Jag har nu börjat riva ner väggarna i badrummet som finns i våningsplanet och skall ta bort värmeelementet, vilket skall ersättas av vattenburen golvvärme, som skall drivas av värmepumpen som finns i källaren.
Då kommer jag att släppa ut radiatorvattnet på våningsplan genom VP:s säkerhetsventil i källaren.
Då uppstår första frågan:
Det brukar anses att gammalt elementvatten är syrefattigt och inte längre korroderar bl.a. elementen inifrån, finns det därför anledning att spara på det gamla vattnet, för att senare pumpa tillbaka det in i systemet igen, och alltså inte senare fylla upp med nytt syrerikt vatten.
Eller är detta bara onödigt trasslande, som inte medför någon större nytta?
Då kommer jag att släppa ut radiatorvattnet på våningsplan genom VP:s säkerhetsventil i källaren.
Då uppstår första frågan:
Det brukar anses att gammalt elementvatten är syrefattigt och inte längre korroderar bl.a. elementen inifrån, finns det därför anledning att spara på det gamla vattnet, för att senare pumpa tillbaka det in i systemet igen, och alltså inte senare fylla upp med nytt syrerikt vatten.
Eller är detta bara onödigt trasslande, som inte medför någon större nytta?
Dåligt med uppdateringar på badrumsrenoveringen. Dags för bilder? 
Nja, jag fick ju ingen respons på min fråga, så jag tyckte väl inte att intresset på forumet var särskilt stort.
Men visst du har väl en poäng i din önskan.
Fast när man aldrig tidigare gjort någonting av alla dessa moment som en badrumsrenovering innebär så blir det ju ett projekt med mycket planering, funderingar och även vissa överraskningar.
Men för att delvis svara på min egen fråga, så ja, jag tappade ur en del vatten, kanske 10 liter, resten blev ”hängande” i systemet, så jag lugnt kunde skruva bort radiatorn i badrummet.
Detta vatten pumpade jag sedan, när jag monterat golvvärmen, tillbaka in i systemet via säkerhetsventilen, där jag monterat en trädgårdsslang-koppling, och med hjälp av en borrmaskindriven impellerpump. Lite söligt, men det gick.
Nästa gång jag behövde tappa ur vatten, när jag bytte växlingsventil på värmepumpen, bytte jag till en handdriven tryckspruta, det gick lättare och mindre vattenspill.
Om denna procedur har någon egentlig nytta mot korrosionen vet jag fortfarande inte, men jag lärde mig ju att man kan göra så här.
Här tappade jag av och fyllde på vatten.
Här kom första överraskningen, när jag spårade upp slipsatsen med diamantskivan, för att kunna bryta bort den, missade jag en stor del av husets elförsörjning med några millimeter
, hade inte en aning om att dessa elledningar gick under badrumsgolvet!!
Skitigt jobb var det!
Men nu erbjuds ingen återvändo......
Vattenanslutning i källaren med avstängning för kall- resp. varmvatten, och också avstängning för varje rör var för sig, ja skall man överdriva så är det väl lika bra att löpa linan ut
Sådär, nu går det att använda badrummet, "bara" "listsyndromet" och två luckor, hängare m.m. kvar.
Men visst du har väl en poäng i din önskan.
Fast när man aldrig tidigare gjort någonting av alla dessa moment som en badrumsrenovering innebär så blir det ju ett projekt med mycket planering, funderingar och även vissa överraskningar.
Men för att delvis svara på min egen fråga, så ja, jag tappade ur en del vatten, kanske 10 liter, resten blev ”hängande” i systemet, så jag lugnt kunde skruva bort radiatorn i badrummet.
Detta vatten pumpade jag sedan, när jag monterat golvvärmen, tillbaka in i systemet via säkerhetsventilen, där jag monterat en trädgårdsslang-koppling, och med hjälp av en borrmaskindriven impellerpump. Lite söligt, men det gick.
Nästa gång jag behövde tappa ur vatten, när jag bytte växlingsventil på värmepumpen, bytte jag till en handdriven tryckspruta, det gick lättare och mindre vattenspill.
Om denna procedur har någon egentlig nytta mot korrosionen vet jag fortfarande inte, men jag lärde mig ju att man kan göra så här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här tappade jag av och fyllde på vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kom första överraskningen, när jag spårade upp slipsatsen med diamantskivan, för att kunna bryta bort den, missade jag en stor del av husets elförsörjning med några millimeter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skitigt jobb var det!
Men nu erbjuds ingen återvändo......
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenanslutning i källaren med avstängning för kall- resp. varmvatten, och också avstängning för varje rör var för sig, ja skall man överdriva så är det väl lika bra att löpa linan ut
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär, nu går det att använda badrummet, "bara" "listsyndromet" och två luckor, hängare m.m. kvar.
Produkter som diskuteras: "tryckspruta"
Tryckspruta Fri-Sprutan S Control 5 liter Jape
Till Grön-Fri och Mögel-Fri
399 kr inkl moms
Läs mer
Ja jag får nog faktiskt hålla med. Det där blev ju kanon!
Fortfarande lite nyfiken på hur du löste fuktspärren runt golvvärmepumpen som man ser lite av i sista bilden.
Fortfarande lite nyfiken på hur du löste fuktspärren runt golvvärmepumpen som man ser lite av i sista bilden.
Så är det ju, d.v.s. när jag klistrade tätskiktet, tog jag till ca 4 cm extra som jag vek in och klistrade runt ramen.JLyck skrev:
Naturligtvis borde jag tätskiktat hela utrymmet innan jag monterade shunten, men det är ju alltid lättare att vara efterklok....
Nu fick jag ju måla bakomvarande väggen med tätmembran, med shunten på plats, och klistra remsor av tätskikt i det. Och komplettera med tätlim där det behövdes.
Avslutningsvis målade jag hela utrymmet med tätmembran.
Phu, ett sådant pillergöra, men det gick ju det också, och vattentätt tror jag det blev.
Cirkulationspumpen tyckte jag väsnades för mycket, ett ganska irriterande ljud med ganska hög frekvens, jag skulle nog ha stört mig för mycket på det i längden.
Jag köpte ljudisolationsmatta på Biltema som jag nu provisoriskt har monterat med häftstift inuti luckan, det fungerar mycket bra.
Som jämförelse så går det nu inte att höra pumpen när badrumsskåpet är tänt, det sitter en liten transformator däri, som hörs en liten aning om man lyssnar noga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, det var ju väldigt vänligt sagt!N Nils82 skrev:
Jo, jag har nog snuddat vid tanken om eventuellt vattenläckage/-sprut.
Tänkte från början på en inbyggnadslåda. men annat har haft högre prioritet.
Kanske kan bli en hängande skärm, kanske t.o.m. kunde räcka med ett textilskynke emellan?
Får fundera vidare......
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden