G
Hejsan! Vi går i tankar att renovera vår lilla WC. Och vi funderar på att försöka på oss att göra det själva! VVS biten känner jag mig säker på men är lite osäker i övrigt. Idag finns inget tätskikt, behövs det i WC? Och frågn är då om det typ räcker att man rollar på ett tätskikt? Tänker typ liknande detta:
https://www.bauhaus.se/k2-tatskikt-1-3-kg

Vår fundering sen är om vi inte ska köra IKEAs lim och plattor för badrum:
https://www.ikea.com/se/sv/p/markyta-golv-vaeggplatta-moerkgra-stenmoenstrad-50421079/
Med detta lim:
https://www.ikea.com/se/sv/p/markyta-lim-70426679/

Har någon erfarenhet av dom? Skulle det passa att ha ett rollat tätskikt under det limmet o plattorna tro? För att lägga folie som tätskikt känns väl svårare? Och det är ju trots allt bara en WC..

Vi tänker sen att vi kör dom plattorna även upp på väggen framtill där handfatet är och att vi kör vanlig tapet på övriga väggar.

Uppskattar all hjälp och tips!
 
  • Liten toalett med handfat, toalettstol, spegel, och kaklad golv utan tätskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det ska vara tätskikt på golv och någon dm upp på väggen. Väggarna finns inga specialkrav på.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi körde rollat när vi renoverade vår gäst-toalett, manschetter runt avloppen och remsa i mötet mellan vägg och golv med uppvik ca 5 cm (om jag inte minns fel).
Väggarna målades med våtrumsfärg.
Golv under renovering med manschetter kring avlopp och tätad remsa längs mötet mellan vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad gästtoalett med grå våtrumsmatta och manschetter runt avloppsrör, mönstrad remsa längs vägg-möte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad gästtoalett med mönstrade kakelplattor, våtrumsfärg på väggar och rörmanschetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utrymmet är ca 90x160
 
  • Gilla
Gjutjärn och 1 till
  • Laddar…
Behövs det verkligen tätskikt när det bara är wc och handfat?
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Lexington Lexington skrev:
Vi körde rollat när vi renoverade vår gäst-toalett, manschetter runt avloppen och remsa i mötet mellan vägg och golv med uppvik ca 5 cm (om jag inte minns fel).
Väggarna målades med våtrumsfärg.
[bild]
[bild]
[bild]

Utrymmet är ca 90x160
Tack så mycket för bilderna! Kan ändå köpa att tätskikt behövs, även om det då ju rinner ut ur tröskeln vid större vattenläcka och förflyttar läckan in i huset. Mindre läckor från kopplingar upptäcker man väl innan det blir större skador? Kanske inte.. nåja.

Men vad för tätskikt använda du dig utav? Men det räcker alltså bara att rolla upp 5-10cm så fyller det kraven? För vi tänkte ju ha plattor från IKEA och sen vanlig tapet på väggarna där ingen fukt når.

Frågan är också om IKEAs lim och plattor funkar på ett rollat tätskikt? Dom kunde ju själva inte svara på det.. men ni verade ju ha satt plattor? Limmades dom? Borde väl funka att limma på tätskikt, det borde väl tätskikten vara gjorda för?
 
G
Lexington Lexington skrev:
Vi körde rollat när vi renoverade vår gäst-toalett, manschetter runt avloppen och remsa i mötet mellan vägg och golv med uppvik ca 5 cm (om jag inte minns fel).
Väggarna målades med våtrumsfärg.
[bild]
[bild]
[bild]

Utrymmet är ca 90x160
Hittade lixom detta på Bauhaus: https://www.bauhaus.se/k2-tatskikt-...3ErFnEz0ByXFwNE7hQSqKR5uOg3qU7qipq3A3l6jvdzSE

Det räcker väl? Och sen lim och plattor på?
Behöver man tänka på något då detta är spånskiva och inte betong? Men det är ju större plattor jag tänkt mig så det borde väl inte vara några problem med sprickor mm?
 
