Badrum
Staffans2000: [citat] Då skall du inte heller betala för mer än det som gick åt. Staffan
Skystalker: Om det i framtiden är någon som undrar över samma sak så svarar jag på min egen fråga här. Kantband används om man flyter spackel på tex eps spårskivor eller liknande golv som sätts ”flytande”. [bild] Behövs ej om man spacklar direkt på primad golvspån.
larssad: [citat] Bra att ni tar upp vad då? Jag vet inte om du läst tråden, men det är väl ingen som uttryckt missnöje med plastmatta som koncept eller den generella estetiken? Det handlar om en specifik matta som har problem med blekning i hörn. Precis som att det kan uppstå specifika problem beroende på val av kakel eller klinker. Jag har i tidigare kåkar monterat plastmatta som inte haft
nino: Nja inte helt säker men 8+9 är diff öppen, 7+8 är / var lim till skarvar
BirgitS: [citat] Försäkringsbolagen brukar räkna med att det är ungefär så lång tid som är den tekniska livslängden på dåtidens tätskikt under kakel. Med det utseendet kan badrummet vara ändå äldre. Kolla om föreningen har några uppgifter angående tidigare badrumsrenoveringar.
nht1: I badrummet runt fönstren har vi betong / puts som inte har någon fuktspärr. Nu har färgen börjat spricka så att betongen syns. Vilken färg ska jag använda för att ge så bra skydd som möjligt mot fukt? Vi har ofta fönstret öppet om det kan ha varit orsaker till att färgen har spruckit. Tack på förhand,
r-a-son: Hej, tack för ditt svar. Jag tolkade den där ångbromsen som en vanlig plastfolie Så du tolkade frågan helt rätt :-) Då kan jag fortsätta bygga :-) /R . [citat]
JonathanFlod: Ja, det är ju utan tvekan lättast. Det stora badrummet ligger typ nedanför gästtoaletten. Man kan säga att hörnen överlappar vilket gör att det går ett schakt (~40x40cm) i ena hörnet på badrummet som leder vatten och avlopp upp till gästtoaletten. Den lata sidan av mig tänkte att vi kunde behålla den felaktiga installationen av rören genom golvet (med dagens standard) och bara
GoC: Är den kopplad på värmesystemet eller på varmvattencirkulation? Oavsett så läcker det vid proppen som sitter i hålet för anslutningen. Den behöver du skruva loss och lägga på ny gängtejp och skruva tillbaka den. Innan du gör det så behöver du så klart stänga av så inget vatten kommer in i handukstorken. Borde gå att stänga helt på ventilen på vänstersidan.
J-O: [citat] Man ska väl borra igenom tätskiktet också, om det har någon större betydelse eller inte låter jag dock vara osagt. Men kanske finns en viss möjlighet att skruven nyper i folien och skadar den mer än nödvändigt.
tank77: [citat] Ta inte bara in en offert utan minst 4-5 stycke är mitt tips. Både Hornbach och Bauhaus har vettiga priser på kakel och klinker bara inte du tar deras billigaste alternativ för det kan ibland vara skitkvalitet. Sedan kan man ju köpa kommod/handfat och inredning på Ikea, hur bra som helst och bra priser. Visst dom har kanske inte så stort utbud men det kostar i alla fall inte
villa_74: [citat] Tack för tipset! Jag har tittat nu och de var fina, men kanske lite för snirkliga för mig. Det fanns någon som var lite mer grafisk, men inte helt rätt. Men skam den som ger sig, jag letar vidare tror jag. Men jag är glad åt tipset ändå :-)
tanaris: [citat] Det låter lite dyrt, jag betalade runt 23 i våras med rot för en tvättstuga på 5 kvm, då ingick bortbilning av gammalt flytspackel, byte av golvbrunn, fallspackling, mattläggning och provtryckning samt allt material. Jag är hyfsat händig och backar inte i första taget när det gäller att prova nya saker, men mattläggning skulle jag inte ge mig på efter att ha sett ett proffs
KjellTimell: Bila lite runt flänsen så du frigör tomrummen och handspackla därefter med med Ardex A46.
Stefan1972: En avvikelse blir det ju såklart men det är nog inga problem ändå och jag skulle inte sova dåligt för det där. Tror inte merparten av vattenskador beror på läckage just där. Skulle nog mer "irritera" mig på att det kanske blir lite begränsat vad man kan använda för toastol.
Jörgen Ö: Håller inte med, det där är så fel det bara kan bli, just vid brunnen kommer det som mest vatten, den fukt som kommer under plattorna ska utan några som helst hinder kunna ta sig ner i brunnen! Du kan ju inte på allvar tycka det är ok att stänga in den fukt som hamnar där!? Finns ingen som helst vettig förklaring varför man har kletat dit detta Den som kom på den där lösningen hade
Silver78: [citat] Oxalsyra går ganska hårt åt fetter och vad jag har förstått så är det rena döden för vissa plaster. Jag har däremot själv putsat upp en gammal takbox med autosol acrylic polish som nästan såg ut som ny efter behandlingen.
Christer G.V.: Dåligt kromad plast! Kommer fukt under.
Maxizor: Jag skulle sätta in en duschkabin av något slag! Har jag gjort själv i mitt badrum med äldre täkskikt i väntan på renovering, finns ofta begagnat till bra pris eller finns nya budgetalternativ! Svårt att få till något som det ser ut nu!
Ecke92: Är det någon som har gjort någon lösning med tröskeln vid skjutdörr till badrum? Eller finns det något fabrikat som säljer detta? Googlat men inte funnit något Mvh
MiWass: Sovrummen på övervåningen är nära på klara. Gjort innervägg för ett litet WC/ toa - med pyttelitet handfat och planerad vägghängd toalett. Utrymmet är 100 cm brett och 170 cm djupt, snedtak från ca 90 cm från golvet Mina frågor är: 1. Då det bara är en toa plus handfat, räknas det som våtrum? 2. Handfatets rör har jag tänkt att dölja bakom gips/OSB - dock en inspektionslucka
Bj00rn: Har samma funderingar. Byggår 78, självdrag med konstant baksug. Ventilationskanaler (spirorör) dragna utanpå murstocken och mynnar ut i i skorstenskupan. Vill absolut inte trycka ut den fuktiga badrumsluften på kallvinden. Går det att provtrycka kanalen på något billigt/enkelt sätt. Prismässigt kanske det är mer motiverat att bita i det sura och installera takfläkt.
Jörgen Ö: Är ju helt omöjligt att säga vad som är fel, svårt att se på en video, men man kan ju konstatera att ngt är fel! Kan finnas en mängd orsaker, men jag tror inte på undermåligt bjälklag, tror mer på dåligt limmat tätskikt med blåsor under plattorna, eller bara dåligt med fix som har skinnat sig eller dylikt, så att klinkern inte fått fäste. Kommer snart visa sig om fogarna
Fulkemisten: Dumt också om man inte fogat innan och silikonet läggs mot tätskikt. Då har man ett bra sätt att spara vatten i väggen som inte kan ta sig ned bakom plattorna och till golvbrunnen. Kolla det.