1 478 läst ·
17 svar
1k läst
17 svar
Flytspackla under konstruktionsplyfa
Sida 1 av 2
Jag har tagit bort några 8-12mm på konstruktionsplywooden i enlighet med säker vattenvägg.
När jag sedan ska flytspackla kommer väl spacklet rinna in under skivan och ta bort rörelseutrymmet.
hur brukar man göra?
När jag sedan ska flytspackla kommer väl spacklet rinna in under skivan och ta bort rörelseutrymmet.
hur brukar man göra?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Lägg en avstängningslist eller täta med åldersbeständig tejp?
Jag vet inte!?R Robert-san01 skrev:
Eftersom alla borde ha samma konstruktion så undrar jag hur proffsen brukar göra?
konstruktionsplywooden ska ju sättas mot taket med en springa mot golvet på typ 10mm. Springan är till för att väggen ska ta upp rörelser men om springan fylls med flytspackel så försvinner ju rörelseutrymmet.
Alla som bygger säker vattenvägg och flytspacklar har samma frågeställning.
möjligtvis gör jag helt fel men då får någon gärna påtala detta
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Alla springor tätas väl med silikon eller likande, bara för att slippa att allt flyter ut i övriga konstruktionen i huset. Så har iaf jag gjort på mina renoveringar i badrum och toaletter.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Därför jag gör så, fyller med billigt silicon för att slippa att något läcker iväg om det finns ett mellanrum någonstans samt för att behålla rörligheten någorlunda
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Du gipsar väl utanpå plyfan och gipsen släpps ner till golv, sen flyter du?
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Nu är jag inte med, flyter ni innan gipset är på plats på väggarna?
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
