Hejsan! Vi går i tankar att renovera vår lilla WC. Och vi funderar på att försöka på oss att göra det själva! VVS biten känner jag mig säker på men är lite osäker i övrigt. Idag finns inget tätskikt, behövs det i WC? Och frågn är då om det typ räcker att man rollar på ett tätskikt? Tänker typ liknande detta:
https://www.bauhaus.se/k2-tatskikt-1-3-kg
Vår fundering sen är om vi inte ska köra IKEAs lim och plattor för badrum:
https://www.ikea.com/se/sv/p/markyta-golv-vaeggplatta-moerkgra-stenmoenstrad-50421079/
Med detta lim:
https://www.ikea.com/se/sv/p/markyta-lim-70426679/
Har någon erfarenhet av dom? Skulle det passa att ha ett rollat tätskikt under det limmet o plattorna tro? För att lägga folie som tätskikt känns väl svårare? Och det är ju trots allt bara en WC..
Vi tänker sen att vi kör dom plattorna även upp på väggen framtill där handfatet är och att vi kör vanlig tapet på övriga väggar.
Uppskattar all hjälp och tips!
https://www.bauhaus.se/k2-tatskikt-1-3-kg
Vår fundering sen är om vi inte ska köra IKEAs lim och plattor för badrum:
https://www.ikea.com/se/sv/p/markyta-golv-vaeggplatta-moerkgra-stenmoenstrad-50421079/
Med detta lim:
https://www.ikea.com/se/sv/p/markyta-lim-70426679/
Har någon erfarenhet av dom? Skulle det passa att ha ett rollat tätskikt under det limmet o plattorna tro? För att lägga folie som tätskikt känns väl svårare? Och det är ju trots allt bara en WC..
Vi tänker sen att vi kör dom plattorna även upp på väggen framtill där handfatet är och att vi kör vanlig tapet på övriga väggar.
Uppskattar all hjälp och tips!
Jag tror det ska vara tätskikt på golv och någon dm upp på väggen. Väggarna finns inga specialkrav på.
Vi körde rollat när vi renoverade vår gäst-toalett, manschetter runt avloppen och remsa i mötet mellan vägg och golv med uppvik ca 5 cm (om jag inte minns fel).
Väggarna målades med våtrumsfärg.
Utrymmet är ca 90x160
Väggarna målades med våtrumsfärg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utrymmet är ca 90x160
Tack så mycket för bilderna! Kan ändå köpa att tätskikt behövs, även om det då ju rinner ut ur tröskeln vid större vattenläcka och förflyttar läckan in i huset. Mindre läckor från kopplingar upptäcker man väl innan det blir större skador? Kanske inte.. nåja.Lexington skrev:
Men vad för tätskikt använda du dig utav? Men det räcker alltså bara att rolla upp 5-10cm så fyller det kraven? För vi tänkte ju ha plattor från IKEA och sen vanlig tapet på väggarna där ingen fukt når.
Frågan är också om IKEAs lim och plattor funkar på ett rollat tätskikt? Dom kunde ju själva inte svara på det.. men ni verade ju ha satt plattor? Limmades dom? Borde väl funka att limma på tätskikt, det borde väl tätskikten vara gjorda för?
Hittade lixom detta på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/k2-tatskikt-...3ErFnEz0ByXFwNE7hQSqKR5uOg3qU7qipq3A3l6jvdzSELexington skrev:
Det räcker väl? Och sen lim och plattor på?
Behöver man tänka på något då detta är spånskiva och inte betong? Men det är ju större plattor jag tänkt mig så det borde väl inte vara några problem med sprickor mm?
Körde på detta tätskikt.
https://www.byggmax.se/tätmembran-p06630
Dessa manschetter.
https://www.byggmax.se/rörmanschett-flex-p06615
Och denna remsa mellan vägg/golv.
https://www.byggmax.se/fiberremsa-p06605
Tror nog jag satte dessa i hörnen också (är tre år sedan det gjordes vid så inte helt hundra på allt).
https://www.byggmax.se/innerhörn-90-p06610
Sen är det tjocka plattor som ligger på golvet (marockanskt-kakel), som är satta med kakelfix.
