Hej

Hur illa är det här ?

Bakgrunds Info:
Brf parhus, byggår 1991
Platta på mark

Planerade att göra om badrummet, bilade upp golvbrunn och avlopp för handfat.
Bytte golvbrunn, samt flyttade ut avlopp till handfat så att de skulle bli minst 60 mm från färdig vägg.

Toalettavloppet bilades fram, tyvärr gick det ej att flytta ut från vägg då avluftningen låg mycket ytligt ihopkopplat enligt rörmokaren.
Rörmokaren rekommenderade att en wc-stos skulle användas för att få ut toalettavloppet så mycket som möjligt, (55 mm från färdig vägg med wc-stos)
Därefter monterades golvvärmeslingor och golvet flytspacklades.

Igår kom plattsättaren och började prima, idag upplyser plattsättaren mig om att det inte finns någon rörmanschett som passar till wc-stosen. Rörmanschetter till elementrör som kommer upp ur golv finns inte heller.

Hur hade ni gjort med tätskikt runt wc-stosen?

Finns det något allternativ annat än att bila upp golvet och börja om ?

• Renoveringsarbete i badrum med osäkert avlopp för wc, ej klart för tätskikt, vägg med primer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Kiilto har en rörmanschett som är till rör som är 100-140 mm och med den är det inga problem att kränga över din stos som är 145 mm. Tror nog att din plattsättare kan kränga över en PCI 110 mm manschett också, dom är rätt så flexibla men det krävs att man tar i för kung fosterland när man ska över stosen:)

Däremot finns det inga manschetter för elementrör då du inte kommer förbi kopplingar utan att förstöra manschetten. I så fall får man göra en klack runt rören istället och dra gummi uppe på klacken runt rören.

Okej, tack för ett bra och snabbt svar tank ! :)

Värmerör ur golv är inte godkänt enligt Säker vatten men det kanske inte gick att flytta på.

När jag vet. Jag fick tyvärr inte bila upp och flytta elementrören för styrelsen i föreningen. Jag fick inte heller dra fram nya rör..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.