Badrum
oshu: [citat] Mmm, det får bli nästa tråd. Nu är det det inkommande vattnet jag ville dryfta.
ChiliParmer: Hej, vi tog bort en T-list ur gummi i badrummet från föregående hyresgäst och det se ganska skitig ut. vi städat och skrapat upp det så gott det gick men nu var det slut. vi kan inte byta badrumsmattan helt, några förslag vad vi kan göra åt det eller göra att det set inte så ful ut. bilden finns med. Tacksam för förslag.
kuwi: [citat] Jag har fått svar från Bauhaus-supporten: det ska hjälpa med yes diskmedel. Försökt, men hör ingen skillnad än.
BirgitS: Välkommen till forumet! Att foga om finns det ett antal trådar om och risken är att det blir många småskador på kaklet när man krafsar ur fogarna. Vita fogar brukar bli gråare med tiden och då ojämnt pga. smuts och tvålrester. Det är därför vanligt att man väljer en ljusgrå fog till vita kakel för att slippa att det ser fulare ut med åren. Men visst borde de ha meddelat er innan
Originalet: Låter som att det är värt att byta rören till duschen iallafall då. Resten av badrummet får vara då inget av det ska flyttas och ligger i plattan som inte ska vikas upp där. Tack för snabba svar!
Blom90: Är också inne på att sätta några små spottar i en sån nisch, finns ju en del som är ip65 och som fäster direkt i 20mm flexslang men verkar råda delade meningar om det är ok i duschen med tätskikt osv, har själv svårt att se att det skulle bli ett problem då vatten inte brukar rinna uppåt
Harald Blåtumme: Generellt tror jag inte det är en bra idé att försöka dölja effektkrävande maskiner som tvättmaskiner och torktumlare i skåp. De behöver luft som cirkulerar fritt omkring sig för att fungera som avsett. Smaken är kanske som baken men jag tycker det kan vara riktigt snyggt med en fräsch och fin ”stapel” av TM &TT, även i ett badrum om nu man måste husera dessa maskiner där. Bara
kajje57: Hej, vi ska bygga en gästoa med endast 1 toastol och ett handfat. I rummet kommer det att finnas en genomföring till en golvärmefördelare som ska fördela till en större toalett på andra sidan väggen samt till denna gästtoalett. Är detta tillåtet eller är hela golvytan att betrakta som våtzon 1? M.a.o behöver jag flytta bort golvärmefördelaren till ett annat rum eller på något
BirgitS: Kan ju vara bra att tänka på att även om det står att plattan är 30 x 60 så kan det vara några mm mindre och man behöver ju även tänka på hur bred fogen blir.
kubikmneter: [citat] Dem har lister för rö men de bygger bara ut 4cm
Swotdthain: [citat] Det var minst ett halvår mellan första och andra gången det fogades om så tror inte detta ska vara något tillfälligt fel såsom batchfel. Förvaring skulle kunna vara aktuellt men då borde företaget ha fått klagomål från flera andra under denna period kan man tycka. Tyvärr vet jag inte vad det är för fabrikat som de använder sig av men har också bett dem höra med
useless: Om du har LK's bockstöd så ska du inte läsa Vatettes anvisningar. De nya reglerna säger väl att röret ska vara fixerat vinkelrätt, inte att tätskiktet ska sitta på en specifik del? Vatette har en mutter man gängar på som tätar mellan fixturen och medieröret, så tätskiktet sätts mot fixturen. LK saknar det, så där sätter man tätskiktet mot skyddsröret vad jag förstår.
Jörgen Hillerhag: [citat] Fick du tag i någon handbok/manual? Jag har nämligen samma problem, kan inte luska ut hur sladdarna ska sitta ihop. Fick ett tips av designern Alexander Lervik att Södermalms Lås på Bondegatan i Stockholm var de som var bäst på Brighthandle. Hej Jörgen
Workingclasshero: [citat] Jag håller med i det fallet, men lätt att flytta nu. Det finns säkert en hemfridszon även för värmekablar ;-) Lycka till /W
Wallman: [citat] Det har jag inte bestämt än utan beror på hur stort det kan vara (hur nära framkanten det kan limmas) Är lite inne på Corian nu istället men det är ju en hel djungel det med :) och dyrt! jag skulle vilja att handfatet börjar precis innanför skåpsluckan.
mhoglund: Hej alla, har inte löst det än. Tiden springer iväg för mig. Ska testa din lösning TypRätt, tack. Annars har jag övertalat frugan att sitta termostat-vakt när jag systematiskt byter säkringar på vinden
miis: [citat] ååååh, du låter som jag brukar säga till min man ;) ....me det är bara 5mm från silikonet.... jag får fråga någon granne som renoverar, Jag behöver ju typ 0.5 ml !
Kojfabriken: [citat] OK, tack för svar, så lite regelstumpar är kanske klokare då.
BirgitS: Enligt försäkringsvillkor och branschregler ska det ju vara tätskikt på alla väggar i ett rum med badkar och/eller dusch. T.o.m. på en toalett ska det vara tätskikt 5-10 upp på samtliga väggar för det ska inte finnas någon chans för vatten på golvet att söka sig in i en vägg.
Marcusns: Är det inte bättre att du tar med en tumstock och åker till ett byggvaruhus som har stolen du ska köpa?
salkin85: [citat] Vet ej, samtidigt, hur skulle det påverka om det blir tvättvatten liggandes i den lilla "blindtarmen"?
Håbbe01: hej, hittade några här https://www.saniflo.se/71-kvarntoaletter
Ulf2021: Hej Är också ute efter en bruksanvisning eller någon som kan berätta vad knapparna är till. Se bild Spabadet har två pumpar som startar samtidigt. En el-patron finns också, Vad är påfyllningen i grå plast? Se bild
Hemigunnar: Kopplade in min nya toalett i går, men jag har ett läckage någonstans. Som tur var limmades den inte fast innan provning...! Vattnet sipprar fram under toaletten och fram på golvet, lite oregelbundet, medan den fylls/är fylld, inte vid spolning. Har lyft av porslinhuv och även lyft plastbehållaren men inte hittat något som jag ser orsakar någon läcka... Får höra av mig till Ifö, men
Onsalakorven: Det är lurigt med inbyggnadslösningar, speciellt eftersom varje marknad har olika krav. Det gäller att sätta sig in i allt detta innan om man tänker välja en inbyggnadslösning eftersom det är få tillverkare som har kompletta kit, men ett av dem som faktiskt har det är svenska Tapwell. De köper och anpassar lösningar för den svenska marknaden från Italien, och allt är godkänt av