Hej,

Jag sneglar lite på att införskaffa en ångtvätt. Jag har idag två badrum som i princip aldrig känns rena hur vi än städar dom, mycket beror på att vi valde ett svart matt kakel med mörka fogar (funderar ni i dessa banor, så avråder jag starkt från att göra våra val). Därtill givetvis spots i taket som "lyser" rakt ner på den svarta, matta kakelytan och fogarna och det ser minst sagt förjäkligt ut även om där är rent.

Därtill har vi hemska problem med duschkabinen där vi lyckats få permanenta kalkavlagringar (detta är en historia i sig, och jag planerar att någon dag ta tag i det med hjälp av "mjölsmet-tricket" som jag fått reda på genom forumet.

Hur som helst, ångtvätt - när man läser om det verkar ju riktigt bra, speciellt mot kakel och badrumsytor. Allt låter ju såklart bra när man läser om det, och eftersom jag inte känner någon som de facto har en Ångtvätt så tänker jag ta hjälp av forumet.

Är Ångtvätt (nu syftar jag på en ganska bra maskin, i prisklass ett par tusenlappar) något att ha? Är det lättare att få rent badrum? Ger den sig på kalk/smutsavlagringar (eller åtminstone gör dom enklare att få bort?) Jag läser att det är ganska höga temperaturer i ångan (upp mot 200 grader).

Använder man ångtvätt till något mer? Möbler? Parkettgolv? (eller är det rentav skadligt för vårt fina plankgolv?)

Vol

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.