Hej har precis köpt en villa byggd 1985, huset är välskött men daterat och behöver uppdateras. Först på tur är ett av badrummen. Badrummet har idag plastmattor på golv och väggar, vilket ska bytas till kakel. Även badkaret kommer få ge plats åt en dusch.

Som ni ser på bilden så finns det ett fullstort fönster där den tänkta duschen känns mest logisk att placera. Har läst på lite om fönster i dusch och visst det finns lösningar men inget känns direkt klockrent.

Hjälp mig att fundera på hur placering av dusch, toa och handfat skulle kunna göras.

Rent designmässigt tänker jag mig något fasade 10x15 kakelplattor i vitt på väggarna och ett golv med 8-kantigt klinkers. Vill ha lite klassisk/industriell känsla utan slakthus vibbar.

Nuläget:
24278247.jpg

Åsa Lund
Är det träbjälklag eller betong i golvet?
Vad är det för material i väggarna?

Är det ok att föreslå ändrad placering på avlopp?

Har du några mått? Totalmått om inte annat.

Jag skulle nog satsa på att sätta igen halva fönstret och bara ha kvar ett smalt fönster närmast väggen till höger. Eller möjligen bara en vädringslucka längst till höger och i övrigt glasbetong (är dock ingen vän av glasbetong/betongglas/glasblock/whatnot). Och så dusch längst in till vänster då. I övrigt ha planeringen som den är.

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Golvet är träbjälklag, vad jag har förstått så är det träreglar och någon form av fiberskivor till väggar. Är ett prefabricerat byggsatshus.
jag tänker mig att flytta avlopp inte är något hinder.

Jag vill helst behålla fönstret för utsidans symetri samt att jag tycker glasblock känns rätt tråkigt. Har inte fått tillträde än men skulle uppskatta ytan till 2x3.8m.

P
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Vi har fönster en bit in över badkaret, vi har satt en duschvägg som har en vinkel. Den har en fot som normalt är nerskruvad så att den fäster på badkarskanten, men när vi behöver komma åt att putsa fönstret lossar vi bara på den och viker in den.

Typ denna:
https://www.cabinex.se/produkter/duschar/vikbara-duschar-envaggsdusch

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Jag har själv samma problem och har tittat på en modell från invitrea.

Gammelnörden
Ungefär så här?
Modernt badrum med mörkt klinkergolv, slätt vitt kakel, duschhörna och träpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill avråda dig från att använda fasade kakelplattor och använda släta istället. Det lägger sig damm och smuts på fasningen och det är drygt att göra rent.

Jag hade liknande badrum som dig.
Platta på mark.
Ville inte ha 1 nytt fönster i huset, resten 35 år gamla..
dessutom målad fasad året tidigare.

Hade en vägg som skärmade av dusch från handfat, närmast dörren, toalett.

Tog bort väggen för att få in ljus från fönstret.
Satte in dusch draperi, då de här special duschväggarna som finns inte skulle bli riktigt bra, dessutom kostade de 8-12 tusen..
Jag blev nöjd med det nya badrummet.
Inget vatten som sprutar på fönstret, draperi runt om.

• Renoveringsarbeten i badrum med verktyg och material spridda på golvet och en delvis rivet hörn med duschplats.
    Skapa konto
  • Nyrenoverat badrum med vit handfatkommod, toalett, duschdraperi och frostade fönster som släpper in ljus.
    Skapa konto
BirgitS
E erik_orebro skrev:
Har inte fått tillträde än men skulle uppskatta ytan till 2x3.8m.
Ett badkar på 80-talet var vanligen 160 eller 170 cm långt och sen är det väl några cm marginal till väggarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.