Hejsan!
Har nyligen upptäckt ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med!
I badrummet när jag duschar kryper det upp vatten/fukt i fogen ca 1 meter utanför duschväggarna.
Det kommer aldrig vatten utanför duschväggarna när jag duschar..
Hur kan vattnet ta den svåraste vägen mot just denna vägg? Bakfall?
Lägenheten är nyproducerad och 2 års besiktningen var innan semestern, och nu ska dom åtgärda besiktnings punkterna.
Jag påpekade detta för besiktnings mannen men tror inte han riktigt förstod vad jag menade..
Har pratat med platsledningen om detta problem inför besiktnings åtgärderna och dom har kollat på det, jag bad dom även göra en fuktmätning men det gjorde dom ej.
Deras lösning på detta är att krafsa bort hårdfogen och lägga silikon i väggvinkeln runt hela badrummet?
Jag är skeptisk till denna lösning då det känns som att man stänger inne fukten och nästan ''döljer'' problemet?
Har även haft deras plattsättare här och han kunde inte förklara varför det var så utan ''det bara är så''.
Han menade på att fukten kryper dit då det är en tilluftsventil där.
Inne i slitsen är det torrt, gipsen med.
Några av klinkerplattorna verkar heller inte sitta fast helt om man knackar på dom, på grund av fukten under.
Är jag helt ute och cyklar eller är detta ej korrekt gjort?
Ska jag acceptera denna lösning eller hur ska jag gå till väga?
Bifogar bilder så det blir lättare att förstå!
Mvh Patrik
Har nyligen upptäckt ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med!
I badrummet när jag duschar kryper det upp vatten/fukt i fogen ca 1 meter utanför duschväggarna.
Det kommer aldrig vatten utanför duschväggarna när jag duschar..
Hur kan vattnet ta den svåraste vägen mot just denna vägg? Bakfall?
Lägenheten är nyproducerad och 2 års besiktningen var innan semestern, och nu ska dom åtgärda besiktnings punkterna.
Jag påpekade detta för besiktnings mannen men tror inte han riktigt förstod vad jag menade..
Har pratat med platsledningen om detta problem inför besiktnings åtgärderna och dom har kollat på det, jag bad dom även göra en fuktmätning men det gjorde dom ej.
Deras lösning på detta är att krafsa bort hårdfogen och lägga silikon i väggvinkeln runt hela badrummet?
Jag är skeptisk till denna lösning då det känns som att man stänger inne fukten och nästan ''döljer'' problemet?
Har även haft deras plattsättare här och han kunde inte förklara varför det var så utan ''det bara är så''.
Han menade på att fukten kryper dit då det är en tilluftsventil där.
Inne i slitsen är det torrt, gipsen med.
Några av klinkerplattorna verkar heller inte sitta fast helt om man knackar på dom, på grund av fukten under.
Är jag helt ute och cyklar eller är detta ej korrekt gjort?
Ska jag acceptera denna lösning eller hur ska jag gå till väga?
Bifogar bilder så det blir lättare att förstå!
Mvh Patrik
Vattnet sprider sig på väggeb ca 45grader åt varje håll från duschhandtaget grovt sett
Så det är inget konstigt att väggar utanför duschen blir fuktiga
Golvet ja där blir det lite knivigare...
Gjorde själv ett badrum där fukt vandrade från duschen längs med golv/vägg fogen.
Kunden trodde också på bakfall men jag var helt säker på att så var det inte och hade som tur var kort på vattenpasset från just det badrummet.
Där var det en duschblandare som droppade och jag antar att fukten kröp den enklaste vägen, trots korrekt fall, och det var i vinkeln och sen spred sig ut en bit på golvet.
Hur det är i ditt fall kan jag tyvärr inte svara på
Lösa plattor ska det inte vara
Så det är inget konstigt att väggar utanför duschen blir fuktiga
Golvet ja där blir det lite knivigare...
Gjorde själv ett badrum där fukt vandrade från duschen längs med golv/vägg fogen.
Kunden trodde också på bakfall men jag var helt säker på att så var det inte och hade som tur var kort på vattenpasset från just det badrummet.
Där var det en duschblandare som droppade och jag antar att fukten kröp den enklaste vägen, trots korrekt fall, och det var i vinkeln och sen spred sig ut en bit på golvet.
Hur det är i ditt fall kan jag tyvärr inte svara på
Lösa plattor ska det inte vara
Klicka här för att svara