Byggahus.se
Jag står och försöker bli klok i ett blivande duschrum, så jag skulle bli glad om någon här kan svara!

Jag har köpt en purus golvbrunn och purusplattan 2014 som ni ser på bilden.
I instruktionen ska den plana sidan vara uppåt om man ska ha plastmatta, så långt är jag med.
Men sen för att jag ska få fall i utrymmet ca 2x2m , hur gör jag då?

Försökte kolla på ett klipp på youtube och då hade dom monterat plattan ovanpå golvspånet men min kommer ju hamna i nivå med golvspånet. Hoppas nån förstår vad jag menar!

• Purus golvbrunn och tillhörande platta installerad mellan träbjälkar i blivande duschrum, ovanpå golvspånet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du utgår ju från plattan sen skapar du ditt fall som du vill ha det, kanten på plattan är ju noll sen är ju sista fallet i plattan klart.

Så om jag stänger av runt golvbrunnen , typ en ruta på 90 cm, och gjuter ca 20mm i en etapp...
Då är resten av rummet 20mm högre än brunnen. Sen ska jag spackla från 20mm kanten till golvbrunnsplattan? Då blir spacklet jättetunt just vid brunnen
Har jag förstått rätt ? :rofl:

Kramla
  • Skärmbild av monteringsanvisning för Purusplattan 2014 med text och illustrationer.
    Skapa konto
  • Steg-för-steg monteringsanvisning för golvbrunn i klinkergolv med illustrationer av distansring, golvbrunn och avloppsrör.
    Skapa konto
Tack för häftet, men det medföljde likadant med brunnen.
Det måste vara nåt jag missar då, eller jag vill snarare inte få problem sen när jag lagt golvspånet.

Det som jag hakar upp mig på är hur dom beskriver i häftet om man ska ha plastmatta, då vänder man blanka sidan upp men sen står det inte så mycket om hur man spacklar emot brunnen.
Kan de vara så att man ska ha den ribbade uppåt om man ska spackla så man får lite armering...?

Kramla
Hade jag stått inför detta hade jag valt klinker alternativet för att få ett helt stabilt skarvfritt skikt ända fram till brunnens fläns, nu beror det ju på om du har utrymme för den extra höjning av golv det medför, blir även en kostnadsökning med spackel men i gengäld ett bättre golv.

Jag känner likadant att det borde vara ett bättre alternativ med klinkerssidan upp. Jag skulle ju faktiskt kunna lägga dubbla 22mm spån i resten av rummet för att få upp nivån lite.

Kramla
Rekommenderar endast ett lager spån.
Du löser fallet med ett fiberarmerat spackel, olika tillverkare har olika anvisningar, använd nivåpinnar/höjdpinnar för att höjdsätta nivån med, (bifogar bild från GVK:s hemsida) avstängningslist runt brunnen o dörröppningen och även täta i golvvinkel (för att inte ev fylla med spackel)
Blanda helst 3-4 säck åt gången så förloppet går snabbare att få in hela ytan som ska spacklas, precis när spacklet är så pass att du kan gå på det, lägg på en liten skiva för att ta upp din vikt så går du på att skrapa ned spacklet runt brunnen ca 50-60cm ut från brunnen, detta för att forma fallet ned mot brunnen lokalfall, använd en stor bredspackel i 90* graders vinkel o skrapa, ett litet vattenpass och rätskiva är bra att ha så du kan kolla vart efter, titta även över övriga yta då det är lättare att skrapa innan det brunnit/härdat, det är ett lite svettigt moment att fallspackla golv då tajmingen är viktig, men är man noggrann med momenten och läser på sin läxa klarar den normal händige att spackla själv.

Mvh Kramla

• Illustration som visar metod för fall mot golvbrunn i duschplats med angivna lutningsmått och tätningsskikt.
    Skapa konto
  • Tabell med GVK-krav på fall för olika utrymmen i våtutrymmen och rekommenderade lutningsintervall.
    Skapa konto
Jättebra info! En kompis har skrämt upp mig lite gällande flytspackling, han hade problem med spacklet att det inte ville flyta ut, det blev inte alls bra.
Jag ska fundera lite, det kan ju vara idé att låta nån som kan fixa det här också...

X
Skulle inte rekommendera dig att spackla golvet själv, det är hjärtat i konstruktionen och även den del flest misslyckas med,

men e du en envis jävel sätt ut många nivåpinnar så har du bättre koll på höjden när du häller ut spackel, blanda spacklet med så lite vatten som du får, står oftast inte alltid på paket utan du får ta reda på detta själv kan skilja någon liter vatten,

trögare vid brunn första 2-3 säckarna börja vid brunn och jobba dig utåt sen trögt men inte så spacklet ”trådar sig” fyll upp till nivåpinnarna dra successivt spacklet med en tandad kam så du ser rillorna dras jämt över hela spackel storleken

men som sagt detta är antagligen det viktigaste och svåraste momentet i att bygga badrum, ta in proffesionell hjälp om du känner dig osäker, och gör det andra själv för att spara på libran

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.