Körde på detta tätskikt.
https://www.byggmax.se/tätmembran-p06630

Dessa manschetter.
https://www.byggmax.se/rörmanschett-flex-p06615

Och denna remsa mellan vägg/golv.
https://www.byggmax.se/fiberremsa-p06605

Tror nog jag satte dessa i hörnen också (är tre år sedan det gjordes vid så inte helt hundra på allt).
https://www.byggmax.se/innerhörn-90-p06610

Sen är det tjocka plattor som ligger på golvet (marockanskt-kakel), som är satta med kakelfix.
Kan inte tänka mig att det inte skulle funka med det från IKEA.

Tanken med tätskiktet är ju just att det ska vara tätt om det blir en mindre vattenläcka, och att man hinner åtgärda innan det rinner över tröskeln. Brister röret helt spelar det såklart ingen roll hur bra tätskikt man har.
Satte också en högre tröskel än vad som fanns innan, just för att kunna få lite uppvik där.

Denna tror jag.
https://www.byggmax.se/badrumströskel-p114300
 
Att det blev Byggmax system var mycket för att jag inte hittade manschetter som passade toalettavloppet på Bauhaus, annars hade det blivit det du länkade, och jag ville ha alla grejor från samma system.
 
G
Lexington Lexington skrev:
Körde på detta tätskikt.
[länk]

Dessa manschetter.
[länk]

Och denna remsa mellan vägg/golv.
[länk]

Tror nog jag satte dessa i hörnen också (är tre år sedan det gjordes vid så inte helt hundra på allt).
[länk]

Sen är det tjocka plattor som ligger på golvet (marockanskt-kakel), som är satta med kakelfix.
Kan inte tänka mig att det inte skulle funka med det från IKEA.

Tanken med tätskiktet är ju just att det ska vara tätt om det blir en mindre vattenläcka, och att man hinner åtgärda innan det rinner över tröskeln. Brister röret helt spelar det såklart ingen roll hur bra tätskikt man har.
Satte också en högre tröskel än vad som fanns innan, just för att kunna få lite uppvik där.

Denna tror jag.
[länk]

Underbart, tack! Kör du den remsan i hörnen också? Limmar du fast den med tätskiktet eller har den eget lim?
 
BirgitS
G MrGlad8 skrev:
Och frågn är då om det typ räcker att man rollar på ett tätskikt?
Det beror på vad underlaget är. Så vitt jag minns är det bara tillåtet med rollade tätskikt när det är betong, inte på reglade konstruktioner, där det är trä inblandat och annat som kan röra sig.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Underbart, tack! Kör du den remsan i hörnen också? Limmar du fast den med tätskiktet eller har den eget lim?
I hörnen körde jag med innerhörnen som jag länkade ovan.
Minns inte om jag rollade på väggen och sedan tryckte fast remsan eller om jag rollade fast den utan något bakom?
Tror det finns beskrivet i Byggmax monteringsanvisningar.
https://cdn-webp.byggmax.se/media/c...sning Rollbart System.pdf-1546974814.4346.pdf
 
För båda badrummen körde jag Kiilto system.
Bra priser på kakelplattan.se och även bra support.

skulle inte sätta ett rollat system utan kosta på mig de extra kronorna för väven.

busenkelt att sätta så länge man är noggrann.

Kiilto har/hade även ett egenkontrollprogram på hemsidan så man kan fylla i det, även om man inte har behörighet (var ett plus när vi sålde det huset. Dvs att jag hade det dokumentet tillsammmans med foto, även fast det stod på pappret att jag gjort det själv)
 
Kan tillägga att jag aldrig skulle köra ett rollat system om det rörde sig om ett badrum, men vår lilla toalett hade jag inga problem med det :D
 
G
Men man kan alltså bara rolla på underlag som är betong? Inte om det är ex reglat med spånskiva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.