Hej

Ser ut som att fogmassa släppt och spruckit upp lite i skarv mellan vägg och tak. Samt så undrar jag om jag ska lägga våtrumssilikon även vid skarv i takfönsterbågen och runt ventilen i taket?

Någon vänlig själ som kan ge tips?

• Sprucken fogmassa i skarv mellan vitmålad vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken fogmassa i skarven mellan vägg och tak intill takfönsterbågen.
    Skapa konto
  • Sprucken fogmassa vid skarven mellan vägg och tak nära en takventil.
    Skapa konto
  • Sprucken fogmassa i skarven mellan en vit vägg och tak.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnoras
  • Laddar…
C
Grundtipset med silikon är att inte kladda med det mer än absolut nödvändigt. Definitivt inte i taket. Det är dyrt, j-ligt att jobba med, möglar, går inte att måla över, gulnar och blir fult och säkert ytterligare några nackdelar jag glömt ;)

C cpalm skrev:
Grundtipset med silikon är att inte kladda med det mer än absolut nödvändigt. Definitivt inte i taket. Det är dyrt, j-ligt att jobba med, möglar, går inte att måla över, gulnar och blir fult och säkert ytterligare några nackdelar jag glömt ;)
Haha det lät ju inte så lovande. Hur föreslår du att jag ska göra här?

C
Jag skulle satt dit en taklist och lämnat ventilen som den är. Fönstret vanlig latexfog om/där det behövs och lite ny färg.

Edit: Allt av rent kosmetiska anledningar kan väl tilläggas.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Jag skulle satt dit en taklist och lämnat ventilen som den är. Fönstret vanlig latexfog om/där det behövs och lite ny färg.
Ok tack för tips. Det är ingen fara ur fuktsynpunkt att dessa sprickor uppkommit?

C
K kungcoopa skrev:
Det är ingen fara ur fuktsynpunkt att dessa sprickor uppkommit?
Inget som kommer att lösas genom att lägga på ny silikonfog iallafall.
Men om det känns som att sprickorna beror på fukt kan det vara läge att kolla så att ventilationen fungerar som den skall.

C cpalm skrev:
Inget som kommer att lösas genom att lägga på ny silikonfog iallafall.
Men om det känns som att sprickorna beror på fukt kan det vara läge att kolla så att ventilationen fungerar som den skall.
Ok jag vet inte om de uppkommit genom fukt. Varit såhär när vi flyttade in. Ska man måla med någon fuktbeständig färg eller liknande? Eller kan vanlig latexfog vara ett alternativ? Står ju inte fukt några längre perioder utan det blir medan man duschar. Har frånluftsfläkt på taket man startar manuellt som suger väldigt bra

Låt det vara istället, det fungerar inte riktigt på det viset som du tror att fukten tar sig in i varenda springa och orsakar skada. Vanlig färg är inte diffusionstät på det viset heller så det är "öppet" ändå.. Rörelsesprickor är ibland ofrånkomliga och påverkar ingenting i övrigt förutsatt att man inte har grava ventilationsproblem då.

S Stefan1972 skrev:
Låt det vara istället, det fungerar inte riktigt på det viset som du tror att fukten tar sig in i varenda springa och orsakar skada. Vanlig färg är inte diffusionstät på det viset heller så det är "öppet" ändå.. Rörelsesprickor är ibland ofrånkomliga och påverkar ingenting i övrigt förutsatt att man inte har grava ventilationsproblem då.
Tack för svar! Nu gjorde du mig lite lugnare. Har nog tyvärr en sjuklig rädsla för fuktskador därav mina frågor här. Det är troligtvis rörelsesprickor då jag har samma typ av sprickor mellan vägg/tak i övriga rum. Dessa har jag dock fyllt igen med latexfox men blev osäker på hur man gör i badrum!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.