8 703 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Renovera WC - tätskikt?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det krävs tätskikt på golvet även på en toalett men dock inga krav på folie.
Sätter dock alltid folie ändå eftersom det är så smidigt.
Uppviket på 50mm täcker man alltid av liknande platta som golvet vilket då bildar sockel.
Vad man sen har över detta är upp till var och en men målad yta räcker länge.
Från BKR Branschregler:
Sätter dock alltid folie ändå eftersom det är så smidigt.
Uppviket på 50mm täcker man alltid av liknande platta som golvet vilket då bildar sockel.
Vad man sen har över detta är upp till var och en men målad yta räcker länge.
Från BKR Branschregler:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Ja Folie får det bli, verkar ju inte alls svårt att lägga om man följer instruktionerna. Jag har dock en fundering.. Jag tänkte folie då från Kiilto.. och dom säger att IKEAS plattor som limmar "på alla ytor enligt IKEA" inte är godkänt med deras tätskikt. Frågan är vad som kan gå fel? Är det generellt att man inte ska limma ovanpå folie eller vad?Paul-Staffanstorp skrev:
Det krävs tätskikt på golvet även på en toalett men dock inga krav på folie.
Sätter dock alltid folie ändå eftersom det är så smidigt.
Uppviket på 50mm täcker man alltid av liknande platta som golvet vilket då bildar sockel.
Vad man sen har över detta är upp till var och en men målad yta räcker länge.
Från BKR Branschregler:
[bild]
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Det ska ju påpekas att egentligen får ni ju göra det hur ni vill. Finns inget tvingande i någonting av reglerna nuförtiden och inte har vi nå våtrumsregelpoliser som åker runt och gör stickprov heller.
Det viktiga man får beakta är dock vad som händer vid skada. Om man inte följer reglerna så kan ersättningarna radikalt minska.....
Det viktiga man får beakta är dock vad som händer vid skada. Om man inte följer reglerna så kan ersättningarna radikalt minska.....
Jag kan tycka att det är bättre att ha läckan i WCn än i hela huset. För den dagen en stor läcka inträffar kan jag lova du inte är hemmaS Stefan1972 skrev:Det ska ju påpekas att egentligen får ni ju göra det hur ni vill. Finns inget tvingande i någonting av reglerna nuförtiden och inte har vi nå våtrumsregelpoliser som åker runt och gör stickprov heller.
Det viktiga man får beakta är dock vad som händer vid skada. Om man inte följer reglerna så kan ersättningarna radikalt minska.....
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Tänk på det Paul skiver om att sätta en kant av plattor som täcker uppviket. Det är inte självklartt att en väggfärg fäster på tätskiktet. Och det är ju onekligen en intressant fråga om IKEAs lim fäster på tätskiktet. Om IKEA har svårt att svara, så skulle jag ställa frågan till tätskiktsleverantören. Har ingen erfarenhet av att fråga Kiilto, men Mapei (säljs blandannat av Hornbach) eller LIP som säljs av många kakelbutiker har jag fått bra service av med enkla frågor till deras support.
Även webshopen kakelplattan som nämdes i tråden, har enl. min erfarenhet väldigt bra support och service.
Även webshopen kakelplattan som nämdes i tråden, har enl. min erfarenhet väldigt bra support och service.
Mm Kiilto vill inte säga att IKEAs plattor funkar med dessa tätskikt utan vill då att IKEA tar "konstruktionsansvar".H hempularen skrev:Tänk på det Paul skiver om att sätta en kant av plattor som täcker uppviket. Det är inte självklartt att en väggfärg fäster på tätskiktet. Och det är ju onekligen en intressant fråga om IKEAs lim fäster på tätskiktet. Om IKEA har svårt att svara, så skulle jag ställa frågan till tätskiktsleverantören. Har ingen erfarenhet av att fråga Kiilto, men Mapei (säljs blandannat av Hornbach) eller LIP som säljs av många kakelbutiker har jag fått bra service av med enkla frågor till deras support.
Även webshopen kakelplattan som nämdes i tråden, har enl. min erfarenhet väldigt bra support och service.
Samtidigt skriver ju IKEA att plattorna fäster på alla underlag och att man behöver tätskikt under. Så då tar väl IKEA på sig hela ansvaret?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ska jag vara helt ärlig så förstår jag inte varför ni ska sätta dessa plattor på väggarna och varför inte bara måla väggarna... 
