1 732 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Väggkonstruktion våtrumsmatta
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Ska renovera badrum inom kort med våtrumsmatta. Firma ska göra jobbet utom rivning och så. Men för att kunna ha lite mått för att köpa inredning så har jag fundering på om befintlig konstruktion duger.
Är idag 45x45 reglar med CC 60, med enkelgips på. Behövs någon mer byggskiva under gipset eller tätare med reglar tro?
Är idag 45x45 reglar med CC 60, med enkelgips på. Behövs någon mer byggskiva under gipset eller tätare med reglar tro?
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Ok så OSB kan gå, då får jag kolla med hantverkarna om de kan köra på det. Är nämligen en duschnisch som vi ska sätta duschdörr till och då får det helst bygga max 1cm per sida mot enkelgips. Annars passar inte den modellen av duschdörr vi tänkt.
Badrummet är renoverat 2008 med enkelgips bakom våtrumsmattan, men det var andra regler då antar jag.
Jag hade ändå tänkt sätta kortlingar på de fyra ställen som behövs. Duschvägg, kommod, spegelskåp och hållaren för duschhandtag. Så de verkligen sitter stabilt. Blir inget mer på väggarna då badrummet inte har plats för mer
Badrummet är renoverat 2008 med enkelgips bakom våtrumsmattan, men det var andra regler då antar jag.
Jag hade ändå tänkt sätta kortlingar på de fyra ställen som behövs. Duschvägg, kommod, spegelskåp och hållaren för duschhandtag. Så de verkligen sitter stabilt. Blir inget mer på väggarna då badrummet inte har plats för mer
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Kortlingar är ett alternativ till OSB/plywood men då blir man bunden till de ställena och kan inte sätta upp ett till skåp senare och om man behöver byta ut t.ex. kommoden så blir man låst till var dess skruvar kan vara. Toapappershållare och krokar för handdukar kanske du ska ha också. Duschblandaren behöver sitta stadigt också.
Kör på konstruktionsplyfa 12 mm ist för OSB, du får en betydligt starkare vägg och allt som ska monteras kommer att sitta.. och kan du ändra reglarna till cc 450 för 900 skivor så är dom lättare att hantera om man jobbar själv.
Medlem
· Västragötalanslän
· 342 inlägg
Ok då får jag satsa på det och leta upp någon annan duschdörr.
Tack för snabb hjälp!
Tack för snabb hjälp!
Klicka här för att svara