Håller på renovera badrummet och ser nu att syllen som är till duschväggen har helt ruttnat bort!

Detta var en stor misstanke eftersom badrumsmattan i duschen var väldigt gammal och sliten då vi köpte huset.. så det har förmodligen läkt in vatten en längre tid då jag enkelt kunde skrapa ut genomrutten blöt syll som helt smulats ihop med tiden.. I övrigt var all annan syll runt om i badrummet torrt

Min fråga!

Hur byter man syllen? Kan man såga av panelen på hela väggen ca 60 cm från plattan och uppåt utan någon fara?? Då bör man väl enkelt komma åt och åtgärda all rutten syll och ersätta med nya?

Vill tilläga att det är ett Tegelhus byggt -65
Skadan är på en yttervägg med fönster ovanför.

En bonus vore också om någon vet vad det är för rör som sticker upp ur betongen i väggen?

Jag är väldigt tacksam för alla tips & råd ni kan komma med då vi står inför en rejäl renovering framför oss.

Mvh Christoffer

• Skadad badrumsvägg med tydliga rötskador och mögel längs nederkanten och runt fönstret, synlig rörisolering och rör i golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Genomrutten och fuktskadad syll i en badrumsrenovering, med synliga fuktskador och mögel.
    Skapa konto
  • Förmultnad och skadad syll i hörnet av ett badrum med synligt genomrutten trä och spillror.
    Skapa konto
  • Skadad badrumsvägg och golv med synlig mögel och röta i syllen som indikerar långvarig vattenskada.
    Skapa konto
  • Genomrutten syll och skadade trädelar i ett badrum med synliga rör och mursten, indikerar vattenskada och behov av renovering.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.