Hej!

Vi har precis renoverat vårat badrum. Bifogar en bild på golvet där fogen aldrig torkar upp trots vi har golvvärme på 22 grader samt att inte dusch varit igång på 2 dagar. Estetiskt är de inte så snyggt. Men är det någon fara?

• Renoverat badrum med vått golv nära dusch, stora kakelplattor, golvvärme, inget vatten på 2 dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat grått badrumsgolv med keramiska plattor och fuktig fog som inte torkar.
    Skapa konto
T
Ingen fara men är du säker på att det inte har varit så från början alltså när badrummet var nytt för ibland kan fogen bli flammig när man har fogat?

Annars kan där vara en lokal svacka precis där i tätskiktet som vattnet tar längre tid på sig att torka ut.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Varför är det ens vatten där? Är inte duschen på andra sidan väggen? Och vad är det mörka partiet på väggen?

T tank77 skrev:
Ingen fara men är du säker på att det inte har varit så från början alltså när badrummet var nytt för ibland kan fogen bli flammig när man har fogat?

Annars kan där vara en lokal svacka precis där i tätskiktet som vattnet tar längre tid på sig att torka ut.
Nej de var inte så innan renoveringen. Jag ser och känner att fogen är fuktig på de stället tyvärr.

L Luddasm skrev:
Varför är det ens vatten där? Är inte duschen på andra sidan väggen? Och vad är det mörka partiet på väggen?
Det jag undrar över. Vi har precis fått in dusch väggen så tidigare följde vattnet fogen lite om man skvätte ut en del när man duscha.
Duschen är på andra sidan väggen och innanför väggen är det urluftning rör till avlopp samt rören till blandaren. Mörka partiet på väggen är kaklet som ser ut så. Om det är de mörkaste är det skuggning från handdukstork

Ta ett vattenpass och kolla om det är bakfall.
Lite vatten kan ju givetvis leta sig ut men det borde inte rinna några längre sträckor ifrån duschen.

L Luddasm skrev:
Ta ett vattenpass och kolla om det är bakfall.
Lite vatten kan ju givetvis leta sig ut men det borde inte rinna några längre sträckor ifrån duschen.
Absolut, får ta och kika på det.

Det kan ju också vara så att du har lite för dåligt fall under plattan så vattnet rinner iväg och därför blir det som det blir. Får man fråga om dom som gjorde det var "behöriga" för GVK?

T
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Det kan ju också vara så att du har lite för dåligt fall under plattan så vattnet rinner iväg och därför blir det som det blir. Får man fråga om dom som gjorde det var "behöriga" för GVK?
Eller BKR men det spelar ingen roll för att en firma är med i en av dessa organisationer garanterar inte att det blir fackmannamässigt gjort vilket vissa verkar tro.

Ja allt sådant är grönt! Lite ointressant ändå då jag tänkte mest varför de blir så här. Jag skall kolla med vattenpass och ta diskussionen se hur man kan lösa de med firman

T tank77 skrev:
Eller BKR men det spelar ingen roll för att en firma är med i en av dessa organisationer garanterar inte att det blir fackmannamässigt gjort vilket vissa verkar tro.[/

Det är jag fullt medveten om... Men det finns ju människor där ute som köper sina tjänster billigt av en plattsättare som lärt sig att "sätta" plattor utan att förstår hur man gör med våtrumssystem och hur man flytspacklar ett golv. Jag läste några exempel där det var så illa under plattorna att vatten kom upp mellan klinkers och kakel på långt ifrån duschen.

jag är nyfiken på det här mörka fältet, är det bara en skugga?
Modernt badrum med grå kakel och markerat mörkt fält som kan vara en skugga.
Skapa konto

T
major_tom major_tom skrev:
[bild]
Ja, skugga från en handduk!

Det kan ju vara svacka eller bakfall på flytspacklingen men att plattorna ligger med rätt fall pga fixet.

major_tom major_tom skrev:
[bild]
Det är skugga från handdukstork

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.