7 757 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Nyrenoverat badrum fukt?
Hur mycket fall gjorde de?
I lägenheten vi bodde i för 10 år sen gjorde föreningen om badrummen (och man kunde välja till allt man ville ha och bekosta själv).
Den firman sa att de gjorde 1/100 över hela badrummet och i verkligheten blev det nog något mindre..
Där hade vi och flera andra problem med att vatten rann ut ur dusch då det pga det lilla fallet som gjorde att även om vatten rann ner så rann det ner för sakta och mycket blev stående kvar pga ytspänning efter avslutad dusch.
Sedan dess har jag tittat på det i alla badrum jag varit i och jag tycker det är genomgående för lite fall i alla nya badrum. Gör man inte 4-5% i duschen trycker det ut en massa vatten långt ut på golvet när man duschar med högt flöde och risken för lokala svackor som någon var inne på är uppenbar. Sånt tar lång tid att torka upp.
Är det verkligen så svårt att fallspackla, eller varför görs det så tro?
I lägenheten vi bodde i för 10 år sen gjorde föreningen om badrummen (och man kunde välja till allt man ville ha och bekosta själv).
Den firman sa att de gjorde 1/100 över hela badrummet och i verkligheten blev det nog något mindre..
Där hade vi och flera andra problem med att vatten rann ut ur dusch då det pga det lilla fallet som gjorde att även om vatten rann ner så rann det ner för sakta och mycket blev stående kvar pga ytspänning efter avslutad dusch.
Sedan dess har jag tittat på det i alla badrum jag varit i och jag tycker det är genomgående för lite fall i alla nya badrum. Gör man inte 4-5% i duschen trycker det ut en massa vatten långt ut på golvet när man duschar med högt flöde och risken för lokala svackor som någon var inne på är uppenbar. Sånt tar lång tid att torka upp.
Är det verkligen så svårt att fallspackla, eller varför görs det så tro?
1/50 (2%) är det kanske BKR föreskriver? Det var som sagt 10 år sedan. Men även det är inte jättemycket lutning. I huset har vi ganska mycket fall. Jag har inte mätt, men mer än 2cm per meter är det definitivt och här rinner det aldrig ut något under duschdörrarna.J johfo skrev:Hur mycket fall gjorde de?
I lägenheten vi bodde i för 10 år sen gjorde föreningen om badrummen (och man kunde välja till allt man ville ha och bekosta själv).
Den firman sa att de gjorde 1/100 över hela badrummet och i verkligheten blev det nog något mindre..
Där hade vi och flera andra problem med att vatten rann ut ur dusch då det pga det lilla fallet som gjorde att även om vatten rann ner så rann det ner för sakta och mycket blev stående kvar pga ytspänning efter avslutad dusch.
Sedan dess har jag tittat på det i alla badrum jag varit i och jag tycker det är genomgående för lite fall i alla nya badrum. Gör man inte 4-5% i duschen trycker det ut en massa vatten långt ut på golvet när man duschar med högt flöde och risken för lokala svackor som någon var inne på är uppenbar. Sånt tar lång tid att torka upp.
Är det verkligen så svårt att fallspackla, eller varför görs det så tro?
I duschen är det bra fall. Utanför är det givetvis inte samma fall. Har ännu inte mätt med vatten pass men har nog väldigt plant skulle jag tro då vatten rör sig inte när det väl kommit ut. Men nu har vi fått dit vår duschvägg så kommer numera inte ut något vatten.J johfo skrev:Hur mycket fall gjorde de?
I lägenheten vi bodde i för 10 år sen gjorde föreningen om badrummen (och man kunde välja till allt man ville ha och bekosta själv).
Den firman sa att de gjorde 1/100 över hela badrummet och i verkligheten blev det nog något mindre..
Där hade vi och flera andra problem med att vatten rann ut ur dusch då det pga det lilla fallet som gjorde att även om vatten rann ner så rann det ner för sakta och mycket blev stående kvar pga ytspänning efter avslutad dusch.
Sedan dess har jag tittat på det i alla badrum jag varit i och jag tycker det är genomgående för lite fall i alla nya badrum. Gör man inte 4-5% i duschen trycker det ut en massa vatten långt ut på golvet när man duschar med högt flöde och risken för lokala svackor som någon var inne på är uppenbar. Sånt tar lång tid att torka upp.
Är det verkligen så svårt att fallspackla, eller varför görs det så tro?
Jag kan hålla med dig där angående fallet att bör väl inte vara så svårt om man väl jobbar med det dagligen att få till ett fall. Bör väl vara bättre få till lite mer fall än för lite
Går det ngn form av vattenrör i den väggsnutten?
Jag har svårt att se att vattnet ska kunna ta sig från duschen, genom dörröppningen och sen ner tillbaka utanför duschen, under plattorna, för att lägga sig i en svacka som sen fuktar igenom fogen?
Då har dom misslyckats katastrofalt illa med flytspacklingen och fallet, för att sen lyckats få till ett fall med bara fixet!?
Tror inte på det som orsak.
Tror mer på ngn form av läckage i väggen, i eller under på ngt sätt.
Finns det bild på andra sidan väggen, alltså i duschen?
Jag har svårt att se att vattnet ska kunna ta sig från duschen, genom dörröppningen och sen ner tillbaka utanför duschen, under plattorna, för att lägga sig i en svacka som sen fuktar igenom fogen?
Då har dom misslyckats katastrofalt illa med flytspacklingen och fallet, för att sen lyckats få till ett fall med bara fixet!?
Tror inte på det som orsak.
Tror mer på ngn form av läckage i väggen, i eller under på ngt sätt.
Finns det bild på andra sidan väggen, alltså i duschen?
Precis så tänker jag också. Undras varför många som jobbar med det tänker (eller i alla fall gör) precis tvärt om?Det fattar inte jag. Om det blir 2 eller 2,5 cm per meter vid duschen funkar det och jag har svårt att tro att så många klagar. Men gör man 1cm och det i verkligheten kanske blir ännu mindre och vatten rinner/trycks ut lär ju många klaga...p1ngwin skrev:
Så kan det vara. Egentligen så är det inget problem för mig men rent estetiskt sett inte snyggt. Samt rädd för de blir några efterföljande problem efter en tid har gått vid just detta parti.GoForIt skrev:
Om du inte duschat eller påfört vatten på två dar och det är fukt där så måste det komma nånstans ifrån tänker jag, inte så bra då borde det va nån läcka nånstans, vänta till imorron då har det gått tre dar om det är sig likt ring de som renoverat, om detta fortgår kan det bli väldigt dyrt, så tänker jag (jag är inte kunnig inom detta tänker bara lite logiskt)
Jag håller med dig, är inte kunnig själv men tänker vatten överlag är inte bra om de står för länge. Skall ta och kolla detta.R Radhussemlan skrev:Om du inte duschat eller påfört vatten på två dar och det är fukt där så måste det komma nånstans ifrån tänker jag, inte så bra då borde det va nån läcka nånstans, vänta till imorron då har det gått tre dar om det är sig likt ring de som renoverat, om detta fortgår kan det bli väldigt dyrt, så tänker jag (jag är inte kunnig inom detta tänker bara lite logiskt)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden