AXS
Var fallet okej innan? Inget vatten som la sig någonstans?

Om det var okej innan skulle jag slipa ner den kanten du har några cm ut från duschen. Sen ett spackel för att jämna ut och göra fallet vid kanten lite längre.
Se bild nedan där rött är befintligt och blått nya. Cirkeln är brunnen.
fall.png
 
  • Gilla
Jennifer84
  • Laddar…
Tänk på att du måste byta golvbrunnen om den är äldre än ett visst år minns inte om det var 92 eller 95 pga de inte är av ålderbeständigt material, lika bra när man ändå håller på.
 
Redigerat:
Fallet är ändå relativt stort, och det var helt ok innan. Allt vatten rann undan.
Får slipa till kanten lite med vinkelslipen alltså!
Bra illustraton, försöker göra enligt den!
Vad ska man fylla upp med som är godkänt att använda?


Ang. brunnen, Andy78 så tror jag du har rätt, och föreningen tycks angelägna att byta dessa gamla dåliga brunnar mot nya.

Lägger man golvmattan först och sedan brunnen?
 
Det brukar vara så att föreningen står för golvbrunnen.
Det måste bilas för att byta röret mot stammen.
 
Precis, jag var i kontakt med en fastighetstekniker i ett annat ärende för två år sedan och passade på att fråga.
Denne sade att föreningen betalar brunnen, precis som du säger.

"Det måste bilas för att byta röret mot stammen."
Okej, man byter alltså brunnen först, och lägger golv efter det?
Då ska jag ringa föreningen om det omgående!
 
Peab var här och bytte brunnen. Bostadsföreningen betalade jobbet precis som Andy78 menade.
Ser väl bra ut! Golvfirmorna i stan har mycket jobb, men på måndag kommer en kille och kollar på jobbet.
 
  • PICT5812.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men vänta nu, bytte de bara golvbrunnen och inte röret mot stammen?
Ska det inte byta röret mot avloppsstammen också?
 
De bytte även röret mot stammen precis som du säger!

Förresten!
På bilden syns vattenledningarna till handfatet och tillhörande avstängning med kulventil/ballofix.
Ny våtrumstapet skall läggas mot väggen.
Undrar om golvfirman blir glada när rören är så långa?

På den gamla våtrumstapeten hade man skurit i den för att kunna mecka ihop det med de från väggen utgående rören.
Antar att man inte vill skära i våtrumstapeterna idag då kraven säkert är högre än byggåret 1969 års regler.

Bör man satsa på någon sorts "vinkelballofix" som man monterar nära väggen?
Likt denna:
http://www.broen.se/Cooling/Installations/Valves/Ballofix/526.aspx


ballofix.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det lär inte vara några problem, bättre å ha lite extra rör ifall man behöver kapa bort lite nån dag.
 
Okej, vad bra!
 
Hur blev badrummet? :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.