Byggahus.se
Hej!

Mitt första inlägg efter att ha tjuvläst på forumet i evigheter. Såga mig gärna vid fotknölarna (vänligt men bestämt) och ge konstruktiv feedback!

Jag och min sambo ska i mitten av maj flytta in i vårt nyinköpta hus, en villa på 2 plan med källare byggt -34 (stomme i trä med bjälklag i trä). Det första projekt vi ska ta oss an är att renovera badrummet på ovanvåningen. Renoveringen görs främst på grund av att det under förra badrumsrenoveringen inte byttes brunn, för att få upp tvättmaskin och torktumlare dit kläderna är (placerat i ouppvärmd källare idag) samt för en allmän uppfräschning. Då jag är färsking på området renovering tänkte jag ställa lite frågor och bolla lite idéer med de/den som är intresserad. Vår plan är att jag och min far ska riva det gamla, slå upp nya väggar samt lägga skivor på golvet enligt Säker-vatten i samråd med en snickare som är god vän till familjen. Då det är el-golvvärme framdraget i dagsläget ska vi köra vidare på detta samt lägga plastmatta. Golvvärme, spackling, tätskikt, mattläggning, vvs och övrig el kommer att lejas bort.

Till att börja med ser badrummet ut såhär idag med efterföljande planlösning:
DSC_4618.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild 2018-03-13 kl. 14.29.00.png
Skapa konto

Från hallen sett ser det ut som följer:
Skärmavbild 2018-03-13 kl. 15.01.13.png
Skapa konto

Planen är framtagen utefter en lekmans drömmar efter att i stort sett bara ha tittat lite snabbt på utrymmet. Till att börja med vill vi flytta 2 väggar för att göra badrummet rektangulärt och betydligt större, se svart markering nedan. Vid den röda pilen kommer en dörr att placeras, detta då det enda utrymmet "bakom" den dörren kommer att vara uppgång till vinden och utgång till balkong (ska rivas i framtiden då den är sliten/liten/felplacerad):
Skärmavbild 2018-03-13 kl. 14.29.00.png
Skapa konto

Jag har skissat lite snabbt på detta i IKEAs verktyg för badrumsplanering och tänkte att jag hellre blir stoppad i planeringen nu innan det är för sent! Fler ögon än de jag och sambon kan erbjuda samt nya infallsvinklar från personer med mer erfarenhet är både nyttigt och trevligt. Vår grovplanering ser ut som följer:

Skärmavbild 2018-03-13 kl. 14.53.36.png
Skapa konto

Skärmavbild 2018-03-13 kl. 14.53.56.png
Skapa konto

Vi ska alltså flytta wc, flytta handfat samt lägga till tvättmaskin (TM) och torktumlare (TT). Vid röd pil i övre högra hörnet kommer vattenledningar in i badrummet idag. Duschen kommer att bestå av en duschvägg i frostat glas samt draperi och bli kring B85xL90. Draperiet kommer att hamna på den sidan som vetter mot TM & TT och glasväggen kommer att sitta i lodrät vinkel ner från översta väggen i bild, den med fönster. Ovanför TM & TT har vi tänkt försöka få dit en bänkskiva för att få lite avlastningsyta, därför står de bredvid varandra.

Det jag främst funderar över är hur detta kommer att fungera tillsammans med VVS-biten. Är det ens möjligt att göra på detta sätt? Min spontana känsla är att det kommer att behöva dras rör till förbannelse om de ska gå till Dusch & TM åt ena hållet samt till WC och blandare i handfat åt andra hållet. Hur löser man vatten FRÅN TM då det är långt till avlopp/duschbrunn?

Annars tänker jag också på grovplaneringen i stort, ser det helt galet ut? Vad hade ni velat ändra på?

Jag ska givetvis diskutera frågan med de tilltänkta hantverkare vi kommer anlita men vill ställa en fråga här också, fler kockar KAN leda till en bättre soppa :)

Tack på förhand!
/OW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.