Om ni nu tvunget vill ha dessa plattor på väggarna så känns det som det finns två alternativ.
1. Sätt en sockel av klinkerplatta som döljer tätskiktets uppvik och sätt sen era plattor ovanför detta.
2. Sätt era plattor ända ner men låt bli att limma de nedersta 5cm så ni inte får lim mot tätskiktet.
Själv hade jag ju aldrig lagt pengar på dessa plattor då de inte fyller någon funktion alls.
EDIT:
Läste en gång till vad ni hade tänkt er och väljer att smita härifrån då ni tydligen även var inne på att lägga detta (skräp i mina ögon) även på golvet.
Tätskiktssystemen är utvecklade för att beläggas med kakel & klinker...inget annat.
Dessa golv är nog mer tänkta på andra ställen än våtutrymmen.
Man får själv ta ansvar och jag har faktiskt själv en toalett där det bara ligger laminatgolv men jag räknar kallt med att inte få en spänn om något skulle hända.
Om ni nu tvunget vill ha dessa plattor på väggarna så känns det som det finns två alternativ.
1. Sätt en sockel av klinkerplatta som döljer tätskiktets uppvik och sätt sen era plattor ovanför detta.
2. Sätt era plattor ända ner men låt bli att limma de nedersta 5cm så ni inte får lim mot tätskiktet.
Själv hade jag ju aldrig lagt pengar på dessa plattor då de inte fyller någon funktion alls.
EDIT:
Läste en gång till vad ni hade tänkt er och väljer att smita härifrån då ni tydligen även var inne på att lägga detta (skräp i mina ögon) även på golvet.
Tätskiktssystemen är utvecklade för att beläggas med kakel & klinker...inget annat.
Dessa golv är nog mer tänkta på andra ställen än våtutrymmen.
Detta är helt korrekt...S Stefan1972 skrev:Det ska ju påpekas att egentligen får ni ju göra det hur ni vill. Finns inget tvingande i någonting av reglerna nuförtiden och inte har vi nå våtrumsregelpoliser som åker runt och gör stickprov heller.
Det viktiga man får beakta är dock vad som händer vid skada. Om man inte följer reglerna så kan ersättningarna radikalt minska.....
Man får själv ta ansvar och jag har faktiskt själv en toalett där det bara ligger laminatgolv men jag räknar kallt med att inte få en spänn om något skulle hända.
Redigerat:
Vill du verkligen ha IKEAs plattor och följa instruktioner så lägg Kiilto fix, men med bredspackel. Sedan limmar du IKEAs plattor på det.
Tack för svaren @chrille-gäddan , @Paul-Staffanstorp
Självklart MÅSTE jag inte ha dessa IKEA.
Tyckte bara det var en smidig grej och sten blir så väldigt kallt att gå på och en sunkig matta ovanpå stengolvet hade jag velat undvika på toaletten. Men det kanske ändå få bli att sätta klinkerplattor..
Kan ni kanske hjälpa mig med det istället då? Vi vill helst inte ha en fog mellan, måste man ha det? Där samlas ju bara smuts och går inte hålla rent! Finns det något färdigblandad massa man fäster plattorna med eller måste man stå och blanda till själv?
Och om jag nu måste ha fog mellan, vad finns det att välja på där som blir rent och fräscht?
Och om man nu måste kapa sådana skivor är det något man kan göra själv utan några specialverktyg som man ju som lekman inte har!
Vill som sagt inte ta in företag, hittar jag ens ett företag som vill göra ett så här litet jobb så kommer det ju bli dyrt! Jag vill och tror jag kan göra detta själv!
Tack igen!
Självklart MÅSTE jag inte ha dessa IKEA.
Kan ni kanske hjälpa mig med det istället då? Vi vill helst inte ha en fog mellan, måste man ha det? Där samlas ju bara smuts och går inte hålla rent! Finns det något färdigblandad massa man fäster plattorna med eller måste man stå och blanda till själv?
Och om jag nu måste ha fog mellan, vad finns det att välja på där som blir rent och fräscht?
Och om man nu måste kapa sådana skivor är det något man kan göra själv utan några specialverktyg som man ju som lekman inte har!
