Tidigare hantverkare misslyckades totalt med avloppsledningarna så någonstans har det spruckit och läckt ut vatten. Detta har gjort att golvet har rest sig och klinker har spruckit och flyttat på sig. Men väggarna är helt ok. Det har dock tagit några år så det är inga garantier.

Är det möjligt att gräva upp golvet och göra om allt där och sedan lägga nytt tätskikt på väggar och golv och sedan kakla allt som vanligt?

Ingen med tankar eller kvalificerade gissningar? Bolla idéer?

Mja...i fall som detta är det nog bara att börja riva i skiten och se hur mycket man får riva ner och slänga ut...sen bygga nytt

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Jag skulle först och främst ringa rörfirman igen (om den finns kvar) och ha ett högst uppriktigt och animerat samtal med dem på temat Kom Hit, Gör Om, Gör Rätt. Har klåparna ifråga kursat eller flytt är det dags att ringa försäkringsbolaget.

Gör detta innan du börjar riva på egen hand! Annars heter det lätt att det är du som ställt till det. Dokumentera så mycket det bara går utan att riva upp för mycket.

Första prio är alltså att de som klantat till det ska fixa till det, utan kostnad för dig (en seriös firma kan teckna ansvarsförsäkring). Om inte det går är prio två att få försäkringsbolaget att stå för kostnaden för vad en annan och bättre firma tar. Så får ni komma överens om du ska hitta en lämplig firma själv eller om försäkringsbolaget har någon som de helst vill anlita.

Prio tre, om inget av ovanstående går, blir att få försäkringsbolaget att istället ersätta dig i pengar — och då ska du förhandla dig fram till en rejäl summa. Först därefter är det dags att göra något åt det själv.

Orsaken är dels principiell. Du ska inte behöva röja upp skiten som andra sölat ner. Dels att du som alla husägare behöver tid, pengar och ork till annat. Dels att det kan krävas fackmän för att se hur omfattande skadorna egentligen är därunder. Och dels för att den här sortens jobb är väldigt lämpliga att leja bort till dem som har våtrumsbehörighet och allt vad det är.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det är 10års reklamationsrätt på arbeten utförda på fast egendom.

Tack för svaren.
Men om vi tänker rent teoretiskt, för jag har lärt mig att man ofta måste kunna mer än hantverkarna för att kunna ta ställning till de lösningar de föreslår.

För att minska jobb och kostnader tänkte jag att behålla väggarna skulle kunna vara en lösning. Men är det en möjlig lösning? Förutsatt att väggarna är i gott skick när man rivit golvet.

Man vet som sagt inte vad som föreslås som lösning om det nu skulle finnas någon som tar ansvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.