Kan inte tänka mig att det inte skulle funka med det från IKEA.
Tanken med tätskiktet är ju just att det ska vara tätt om det blir en mindre vattenläcka, och att man hinner åtgärda innan det rinner över tröskeln. Brister röret helt spelar det såklart ingen roll hur bra tätskikt man har.
Satte också en högre tröskel än vad som fanns innan, just för att kunna få lite uppvik där.
Denna tror jag.
https://www.byggmax.se/badrumströskel-p114300
https://www.byggmax.se/tätmembran-p06630
Dessa manschetter.
https://www.byggmax.se/rörmanschett-flex-p06615
Och denna remsa mellan vägg/golv.
https://www.byggmax.se/fiberremsa-p06605
Tror nog jag satte dessa i hörnen också (är tre år sedan det gjordes vid så inte helt hundra på allt).
https://www.byggmax.se/innerhörn-90-p06610
Sen är det tjocka plattor som ligger på golvet (marockanskt-kakel), som är satta med kakelfix.
Kan inte tänka mig att det inte skulle funka med det från IKEA.
Tanken med tätskiktet är ju just att det ska vara tätt om det blir en mindre vattenläcka, och att man hinner åtgärda innan det rinner över tröskeln. Brister röret helt spelar det såklart ingen roll hur bra tätskikt man har.
Satte också en högre tröskel än vad som fanns innan, just för att kunna få lite uppvik där.
Denna tror jag.
https://www.byggmax.se/badrumströskel-p114300
Lexington skrev:
Körde på detta tätskikt.
[länk]
Dessa manschetter.
[länk]
Och denna remsa mellan vägg/golv.
[länk]
Tror nog jag satte dessa i hörnen också (är tre år sedan det gjordes vid så inte helt hundra på allt).
[länk]
Sen är det tjocka plattor som ligger på golvet (marockanskt-kakel), som är satta med kakelfix.
Kan inte tänka mig att det inte skulle funka med det från IKEA.
Tanken med tätskiktet är ju just att det ska vara tätt om det blir en mindre vattenläcka, och att man hinner åtgärda innan det rinner över tröskeln. Brister röret helt spelar det såklart ingen roll hur bra tätskikt man har.
Satte också en högre tröskel än vad som fanns innan, just för att kunna få lite uppvik där.
Denna tror jag.
[länk]
Underbart, tack! Kör du den remsan i hörnen också? Limmar du fast den med tätskiktet eller har den eget lim?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
I hörnen körde jag med innerhörnen som jag länkade ovan.G MrGlad8 skrev:
Minns inte om jag rollade på väggen och sedan tryckte fast remsan eller om jag rollade fast den utan något bakom?
Tror det finns beskrivet i Byggmax monteringsanvisningar.
https://cdn-webp.byggmax.se/media/c...sning Rollbart System.pdf-1546974814.4346.pdf
För båda badrummen körde jag Kiilto system.
Bra priser på kakelplattan.se och även bra support.
skulle inte sätta ett rollat system utan kosta på mig de extra kronorna för väven.
busenkelt att sätta så länge man är noggrann.
Kiilto har/hade även ett egenkontrollprogram på hemsidan så man kan fylla i det, även om man inte har behörighet (var ett plus när vi sålde det huset. Dvs att jag hade det dokumentet tillsammmans med foto, även fast det stod på pappret att jag gjort det själv)
Bra priser på kakelplattan.se och även bra support.
skulle inte sätta ett rollat system utan kosta på mig de extra kronorna för väven.
busenkelt att sätta så länge man är noggrann.
Kiilto har/hade även ett egenkontrollprogram på hemsidan så man kan fylla i det, även om man inte har behörighet (var ett plus när vi sålde det huset. Dvs att jag hade det dokumentet tillsammmans med foto, även fast det stod på pappret att jag gjort det själv)
