Hej,

Detta gäller en duschhörna.

Enl. tillverkaren Heydi så ska brunnsmanschetten först klistras mot golvet därefter läggs tätskiktsfolie över manschetten, därefter gör man ett hål och pressar ner alltsammans i golvbrunnen och klämmer fast det med klämringen.

Nu verkar det vara gjort så att man lagt brunnsmanschetten på golvet överlappat den med 5 cm tätskitsfolie och då bara klämt fast brunnsmanschetten ner i golvbrunnen (efter som folien inte når fram). (se illustration i bifogad bild)

Min fråga är:

Är detta good enough?

Huset kommer användas 5 -10 veckor per år, det det står på en isolerad betongplatta på mark utan golvvärme.

Jag vill ogärna låt riva upp det om det inte är absolut nödvändigt. Andra aspekter så som försäkring etc är i detta läget ovidkommande. Jag vill bara veta om det kommer hålla tillräckligt tätt.

Super tacksam för klok svar.

• Handritad skiss som visar en duschhörnas tätskiktsfolie och brunnsmanschett installerade vid ett golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en golvbrunn i en duschhörna, visar tätskiktsfolie och brunnsmanschett innan installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har någon klok fundering kring detta?

X
Är du ute efter en killgissning så skulle jag spontant säga att ett överlapp på 5 cm räcker, men inte godkänt och du får inte en krona på försäkringen, men eftersom du skiter i det, undrar jag bara firman som gjorde det har ju ett ansvar mot dig att göra enligt monteringsanvisning, ställ krav på dom som gjort jobbet att göra om och göra rätt,

ELLER DET KANSKE VA BILLIGT, och då har du lärt dig en läxa att det som är billigt orsakar huvudvärk i slutändan, ordentliga hantverkare är inte ute efter att blåsa folk på pengar dom tar betalt för erfarenhet, garanti osv. Det kostar! Och lönar sig alltid i slutändan.

• Gilla
tank77
  • Laddar…
X xzyllion skrev:
Är du ute efter en killgissning så skulle jag spontant säga att ett överlapp på 5 cm räcker, men inte godkänt och du får inte en krona på försäkringen, men eftersom du skiter i det, undrar jag bara firman som gjorde det har ju ett ansvar mot dig att göra enligt monteringsanvisning, ställ krav på dom som gjort jobbet att göra om och göra rätt,

ELLER DET KANSKE VA BILLIGT, och då har du lärt dig en läxa att det som är billigt orsakar huvudvärk i slutändan, ordentliga hantverkare är inte ute efter att blåsa folk på pengar dom tar betalt för erfarenhet, garanti osv. Det kostar! Och lönar sig alltid i slutändan.
Ja det var billigt, men allt det är en fråga för en annan dag.

Men uppskattar din killgissning. Ja, jag har också tänkt tanken att låta dem göra om det. De kommer då förmodligen bara ta upp klinkern runt golvbrunnen, för att slippa ta resten av golv och väggar. Och frågan är om det inte finns risk att det bara blir sämre då? När man ska börja riva klinker från folie etc.? Och om det nu då är "good enough så låter jag det vara?

Bästa svaret

Sitter duken bara ordentligt fast / tätt i manschetten så borde det funka.
Innan duken kom så la man ju bara manschetten i brunnen, man målade iof på den med tätskiktsmassa

• Gilla
Skoogh77
  • Laddar…
X
Skoogh77 Skoogh77 skrev:
Ja det var billigt, men allt det är en fråga för en annan dag.

Men uppskattar din killgissning. Ja, jag har också tänkt tanken att låta dem göra om det. De kommer då förmodligen bara ta upp klinkern runt golvbrunnen, för att slippa ta resten av golv och väggar. Och frågan är om det inte finns risk att det bara blir sämre då? När man ska börja riva klinker från folie etc.? Och om det nu då är "good enough så låter jag det vara?
Jag skulls också låta det vara :)

• Gilla
Skoogh77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.