rustproof
rustproof: Hej, Har kommit över ett renoveringsobjekt och har nu fixat en tvättmaskin jag tänkte koppla in provisoriskt på övervåningen. Jag har ställt tvättmaskin och tumlare i en garderob utanför badrummet, tanken är att koppla på mig på handfatets rinnande vatten och avlopp, då badkaret som egentligen är närmast har ett läckande avlopp. Kan jag ta upp ett hål i väggen mellan garderoben
0 svar · 1,7k läst
·
K
katten12: [citat] Som sagt ingen aning vad dagens spegelskåp sitter i. Och just spegelskåpet är så annorlunda i mått mot det som sitter uppe så det hamnar annorlunda. Handfatet är i samma höjd. Kan dock vara annan bredd på det. Men om det är samma bredd ska man återanvända hålen då? Och vad sätter man i dessa isåfall?
4 svar · 2,1k läst
T
tank77: Ta en annan fabrikör då, varför måste du tvunget använda Kiilto. Det är ungefär samma skit alla tillverkare använder, bara olika kulör på duken typ!
1 svar · 2,0k läst
T
Trrttsch: Jag hade absolut målat. Det måste ju vara betydligt enklare. Kom ihåg bara att använda nån sorts målartvätt först och helst nån rejäl grundfärg så det fäster bra på den glatta ytan. Och kanske funkar det att måla golvet också. Klickgolv på en toalett känns lite udda. Att byta wc-stol och handfat är inte så svårt bara man får tag på modeller som passar.
1 svar · 2,2k läst
·
janwide
janwide: [citat] Ja, det var min ursprungstanke. Fördelen med det är ju att om något skulle hända så kan man riva inbyggnaden och åtgärda utan att våtrumsmattan blir förstörd. Men jag tror att det blir snyggare om våtrumsmattan går upp mot inbyggnaden som Jörgen Ö föreslår.
7 svar · 2,7k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Detta är därför att gjutjärnsbrunnarna inte har någon klämringsfunktion som håller på plats tätskiktet. Alla brunnar före 1990 ska bytas.
12 svar · 8,0k läst
·
E
eobet: Tack för era båda inlägg, särskilt det med PDF anvisningen för brunnen! Där kom då äntlingen sanningen fram. Brunnsilen/klinkerramen är säkert inte 100% centrerad och även om den är det så kanske det inte är prick 8mm upp till resten av kaklet... men är så otroligt sur på detta att jag borde tvinga dem att göra ett försök ändå. Det var liksom pricken över i:et och det är
21 svar · 9,1k läst
·
M
maria01: Såg ett program på tv för ett tag sen och dom använde klickgolv i badrummet som dom sa va helt tätt för vattnet men mins inte vad produkten heter nån som vet ?
0 svar · 892 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det här som kallas dammigt är inte damm utan "släppmedel" som sitter kvar på formpressade plattors baksida. Man har släppmedel i formarna för att plattorna ska släppa från formen och det är väldigt olika hur mycket som blir kvar på plattorna och handlar oftast om ifall tillverkaren använder billigt eller dyrt medel. Anledningen är alltså högst troligt att inte plattsättaren fått
6 svar · 2,7k läst
E
erik_hellman: Vi har ett hus som idag inte har ett riktigt badrum. De tidigare ägarna hade ett badkar stående direkt på betonggolvet i källaren, och det är inte riktigt i ett skick att det går att använda längre. Vi planerar att bygga ett nytt ordentligt badrum framöver, men som tillfällig lösning så tänkte vi montera in en duschkabin i källaren på samma plats där badkaret står idag (det finns
0 svar · 1,0k läst
M
mojjen: [citat] Jag hittade länken "Rita ditt rum" när man trycker vidare på "Summering" Det är samma ritprogram som båda jag nämnt ovan. Det som skiljer de olika leverantörerna är val av deras egna sortiment, samt vad de lagt med i det generella sortimentet "blueprint". Konradssons är nog den bästa här, tack vare att de inte konkurrerar med möbler, så har de lagt med flera fabrikanters
7 svar · 3,2k läst
·
M
magdan: Teorin med de andra golven vi gjort är att fukt från gamla oisolerade plattan stiger upp av värmen i nya värmegolvet och kan inte dunsta uppåt pga. plast/tätskikt och drar då åt sidorna oxh påverkar då rummen intill som har trägolv reglat på betongplattan.
