Kaklet sticker utåt!

22k läst  69 svar

1. M
    Medlem Nivå 4
    Märkte för ca 1-2 månader sedan att kaklet i badrummet, ovanför toalettstolen sticker utåt. Då lägenheten besiktades innan köp, tänkte jag inte så mycket mer på det. Kan dock inte komma ihåg om det var så när vi köpte lägenheten i augusti förra året.

Idag kollade jag igen, och det ser ut som att det har kommit ut ännu mer än sist och att det sträcker sig ut ännu längre, svårt att veta om det är något jag inbillar mig. Har dock de senaste månaderna hört ett klickande ljud de flesta gångerna jag sätter på duschen.

Är detta något att oroa sig över, överlag? Är det bara dåligt satta kakel plattor, eller kan det tyda på en djupare fuktskada? Se bilder (svårt att se tydligt på bilderna):

Edit:
    Kan även lägga till att det går att trycka in väggen, dvs att när jag trycker in med handen rör väggen sig lite inåt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20180307_181824.jpg
    20180307_181833.jpg
    20180307_181858.jpg

Redigerat 7 mar 19:12
  2. E
    Medlem · Nivå 9
    Kan vara tätskiktet so släpper bakom kaklet.

3. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 8
    Knacka på kaklet, kan du höra om det låter ihåligt?

4. M
    Medlem Nivå 4
    Svårt att avgöra, men det låter annorlunda där det sticker ut som mest, jämfört med resten av väggen. Kan även lägga till att det går att trycka in väggen, dvs att när jag trycker in med handen rör väggen sig lite inåt.

5. M
    Medlem Nivå 4
    Om tätskiktet har släppt, är det väl en allvarlig skada?

6. hscn
    Renoverare · Nivå 8
    Ser inte alls bra ut, kaklet har släppt från tätskiktet alternativt har tätskiktet lossat från underlaget. Behöver åtgärdas omedelbart.

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 4
    Hur menar du att det ska åtgärdas? Badrummet är ca 20+ år gammalt, måste allt rivas ner o renoveras eller kan det åtgärdas lokalt?

8. P
    Medlem · Nivå 9
    Är det 20 år gammalt känns det mer som en fuktskada och att något har börjat svälla där bakom.
    Vad finns på andra sidan väggen? Kan du öppna upp ett litet inspektionshål bakifrån?

9. hscn
    Renoverare · Nivå 8
    Omöjligt att svara säkert på. Kan vara en lokal skada där det är möjligt att sätta om kaklet men är badrummet 20+ går det säkert inte att göra en OK reparation enligt dagens regler. Kan också vara så att det är en större skada, kanske även vattenskada. Man måste lossa kaklet och kontrollera. Ingen mening med att vänta det kommer med all sannolikhet att falla till golvet inom en snar framtid.

10. M
    Medlem Nivå 4
    Jaha okay, är fuktskada något som kan åtgärdas lokalt? På andra sidan väggen finns köket, på just den väggen är det ett högskåp och kylskåp. Inte så lätt att komma åt bakifrån.

11. P
    Medlem · Nivå 7
    Om badrummet är 20 år gammalt är det ändå hög tid att planera ett utbyte.

12. M
    Medlem Nivå 4
    Okay, kanske dags o anlita en besiktningsman isåfall. Be dem kolla på det.

Lite tydligare bilder av samma område:
    20180307_202730.jpg
    20180307_202719.jpg

13. M
    Medlem Nivå 4
    Det är inget vi riktigt har råd med i dagsläget, samt att vi tänkte sälja inom 1 år.

14. P
    Medlem · Nivå 9
    Är väl bara att dra ut kylskåpet och ta upp ett hål? Eller göra hål inne i köksskåpet. Ta ett dosborr så är det lätt att sätta dit ett lock. Syns ju ändå inte.
    Jag hade gjort det direkt ikväll av nyfikenhet om det varit hemma hos mig... förutsatt att det är en vanlig uppreglad trävägg.

15. hscn
    Renoverare · Nivå 8
    Tror du kan spara in besiktningen. Ingen tvekan kaklet håller på att lämna väggen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: