Jag har en Myson badrumsfläkt som nu gett upp och funderar på lämplig ersättare som inte låter som ett jetplan och har grundventilation. Tänkte även passa på att sätta in en fläkt i tvättstugan/grovingången.
Huset har i princip obefintligt självdrag till ventilation så med två fläktar som går kontinuerligt bör ventilationen bli aningen bättre i alla fall. Fläktarna sitter på norrväggen och går bara rakt ut genom väggen, bör/ska jag ha kallrasskydd då eller inte? Försökt googla lite och på vissa sidor låter det som att jag ska ha det och på andra som att det tom kan vara skadligt.
Krav för badrumsfläkten:
100 mm anslutning
endast L+N+J så ingen extern brytare
Grundventilation
Fuktstyrd
Bonus:
Närvaro-/ljussensor
Boostknapp på fläkten
Krav för tvättstugefläkten:
125 mm anslutning
Grundventilation
Ökat flöde styrt med extern strömbrytare
Har ni tips på bra fläktar som uppfyller mina krav, helst 800-1300 kr/st och som finns på Bauhaus/K-rauta? Till badrummet hittar jag flera intressanta, men till tvättstugan verkar det svårare då de jag har hittat i lämplig prisklass verkar inte ha funktion för grundventilation om man slår av den externa strömbrytaren. Är det en omöjlig kombination i den prisklassen?
Sen får de gärna vara tysta, men med tanke på att den gamla står specad på 54 dB så lär alla alternativ upplevas tysta.