Nytt badrum, vi ska ha helkaklat vid badkaret som blir på ena sidan av badrummet och halvkaklat på andra sidan där vi har handfat och hyllor med mera, där vi har halvkaklat ska vi ha tapet över.
Vi har nu schönox tätskikt på hela väggarna, frågan är, kan jag tapetsera på tätskiktsmembranet? Bör jag spackla och grundmåla innan tapeten? Eller bör jag ta bort tätskiktet helt och hållet och tapetsera på gipset istället?

BirgitS
Jag tror det blir bäst att du tittar på ett våtrumsgodkänt målat system för den delen som inte ska kaklas och ovanpå det målade systemet bör du kunna tapetsera.

Om du har tätskikt på väggen redan så bredspackla med våtrumspackel. Därefter måla och tapetsera.

BirgitS
C chrille-gäddan skrev:
Om du har tätskikt på väggen redan så bredspackla med våtrumspackel. Därefter måla och tapetsera.
Och det blir något som du vet försäkringsbolagen godkänner?

BirgitS BirgitS skrev:
Och det blir något som du vet försäkringsbolagen godkänner?
Tätskiktskravet uppfylls av tätskiktet.

Sedan skall du självklart använda spackel som ingår i systemet för ditt täskikt (dvs vad leverantörer förutspråkar).

Sedan vad som under efter det ingår inte i tärskiktssystemet och vad f-bolag bryr sig om är att instruktioner från en leverantör har följts.

Ja jag kör på det med våtrumsspackel och sedan måla och sen tapet. På tapeten några lager klarlack. Tapeten blir i våtzon 2 såklart, vid badkaret känns ju lite väl vågat. Allt väl dokumenterat och enligt rek från leverantör.

Fuktskador blir det ju aldrig 120-150cm upp på väggarna! Detta lands påhittade regler och rekommendationer börjar ju likna galenskap!

• Gilla
Josefine Zipp Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.