Hej!
Skulle koppla in tvättmaskinen, och har en sån där adapter tappat namnet helt på den
Men när jag väl skruvat på den dock för hand och skruvat på då slangen från tvättmaskinen börjar det liksom rinna och droppa vatten från mutterdelen på adaptern när balofixen är på slagen. Är det så att jag skruvat den för löst? Eller behövs det möjligen en ny? T-röret som är kopplat mot handfatet och sedan mot denna sprack här om dagen och är nytt, kan det vara så att själva rördelen behöver bytas också?. Där av frågan också om den kanske behöver skruvas åt lite, lite nojig att jag ska råka paja röret eller något
.
Skulle koppla in tvättmaskinen, och har en sån där adapter tappat namnet helt på den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men när jag väl skruvat på den dock för hand och skruvat på då slangen från tvättmaskinen börjar det liksom rinna och droppa vatten från mutterdelen på adaptern när balofixen är på slagen. Är det så att jag skruvat den för löst? Eller behövs det möjligen en ny? T-röret som är kopplat mot handfatet och sedan mot denna sprack här om dagen och är nytt, kan det vara så att själva rördelen behöver bytas också?. Där av frågan också om den kanske behöver skruvas åt lite, lite nojig att jag ska råka paja röret eller något
Köp en halvtumspackning och sätt mellan ballofixen och plastadaptern:
https://www.clasohlson.com/se/Packningssats-av-EPDN-gummi/p/Pr307371000
Det kan också vara så att ballofixen inte har en planände utan istället en vass rörända. Då blir det svårt att få det tätt eftersom att den vassa rörändan skär sönder packningen. Skruva av plastadaptern, foto änden och ladda upp så kan du få info om detta.
https://www.clasohlson.com/se/Packningssats-av-EPDN-gummi/p/Pr307371000
Det kan också vara så att ballofixen inte har en planände utan istället en vass rörända. Då blir det svårt att få det tätt eftersom att den vassa rörändan skär sönder packningen. Skruva av plastadaptern, foto änden och ladda upp så kan du få info om detta.
Redigerat:
Okej skickar med tre bilder, behövde använda skiftnyckel för att få loss plastadaptern så antar att den satt. Jag ska kika på sån där packning har inget Clas Olsson här men byggmax kanske har? 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr, det är en vass rörända och inte en planända på ballofixen. Då är det inte en bra ände att täta plastadaptern mot med packning. Den snabbaste lösningen är gängtejp eller lin och pasta. Någon av dessa alternativ läggs på ballofixens gänga innan du skruvar på adaptern. Får du det inte tätt så försök igen!
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Ett kanske snyggare alternativ är en planadapter till Ballofixen. Jag har ingen erfarenhet av just märket Ballofix men det ser ut som att denna skulle fungera (Kanske, någon annan får verifiera):
https://hemmatema.se/vvs/ventiler/kulventiler/planadapter-till-ballofix-r15/
Och en packning för halvtum också precis som vi sa ovan.
https://hemmatema.se/vvs/ventiler/kulventiler/planadapter-till-ballofix-r15/
Och en packning för halvtum också precis som vi sa ovan.
Fan tack för de snabba och bra svaren! Jag letar upp en planadapter och en sån där halvtumspackning imorgon och meddelar resultatet. Har lite gängtejp hemma men inget lin eller pasta:l. Bara en fråga på det, är det några särskilda mått jag behöver gå efter? Plastadaptern följde med tvättmaskinen så antar väl att det är någon form av standard mått
Typiskt sett är kranar 1/2-tum (kallas G15 ibland) medan tvättmaskinsanslutningar är 3/4 tum (kallas G20 ibland). Av någon outgrundlig anledning. Din plastadapter löser den övergången.D Dippsoss skrev:Fan tack för de snabba och bra svaren! Jag letar upp en planadapter och en sån där halvtumspackning imorgon och meddelar resultatet. Har lite gängtejp hemma men inget lin eller pasta:l. Bara en fråga på det, är det några särskilda mått jag behöver gå efter? Plastadaptern följde med tvättmaskinen så antar väl att det är någon form av standard mått
(Du kan gettolösa det med gängtejp...)
Redigerat:
Liten uppdatering här, hittade ingen planadapter. Testade gettolösningen och ta mig fan det funkade strålande!!! nu ska det tvättas här hehe..
Så jag tar och beställer det du/ni linkade
och tar min gängtejp där tills det kommer. Stort tack återigen!
Så jag tar och beställer det du/ni linkade
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden