Ska göra en omfattande renovering av vårat ena badrum (som inte använts som badrum på 15år) som är original sen 73 förutom att badkaret är utkastat.

Jag ska ha våtrumsmatta på väggar och golv och jag har några frågor kring till hur det ska gå till, så jag slipper fråga efter eller under arbetet som jag till viss del ska ta in hantverkare till.

Golv.
Hur gör man med golvet?
Golvet består av golvspån med en matta på.
Vi har en typisk 70tals betongplatta där isoleringen är på plattan så jag gissar att under spånskiva är det nån form av isolering.
Vad vet jag inte, det är ett Gullring hus så nån annan kanske vet vad dom brukade lägga?
I andra delar av huset, som är utbyggnader har jag sett sand på ett ställe och "frigolit"skivor på ett annat.
Golvet är helt plant utan fall mot brunn och nivå med golvet i hallen på utanför, endast en lite högre tröskel skiljer dom åt.
Konstruktionen i huset ser ut som man lagt all golvspån och sen smackat upp väggar på det så en golvskiva kan vara i angränsande rum.

För att få fall och en ny brunn.
Ska man riva upp golvet och gjuta upp med fall så det blir betong hela vägen. Eller lägger man tunnare isolering nytt golv som man gjuter på eller gjuter man på den nivån som är och gör badrumsgolvet högre än rummet utanför?
Jag har sett båda varianter när jag varit hos andra. Det här jobbet tänker jag låta hantverkare sköta men vill gärna ha koll på vad dom gör :)

Rörgenomföring.
Har värmerör som går genom vägg vid tilltänkt duschhörna i golvnivå.
Är det ok att ha dom i taknivår ist i duschhörna eller är all sån form av genomföring "icke godkänt?"

Om nån orkade läsa mina fundering så tack :)
 
Är ingen expert men skulle inte gjuta överhuvudtaget.
Grunden är en känd riskkonstruktion. har den fungerat sedan 70-talet skulle jag inte utmana ödet genom att ändra förhållandena. Jag skulle riva golvspånet, regla plant med fall lokalt vid brunn och lägga ny golvspån ev. med golvgips ovanpå.
Som isolering har du troligen Gullfiber.
 
hscn hscn skrev:
Är ingen expert men skulle inte gjuta överhuvudtaget.
Grunden är en känd riskkonstruktion. har den fungerat sedan 70-talet skulle jag inte utmana ödet genom att ändra förhållandena. Jag skulle riva golvspånet, regla plant med fall lokalt vid brunn och lägga ny golvspån ev. med golvgips ovanpå.
Som isolering har du troligen Gullfiber.
Ok, tror jag förstår hur du menar.
Man reglar alltså som ett plant golv och sen nån nedsänkning lokalt vid brunnen.
Sen skivor på och kanske flytspackling för att få allt tätt eller?
 
Nu hörde jag av en kollega som sa att där byggde dom plant golv.
Sen flutspacklade dom tjockt men lämnade ett område vid brunnen ospacklat.
På så sätt blev det en Kant upp på det torkade flytspacklet som dom sen packlade för hand ett fall.
 
T TheGame skrev:
Ok, tror jag förstår hur du menar.
Man reglar alltså som ett plant golv och sen nån nedsänkning lokalt vid brunnen.
Sen skivor på och kanske flytspackling för att få allt tätt eller?
ja, så menar jag. Tycker dock att det verkar onödigt med flytspackling, mattan är ju själva tätskitet, inte så noga att det är absolut tätt vid alla kanter. Din kollegas förslag ger ett stabilare golv vilket är mera noga om man ska ha klinkers
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
ja, så menar jag. Tycker dock att det verkar onödigt med flytspackling, mattan är ju själva tätskitet, inte så noga att det är absolut tätt vid alla kanter. Din kollegas förslag ger ett stabilare golv vilket är mera noga om man ska ha klinkers
Hur får man det jämnt under mattan om man inte spacklar? Jag tänker om man har en nedsänkning mot brunnen så blir ju det nån form av skarv där skivorna vänder neråt om du förstår hur jag menar.
 
Spackla behöver man men inte nödvändigtvis flytspackla.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Spackla behöver man men inte nödvändigtvis flytspackla.
Ok tack för dina svar :)(y)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.