2 svar · 798 läst
X
Xillion: Jag glömde följa upp tråden. Tillslut fick jag tag på en firma som åtminstone kunde svara på vad jag betalade för med tydligt speccade varje moment och kom med ett betydligt rimligare bud om ca 130 före ROT. Snarlika referenser men relativt nyetableradd lokalt så de hade det inte lika tjockt i kalendern.
17 svar · 4,8k läst
·
P
Pippi Viktualia: [citat]
29 svar · 101,4k läst
·
P
Pickadollen: Hej! Har ett gammalt, litet, badrum i original 1978. Eventuellt ommålat av tidigare ägare. Går det fräscha upp det genom att måla väggar och tak? Jag har lagt med lite bilder på åbäket. Om ja: vad är det för färg som ska användas? Tack på förhand!
0 svar · 1,7k läst
·
J
Jutholmen: Hur högt bör toaröret sticka upp från det färdiga golvet?
0 svar · 1,2k läst
D
DrömStort: Tusen tack för ritningen! Min lösning blir nog så här: Innerväggen: Jag har murat in balk och reglar i lerväggen för att ha något att skruva våtrumsskivan i. På lerväggen fäster jag en stor skiva 10x2200x900. Slammar först skivan på baksidan innan den skruvas mot den slammade väggen. Ytterväggen: Bakom luftkalkbruket är det uppmurat med lättbetong. Mot kalken fäster/skruvar jag
16 svar · 10,8k läst
M
martinradbo: [citat] Något tips på lämplig maskin? Badrum på 2,4 x 2,4 meter, man vill ju gärna komma åt längs väggar och hörn så gott det går också. Skulle tro att det mesta blir för stort på ett så litet utrymme?
3 svar · 2,2k läst
·
A
A-Man_08: Det där är nog kalk. Jag fick rådet att tvätta först med vanligt skurmedel, sedan ta ett surt medel mot kalk, bra rengöringsmedel finns att köpa från städmaterialbolaget https://stadmaterielbolaget.se/ Men det finns även andra som säljer.
1 svar · 3,7k läst
·
S
senegym: Du menar med tanke på skiljande komplexicitet?
6 svar · 2,3k läst
E
epw: [citat] Dom gör ofta detta gratis.
12 svar · 5,0k läst
·
T
tank77: [citat] Nu har du fått ett svar men annars är tips att läsa bruksanvisningen till produkten du köper så hade du fått ditt svar där med;)
2 svar · 2,1k läst
·
S
Skystalker: Svarar på min egen fråga för någon i framtiden som har samma fråga. Det är inte idealt, dvs rent av kasst, att koppla in handukstork i en shunt då värmen från shunten är så låg. Fick själv rådet att inte göra det.
1 svar · 1,6k läst
O
Olf Oggler: Hej, För något år sedan målade jag ett betongtak i ett våtrum i en källare. Trots avrådan använde jag då vanlig billig helmatt takfärg från Bauhaus. Ingen våtrumsprodukt alltså. Både Bauhaus och andra sa att färgen kommer inte sitta kvar i taket. Nu har vi använt duschen i det där våtrummet i över ett år. Och färgen sitter kvar och ser helt perfekt ut. Nu ska jag måla ett
0 svar · 2,5k läst
Campar
Campar: Du får åka till någon som vattenskär. :D
13 svar · 5,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Följande text är saxad från https://www.bkr.se/fakta/vanliga-fragor/ ”Kan man byta enstaka plattor? Svar: Ja, det kan gå. Torra utrymmen: För att säkerställa att angränsande plattor inte blir skadade bör man kratsa ur fogen runt plattan innan den mejslas bort. Använd skyddsglasögon. Våta utrymmen: Här måste man även säkerställa att ett nytt tätskikt blir korrekt applicerat om
1 svar · 1,1k läst
Härryda2015
Härryda2015: Lägg upp en bild där man kan se lysrören, eventuella drivdon och kopplingar i skåpet.
1 svar · 1,5k läst
jonmo
jonmo: [citat] Bra tips. Finns det samma trick för att få tillgång till AMA?
2 svar · 1,1k läst
T
tergo: inga dolda skarvar
3 svar · 795 läst
E
erik_falsterbo: Jag har en vägghängd IFÖ Toalettstol från cirka 2008. Hur ser jag vilken modell det är? Har googlat Spira / Spira Art / Cera / Sign, men blir inte klok på vad som är vad. Jag tror det är en IFÖ sign 6875, IFÖ Cera 3875 liknar också. Jag undviker helst att ta med datorn på toaletten för att jämföra med bild. Och fråga två: om det nu exempelvis är en IFÖ sign 6875, kan jag byta
0 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.