Jag har nu börjat riva ner väggarna i badrummet som finns i våningsplanet och skall ta bort värmeelementet, vilket skall ersättas av vattenburen golvvärme, som skall drivas av värmepumpen som finns i källaren.
Då kommer jag att släppa ut radiatorvattnet på våningsplan genom VP:s säkerhetsventil i källaren.

Då uppstår första frågan:
Det brukar anses att gammalt elementvatten är syrefattigt och inte längre korroderar bl.a. elementen inifrån, finns det därför anledning att spara på det gamla vattnet, för att senare pumpa tillbaka det in i systemet igen, och alltså inte senare fylla upp med nytt syrerikt vatten.

Eller är detta bara onödigt trasslande, som inte medför någon större nytta?
 
Dåligt med uppdateringar på badrumsrenoveringen. Dags för bilder? :)
 
Nja, jag fick ju ingen respons på min fråga, så jag tyckte väl inte att intresset på forumet var särskilt stort.
Men visst du har väl en poäng i din önskan.

Fast när man aldrig tidigare gjort någonting av alla dessa moment som en badrumsrenovering innebär så blir det ju ett projekt med mycket planering, funderingar och även vissa överraskningar.:thinking:

Men för att delvis svara på min egen fråga, så ja, jag tappade ur en del vatten, kanske 10 liter, resten blev ”hängande” i systemet, så jag lugnt kunde skruva bort radiatorn i badrummet.

Detta vatten pumpade jag sedan, när jag monterat golvvärmen, tillbaka in i systemet via säkerhetsventilen, där jag monterat en trädgårdsslang-koppling, och med hjälp av en borrmaskindriven impellerpump. Lite söligt, men det gick.

Nästa gång jag behövde tappa ur vatten, när jag bytte växlingsventil på värmepumpen, bytte jag till en handdriven tryckspruta, det gick lättare och mindre vattenspill.

Om denna procedur har någon egentlig nytta mot korrosionen vet jag fortfarande inte, men jag lärde mig ju att man kan göra så här. :D
Expansionskärl och rörkopplingar i källare som användes för att tappa av och fylla på vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här tappade jag av och fyllde på vatten.

Rivet badrumsgolv med verktyg, betongskivor, och framstickande rör i en delvis demolera miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kom första överraskningen, när jag spårade upp slipsatsen med diamantskivan, för att kunna bryta bort den, missade jag en stor del av husets elförsörjning med några millimeter :rolleyes:, hade inte en aning om att dessa elledningar gick under badrumsgolvet!!
Rivningsarbete i badrum med exponerade rör, verktyg på golvet och borttaget kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skitigt jobb var det!
Men nu erbjuds ingen återvändo......
Renoveringsarbete i badrum med uppbrutet golv och synliga elledningar samt rördragningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VVS-installation i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt, med synliga rör och partiellt kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installationsvägg i renoverat badrum med synliga rör och avstängningsventiler mot träpanel och betonggolv med värmeslingor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenanslutningar och rörledningar exponerade genom öppningar i en trävägg under renoveringsprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett badrum i renoveringsprocess med blå vattentät byggskiva på väggarna och synlig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ej färdigställt badrum med kakelväggar, synliga rör och elledningar, samt en stege och oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avlopp och vattenisolering i ett pågående badrumsrenoveringsprojekt, med delvis kaklade väggar och synlig golvkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående badrumsrenovering med halvlagda väggkakel, kakelspacer på golvkakel, samt arbetsbänk och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenanslutningar och avstängningsventiler i källare med elcentral i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenanslutning i källaren med avstängning för kall- resp. varmvatten, och också avstängning för varje rör var för sig, ja skall man överdriva så är det väl lika bra att löpa linan ut ;)
Renoverat badrum med kaklade väggar, duschkabin, handfat och toalett, visar slutfas av projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär, nu går det att använda badrummet, "bara" "listsyndromet" och två luckor, hängare m.m. kvar.
 
  • Gilla
claym och 7 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Anledningen till att du kanske aldrig fick respons är troligen att din fråga borde lagts in under VVS istället. ;)

Snyggt jobb BTW...
 
Ja jag får nog faktiskt hålla med. Det där blev ju kanon!
Fortfarande lite nyfiken på hur du löste fuktspärren runt golvvärmepumpen som man ser lite av i sista bilden.
 
Ser ut som tätskiktet är draget in bakom. Men snyggt jobbat!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Anledningen till att du kanske aldrig fick respons är troligen att din fråga borde lagts in under VVS istället. ;)

Snyggt jobb BTW...
Ja, så långt tänkte jag inte...:thinking:, och ja, så var det säkert.
Tack så mycket!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ser ut som tätskiktet är draget in bakom. Men snyggt jobbat!
Så är det ju, d.v.s. när jag klistrade tätskiktet, tog jag till ca 4 cm extra som jag vek in och klistrade runt ramen.

Naturligtvis borde jag tätskiktat hela utrymmet innan jag monterade shunten, men det är ju alltid lättare att vara efterklok....:rolleyes:

Nu fick jag ju måla bakomvarande väggen med tätmembran, med shunten på plats, och klistra remsor av tätskikt i det. Och komplettera med tätlim där det behövdes.

Avslutningsvis målade jag hela utrymmet med tätmembran.

Phu, ett sådant pillergöra, men det gick ju det också, och vattentätt tror jag det blev.

Cirkulationspumpen tyckte jag väsnades för mycket, ett ganska irriterande ljud med ganska hög frekvens, jag skulle nog ha stört mig för mycket på det i längden.

Jag köpte ljudisolationsmatta på Biltema som jag nu provisoriskt har monterat med häftstift inuti luckan, det fungerar mycket bra.

Som jämförelse så går det nu inte att höra pumpen när badrumsskåpet är tänt, det sitter en liten transformator däri, som hörs en liten aning om man lyssnar noga.
Installationsutrymme med tätmembran, shunt, cirkulationspump och ljudisolationsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MickeLarsson
  • Laddar…
Nice.....du har ju byggt en möbel. Sånt här gillar vi!! Men det finns alltid ett MEN. Fundera på nån bra lösning för att skydda proppskåpet om fördelaren skulle börja läcka.
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Nice.....du har ju byggt en möbel. Sånt här gillar vi!! Men det finns alltid ett MEN. Fundera på nån bra lösning för att skydda proppskåpet om fördelaren skulle börja läcka.
Tack, det var ju väldigt vänligt sagt! :giggle:
Jo, jag har nog snuddat vid tanken om eventuellt vattenläckage/-sprut.
Tänkte från början på en inbyggnadslåda. men annat har haft högre prioritet.
Kanske kan bli en hängande skärm, kanske t.o.m. kunde räcka med ett textilskynke emellan?
Får fundera vidare......
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.