Byggahus.se

Hantverkare monterat handfat fel

1. davveno1
    Medlem · Nivå 8
    Pågående badrumsrenovering.

Var mycket tydlig och visade fysiskt hur jag ville ha handfatet - dikt an mot vägg, för att kunna lägga en silikonfog och på de sätter hindra vattenstänk från barn att leta sig ner bakom.

Min instruktion var uppenbarligen inte tillräcklig då handfatet hamnade 1 cm ut och en fin springa har bildats.
    Heller ingen fog på bänkskivan mot väggen och det är omöjligt att lägga en nu i den smala springan.

Handfatet är av delvis nedsänkt modell och limmat i skivan.

Vad ska man begära i detta fallet?
    Kan dom flytta det när det är limmat?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20200504_184135.jpg

2. S
    Medlem · Nivå 11
    det där var ju ett jävla slarvfel. Du borde kunna kräva att få resultatet du begärt och om sen bänken behöver bytas ut så får dom ta den kostnaden.

Tyvärr så skiter många hantverkare i finish på sina jobb, fungerar det så är det tillräckligt bra....

3. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Hur ser det ut i skåpet? Kranen sitter ju rätt nära kanten, det är inget på den som hindrar?

• Laddar…
  4. davveno1
    Medlem · Nivå 8
    De fick plats allt när vi provhöll allt skarpt på plats, vi pratade även om att de i värsta fall gick att karva ur lite i kommod men de skulle inte behövas.

5. M
    Medlem · Nivå 7
    En lösning kan vara som jag gjorde i vårat badrum där handfatet inte gick att få emot väggen helt eftersom handfatet som var tänkt var trasigt och inte gick att få tag på ett nytt så fick bli ett annat. Jag satte helt enkelt en glasskiva bakom handfatet och en bit upp över kaklet. Då kan du lägga silikon mellan glaset och handfatet och dessutom är det lättare att göra rent än kakel med fog.

6. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Går det att kapa skivan i bakkant så hela alltet (ev utom kommoden) flyttas mot kaklet?
    Om det inte skulle gå att kapa skivan så handfatet kommer närmare så kan du lyfta skivan och lägga silicon mot väggen.

7. davveno1
    Medlem · Nivå 8
    Skivan är limmad mot kommoden.

8. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Säg till hantverkaren att du inte är nöjd utan du vill ha det som du sa (resultatet du fått nu blir löjligt svårt att hålla rent) , sen får väl hen försöka komma med förslag på lösningar. Är kommoden limmad med silikon bör den gå att ta lös med en del bök och flytta

9. S
    Medlem · Nivå 13
    Jag skulle vara nöjd att det blev sådär. Ser snyggare ut och är troligen lättstädat och du slipper en mjukfog som iallafall kommer att se märklig ut på det där handfatet med runda hörn bak.

10. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Aj då, då är det inte så många alternativ kvar.
    -lossa kommoden med skiva o handfat för att silicona bakom.
    -ta bort handfatet och flytta det närmre väggen.
    —samt byta skiva om skador uppstår.

11. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nivå 15
    Finns fler Bilder ?

12. davveno1
    Medlem · Nivå 8
  13. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Instämmer!
    Monterad tätt intill blir det omöjligt att hålla skarven ren:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    P1020486.JPG

14. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Jag instämmer. Det blir mycket lättare att hålla rent.

15. S
    Medlem · Nivå 13
    Den där typen av handfat på kommod ska väl dessutom sitta ännu längre ut ? Då blir det ett utrymme man bara kan torka av hur enkelt som helst. Nu är det ju som det är men jag skulle då definitivt inte vilja ha nån mjukfog där. Ser bara tråkigt ut sen och så mycket vatten stänker det inte dit.