Hejsan, har en liten fråga.. tänkte lite fint att jag skulle rensa golvbrunnen då det rann lite dåligt häromdagen.. petade upp själva gallret och ser detta:
..hur fasiken funkar en sån? Vad är det jag ser egentligen? Jag är ingen mästarrensare, men jag har rensat många golvbrunnar och ingen har sett ut som denna.. så nu står jag nollställd och vet inte riktigt hur jag ska hantera den (göra rent den..osv)
Är det någon form av manschett? ska den sitta där? vad har den för funktion? gör det nått om den är trasig i ena änden..? vad gömmer sig under?
Jag stoppade ner handen i mitten och fingrade runt lite.. men det var ju bara några små "stenbitar" där inget annat.. liten upphöjning i plast på mitten.. kände inga hål runt kanterna (för utlopp)..
Badrummet är runt 10-12 år tror jag.. helkaklat..
Hur gör man rent? :x
MVH Sandra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
..hur fasiken funkar en sån? Vad är det jag ser egentligen? Jag är ingen mästarrensare, men jag har rensat många golvbrunnar och ingen har sett ut som denna.. så nu står jag nollställd och vet inte riktigt hur jag ska hantera den (göra rent den..osv)
Är det någon form av manschett? ska den sitta där? vad har den för funktion? gör det nått om den är trasig i ena änden..? vad gömmer sig under?
Jag stoppade ner handen i mitten och fingrade runt lite.. men det var ju bara några små "stenbitar" där inget annat.. liten upphöjning i plast på mitten.. kände inga hål runt kanterna (för utlopp)..
Badrummet är runt 10-12 år tror jag.. helkaklat..
Hur gör man rent? :x
MVH Sandra
Jadu:x Detta har jag aldrig heller sett, ser väldigt skumt ut, är det bruna som du säger en brunnsmanschett? Är den mjuk när du pillar på den?
Eller kan "tomten" som har gjort badrummet smetat dit en massa fix, frågorna är många?
Eller kan "tomten" som har gjort badrummet smetat dit en massa fix, frågorna är många?
Vid första anblicken såg det ut som det skulle varit en betongbrunn liksom.. men ja det var det ju såklart inte hehe.. men det är nån grå sträv mattliknande hmm "gummiduk".. det där man ser runt kanterna.. som sen verkar avklippt (eller vad man ska kalla det) nere i hålet..
Duken (eller vad det nu är) verkar inte sitta fast hela vägen ner.. utan jag råkade få med en del upp när jag petade därnere (alltså inget lossnade, men det verkar vara en spricka i duken liksom på sidan)..
Jag försökte googla på golvbrunnar, manchetter, dukar och allt möjligt.. men så mycket klokare blev jag tyvärr inte, det enda jag lyckades få en hint om är att de där bitarna/stenarna nere i hålet (som jag undrade hur f*n de kommit dit) KAN vara nån slags murbruk som rasat ner från under den där duken/mattan i brunnen.. om de putsat på med nått där (vilket jag ju inte ser..)
Typiskt liksom.. båda golvbrunnarna är likadana.. med samma matta.. och jag kan inte annat än fundera på hur fåglarna jag ska kunna göra rent där (hålla hår borta).. och framförallt.. nu när vi har nästan totalt stopp i avloppet.. hur fasiken jag ska kunna spola där (när jag knappt hittar avloppet ju)
Buhu,, :banghead:
Duken (eller vad det nu är) verkar inte sitta fast hela vägen ner.. utan jag råkade få med en del upp när jag petade därnere (alltså inget lossnade, men det verkar vara en spricka i duken liksom på sidan)..
Jag försökte googla på golvbrunnar, manchetter, dukar och allt möjligt.. men så mycket klokare blev jag tyvärr inte, det enda jag lyckades få en hint om är att de där bitarna/stenarna nere i hålet (som jag undrade hur f*n de kommit dit) KAN vara nån slags murbruk som rasat ner från under den där duken/mattan i brunnen.. om de putsat på med nått där (vilket jag ju inte ser..)
Typiskt liksom.. båda golvbrunnarna är likadana.. med samma matta.. och jag kan inte annat än fundera på hur fåglarna jag ska kunna göra rent där (hålla hår borta).. och framförallt.. nu när vi har nästan totalt stopp i avloppet.. hur fasiken jag ska kunna spola där (när jag knappt hittar avloppet ju)
Buhu,, :banghead:
Jag är van vid en "hink" man kan dra upp.. rensa och diska.. och där man faktiskt kan se utloppet för skiten.. och ev spola om man behöver...
Det går också bra med de gamla gjutjärnsbrunnarna.. de är inge roliga, men jag förstår hur de funkar och hur man iaf KAN göra rent dem.. (med visst besvär)..
Här har jag ingen aning om vad jag ska peta på..
Det går också bra med de gamla gjutjärnsbrunnarna.. de är inge roliga, men jag förstår hur de funkar och hur man iaf KAN göra rent dem.. (med visst besvär)..
Här har jag ingen aning om vad jag ska peta på..
Det som ser svart ut på bilden är lite skitigt vatten... om jag stoppar ner fingrarna i vattnet.. så kan jag känna en liten upphöjning i mitten, i plast (känns plastigt därnere).. men mer spetsig än "bollig"Plutus skrev:
..och den verkar bara sitta där.. känns inte som den går att göra nått med..
MVH Sandra
Det tycker jag med, att den borde gå att ta upp.. men jag vet inte riktigt hur!? Vågar jag ha sönder hela den där mattan? för att försöka menar jag... eller har den nån slags tätningsfunktion som jag kan "förstöra" helt genom att ta bort den.. (den verkar ju gå in under klinker/golvbrunnsgaller/golvbrunnens kanter)Peter_1 skrev:
MVH Sandra
En gissning.
Kan det vara en brunnsmanschett som man inte skurit av enligt anvisning utan bara tagit ett litet hål i mitten på och tryckt ner i brunnen.
Tänker mig en hemmapulare som bara fått veta att det skall vara en manschett men inte hur den skulle monteras...
Kan det vara en brunnsmanschett som man inte skurit av enligt anvisning utan bara tagit ett litet hål i mitten på och tryckt ner i brunnen.
Tänker mig en hemmapulare som bara fått veta att det skall vara en manschett men inte hur den skulle monteras...
Misstänker nått liknande (efter att jag häromdagen googlade på just brunnsmanschetter).. nu vet jag ju inte hur den ska monteras för det (eller riktigt vad den har för funktion).. men jag ser ju ett problem för min städning iaf hehe :/oceanis skrev:
Fingrade lite.. kändes inte som nått silkonigt där.. mer en sträv kant och så metall från själva golvbrunnen.. det kändes lite som små flikar ner.. från metallfyrkanten.. över gummiduken.. provade trycka lite på dem .. men de verkade vara "fasta".. i övrigt verkar gummiduken gå in därunder..Peter_1 skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ser ju fan ut som de satt manschetten ut över själva vattenlåset som ska gå att ta upp och bara gjort ett litet hål i duken mitt på... Hhmmm.....
Jag hade skurit upp manschetten lite försiktigt för att se om det inte är ett traditionellt vattenlås gömt därunder.
Känns inte som det kan göra någon skada faktiskt.
Jag hade skurit upp manschetten lite försiktigt för att se om det inte är ett traditionellt vattenlås gömt därunder.
Känns inte som det kan göra någon skada faktiskt.