Bor i en bostadsrätt, en etta på 36kvm byggt 1969.
Har renoverat och har bara badrum kvar.
Tänker hyra in en firma som lägger nya våtrumstapeter och golv.

Taket tänkte jag dock måla själv för att spara pengar.

Färgen hade börjat flagna precis under duschen förstås där det är fuktigt.

Skrapade ner all lös färg och lika mycket till för säkerhets skull.
Man kan ju inte måla på dåligt underarbete!

Ska nu spackla igen och måla.


PICT5748.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ska ner till färghandlaren, är det vanligt våtrumsspackel, grundfärg för badrum, samt takfärg badrum man ska ha?

Upptäcker dock att en bit av lagret under färgen är löst:

PICT5750.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar dock inte vara mer än så.
Betongen är alltså under.

Ska man bara spackla igen det också?

Hälsningar Olle
 
Regla ner taket med plåtreglar och sätt valfritt innertak (jag gillar huntonit symfoni) skulle jag gjort. Vill du lyxa till det ytterliggare så monterar du 12v spottar halogen eller led
 
Det blir ju lite större projekt. Är det inte lättare att spackla igen med något lämpligt spackel och måla?
 
Taket är ju i betong. På betongen har man putsat på något skikt för att släta till, och sedan vit färg på det.
Någon som vet vad det är för något man kan ha "putsat på"?

Om jag slänger på lite mer sådant kanske det blir bra!
 
J
Är taket i dåligt skick med mycket bom och släpp hade jag också reglat ner och satt gips eller liknande. Ska du spackla taket kan du använda våtrumsspackel. Är du riktigt på hugget kan du skrapa bort all färg mm. Och bredspackla ut med ardex a45 och sedan filta taket innan det har brännt. Fast det är riktig överkurs!
 
Tackar för tipsen!
Jag kör gärna något enkelt, så det får bli våtrumsspackel, och sedan måla över!
Kanske skrapar jag ner resten, men det känns onödigt när det sitter som berget.
Och det är grymt jobbigt!

Tackar som sagt!
 
Jag gjorde som så att jag skrapade ner all färg. Det var jättejobbigt, men nu är det gjort!
Sedan spacklade jag hela taket med våtrumsspackel tills det blev jämnt.
Så målade jag med våtrumsgrund + våtrumstäck.

Blev riktigt nöjd!
PICT5792.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gryden och 4 till
  • Laddar…
Jag tyckte det blev fint!
 
Kanon ju :)

En eloge till dig för att bry dig om oss nyfikna som vill veta hur det gick.
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
J
Najs, bra jobbat!
 
Återkoppling uppskattas. Många som glömmer det, mig själv inräknat.

Det ser kanonbra ut!
 
Ser jättefint ut.
Men det är en sak som jag skulle funderat på med tanke på hur det ser ut på första bilden. Om lägenheten ovanpå har samma toalett utrymme som lägenheten under dvs där taket är målat så skulle det kunna vara så illa att takfärgen släpper pga av att fukt tränger ner i betonggolvet och får takfärgen under att lossna. Takfärgen tycks ju vara borta precis där duschen borde befinna sig i lägenheten ovanför och färgsläppet är så lokalt och på bild två ser det lite konstigt mörkt ut.
Bara en fundering !
 
Det mörka partiet i taket på första bilden du nämner är bara jag som testade vinkelslip med stålborsterondell istället för att skrapa färg manuellt.
Det gick inte jättebra, så jag fick skrapa manuellt.

Jag pratade med en fastighetstekniker för två år sedan som sade att de i dessa fastigheter haft problem med brunnarna, att de släpper igenom fukt som får grannen unders takfärg att lossna.
Föreningen står för kostnaden av ny brunn i samband med renovering enl denna kille.
Så du har nog en poäng!

Skall byta våtrumstapeter och golv nu.
Pratade med en lokal firma som lite preliminärt vill ha 5800kr för jobbet (rotavdrag inräknat)
(2.8kvm golvyta)

De verkade positiva till att jag river ut det gamla och gör grundarbetet själv, och därmed sparar pengar.

Jag har nu rivit ut våtrumstapeter och golv.

PICT5793.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PICT5804.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fall.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser man fallet.
Det är väldigt brant!
Våtrumsmattans lim hade släppt där och mattan glappade flera centimeter mot golvet när man gick på det. (Låg alltså inte alls dikt an)

Frågan är hur jag nu gör ett grundarbete som golvfirman kommer tycka är ok.
De sade att en idé är att "du river ut det gamla och spacklar upp det som behövs, så kommer vi och lägger mattorna.

Priset 5800kr är sagt över telefon och är preliminärt. Först på plats kan de såklart avgöra hur omfattande jobbet blir.

Fallet är relativt brant jämfört med andra badrum. Kanske var det därför golvmattan också släppte.
Eller så är det helt normalt med tanke på åldern...
Frågan är om det bör slätas ut så det blir flackare?
Eller om det är bra som det är?

Och allt gult våtrumsmatta-lim på väggar och tak, ska det väck? Jag har bara borstat bort det som är löst.
Resten sitter fast.
 
Jag hade försökt få bort så mycket lim som möjligt. Limmet kanske får för sig att släppa när nytt lim kommer på och de hade varit tråkigt.
 
Testade med färgskrapa, det gick inte.
Kommer nog behöva slipa av väggarna med excenterslip.
Vet dock inte om detta gamla lim innehåller tveksamma ämnen.
Det kommer damma när jag slipar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.