Har precis köpt en nyrenoverad bostadsrätt.
Trampade igenom ytterkanten i stål av Golvbrunnen så den lossnade. Den låg löst med nån typ av murfix. firman som gjort badrummet kom och skulle åtgärda. Men känner en oro att något är fel.
Så här ser det ut efter han åtgärdat.
Är det rätt ?
Trampade igenom ytterkanten i stål av Golvbrunnen så den lossnade. Den låg löst med nån typ av murfix. firman som gjort badrummet kom och skulle åtgärda. Men känner en oro att något är fel.
Så här ser det ut efter han åtgärdat.
Är det rätt ?
Kan vara den grisigaste brunn jag har sett, snacka om att kladda ner brunnen med fix och fog. Går det ens att få upp vattenlåset?
Fäll upp stålbygeln och dra rakt uppåt för att lossna vattenlåset......
Som sagt, där ska INTE vara någon silikon i brunnen!!!!
Fäll upp stålbygeln och dra rakt uppåt för att lossna vattenlåset......
Som sagt, där ska INTE vara någon silikon i brunnen!!!!
Baserat på din senast bild ser det ut som om man har kaklat ovanpå tidigare lager kakel. Det finns ingen annan rimlig förklaring till att väggbrickan sitter så långt in. Oavsett är det inte en godkänd genomföring och verkar vara helt otätad.
Brunnen behöver inte vara fel, men ser väldigt grisigt ut. Med tanke på förhöjningsringen och bilden på radiatoranslutningen kan det vara så att även golvet bara är kaklat på tidigare och att brunnen inte är bytt. Det ska inte behövas någon silikon i brunnen för att få det tätt oavsett.
När är badrummet renoverat?
Brunnen behöver inte vara fel, men ser väldigt grisigt ut. Med tanke på förhöjningsringen och bilden på radiatoranslutningen kan det vara så att även golvet bara är kaklat på tidigare och att brunnen inte är bytt. Det ska inte behövas någon silikon i brunnen för att få det tätt oavsett.
När är badrummet renoverat?
Badrummet är renoverat för ca 4 veckor sedan.
Ser inget kakel in bakom elementet. Utan där verkar vara en pappskiva. Varför man inte satt elementet utanpå kaklet är för att det va tudligen svårt att flytta ut elementet då det är ett värmesystem som sitter ihopa med övriga hus och då hade man behövt stänga av hela värmen nånting nånting. Men som du säger så ser jag ingen sån tätningsmassa som ska göra att det inte blir fuktskador där bakom vid elementet. Men de kanske inte behövs där bakom elementet. Golvbrunnen är ny och föreningen har köpt in den eftersom dem är noga med att nya badrum ska följa vissa direktiv.
Ska jag besiktiga badrummet eller det ska inte behövas när det är nygjort ? Är det mitt ansvar om något är fel eller förra ägaren sim åker på det? Det är han som gjort renoveringarna och sålt det till oss nyrenoverat.
Ser inget kakel in bakom elementet. Utan där verkar vara en pappskiva. Varför man inte satt elementet utanpå kaklet är för att det va tudligen svårt att flytta ut elementet då det är ett värmesystem som sitter ihopa med övriga hus och då hade man behövt stänga av hela värmen nånting nånting. Men som du säger så ser jag ingen sån tätningsmassa som ska göra att det inte blir fuktskador där bakom vid elementet. Men de kanske inte behövs där bakom elementet. Golvbrunnen är ny och föreningen har köpt in den eftersom dem är noga med att nya badrum ska följa vissa direktiv.
Ska jag besiktiga badrummet eller det ska inte behövas när det är nygjort ? Är det mitt ansvar om något är fel eller förra ägaren sim åker på det? Det är han som gjort renoveringarna och sålt det till oss nyrenoverat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Gjort är gjort. Utgår man från att resten är korrekt så händer det ju inget på det viset. Problemet kommer den dagen det blir skada och skadan kan anses bero på just den där väggbrickan vid elementets anslutningar. Då kommer de säga att det är felaktigt utfört och man får inget på försäkringen.
Har de inte läckt där tidigare och man snyggar till det lite så är ju sannolikheten att det ska ske nåt oerhört liten. Men ändå, det är en inte godkänd lösning om man ser till försäkringen.
Har de inte läckt där tidigare och man snyggar till det lite så är ju sannolikheten att det ska ske nåt oerhört liten. Men ändå, det är en inte godkänd lösning om man ser till försäkringen.
Silikon i brunnen är nog ett missförstånd - hantverkaren syftar nog på fett som smörjs så att vattenlåset glider upp lättare - annat kan jag inte tänka mig (om du nu sagt till honom att vattenlåset är svårt att dra upp?) ...inte för att jag tror man någonsin fettar in vattenlåsets ytterdel.
Nyfiken, vet du att gamla badrummet o kaklet revs? Vet du om man avskiljde hallen från övriga lägenheten med plastväggar? ...det gör man om man ska blåsa ut allt kakel pga kraftig dammbildning. Har man inte plastat och om renoveringen gick ganska snabbt så kan det va så som någon antydde - kakel limmat på gammal kakel. Det finns olika åsikter om detta men det kan funka bra,även om det är klantigt eftersom det kortar livslängden då det gamla grundarbetet har x år på nacken.
(Man kanske också plastar lägenheten även vid limning av kakel, eftersom det även dammar lite när man sågar klinker)
Nyfiken, vet du att gamla badrummet o kaklet revs? Vet du om man avskiljde hallen från övriga lägenheten med plastväggar? ...det gör man om man ska blåsa ut allt kakel pga kraftig dammbildning. Har man inte plastat och om renoveringen gick ganska snabbt så kan det va så som någon antydde - kakel limmat på gammal kakel. Det finns olika åsikter om detta men det kan funka bra,även om det är klantigt eftersom det kortar livslängden då det gamla grundarbetet har x år på nacken.
(Man kanske också plastar lägenheten även vid limning av kakel, eftersom det även dammar lite när man sågar klinker)