Vill som sagt inte ta in företag, hittar jag ens ett företag som vill göra ett så här litet jobb så kommer det ju bli dyrt! Jag vill och tror jag kan göra detta själv!
Tack igen!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Varför inte köra en enklare variant.
Fuktskydda golvet som sig bör med uppvik.
Lägg ett vanligt laminatgolv istället... löst ovanpå tätskiktet samt limma dit golvlister för att dölja uppviket.
Du kan ju även spika dem i ovankanten.
Inte 100%igt men dock en vettig budgetlösning.
Fuktskydda golvet som sig bör med uppvik.
Lägg ett vanligt laminatgolv istället... löst ovanpå tätskiktet samt limma dit golvlister för att dölja uppviket.
Du kan ju även spika dem i ovankanten.
Inte 100%igt men dock en vettig budgetlösning.
Jag gillar Pauls förslag.
Om du vill köra kakel/klinker behöver du en del verktyg och blanda bruk själv. Dock behöver det inte vara tokdyrt med ett startpaket för att kunna klinkra själv (ca 1500kr och då 500kr för elektrisk kap). Detta är inga proffsverktyg, men jag körde med meec kapen för en WX, en WC/Dusch, en tvättstuga så dessa räcker till.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/elektriska-kakelkapar/kakelkap-243005/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ner-och-tillbehor/farg-cementblandare-009016/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...akel-murarverktyg/kakelredskap/fixkam-164202/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...el-murarverktyg/kakelredskap/kakelsag-190417/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/murar-kakelset/kakel-klinkerfogsats-164004/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/hinkar-och-baljor/murbrukshink-164006/
Du kan inte köra helt utan fogar, men du kan köra med kapade skivor av klinker (rak kant och mer formsäkra än okapad klinker) och då gå ned till en 2mm fog om du vill.
Om du vill köra kakel/klinker behöver du en del verktyg och blanda bruk själv. Dock behöver det inte vara tokdyrt med ett startpaket för att kunna klinkra själv (ca 1500kr och då 500kr för elektrisk kap). Detta är inga proffsverktyg, men jag körde med meec kapen för en WX, en WC/Dusch, en tvättstuga så dessa räcker till.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/elektriska-kakelkapar/kakelkap-243005/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ner-och-tillbehor/farg-cementblandare-009016/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...akel-murarverktyg/kakelredskap/fixkam-164202/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...el-murarverktyg/kakelredskap/kakelsag-190417/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...g/murar-kakelset/kakel-klinkerfogsats-164004/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...erktyg/hinkar-och-baljor/murbrukshink-164006/
Du kan inte köra helt utan fogar, men du kan köra med kapade skivor av klinker (rak kant och mer formsäkra än okapad klinker) och då gå ned till en 2mm fog om du vill.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Vill minnas att det finns färdigblandad fix, på hink. Men för fogen måste du nog blanda. Kapmaskin finns att hyra. Kanske risk att det kostar ungefär lika mycket som att köpa. Kapmaskinen har alltså en vattenkyld diamantklinga, det stänker en del, så jag föredrar att köra den utomhus. Men det går säkert inne också.
Man kan också kapa med den gamla beprövade "knäck metoden", en rits som ger en knäckanvisning, så knäcker man plattan. FInns speciella tänger som har både ritsen och en "knäcktång" i sammma verktyg, kostar några tior. Det blir snyggare kapningar med diamantkapning. En knäckt kant bör helst sitta dold..
Sedan får man ha någon metod för håltagningen för toa avloppet. Det finns dels hårdmetallklinga till sticksåg, som fungerar rätt bra. Man kan även borra en massa små hål, och knäcka bort det som skall bort.
Man kan också kapa med den gamla beprövade "knäck metoden", en rits som ger en knäckanvisning, så knäcker man plattan. FInns speciella tänger som har både ritsen och en "knäcktång" i sammma verktyg, kostar några tior. Det blir snyggare kapningar med diamantkapning. En knäckt kant bör helst sitta dold..
Sedan får man ha någon metod för håltagningen för toa avloppet. Det finns dels hårdmetallklinga till sticksåg, som fungerar rätt bra. Man kan även borra en massa små hål, och knäcka bort det som skall bort.
Klicka här för att svara
