Vi har tagit in offert från ett företag på att lägga klinkers på vår wc, det finns alltså inte dusch eller badkar där. Rummet är ca 3,5 kvm. Det är helt nygjort och det ska alltså primas (golvspån), flytspacklas, fuktspärras och sedan klinkas med fiskbensmönster, klinkersen har vi redan. Bifogar bild på offerten och jag tycker spontant att arbetskostnaden är brutal? Eller tar det så jäkla mkt längre tid än vad jag tror?
R
Rörmokaren84
Bannad
· Mellan Sverige
· 137 inlägg
Rörmokaren84
Bannad
- Mellan Sverige
- 137 inlägg
Återigen.A amaelamin skrev:Vi har tagit in offert från ett företag på att lägga klinkers på vår wc, det finns alltså inte dusch eller badkar där. Rummet är ca 3,5 kvm. Det är helt nygjort och det ska alltså primas (golvspån), flytspacklas, fuktspärras och sedan klinkas med fiskbensmönster, klinkersen har vi redan. Bifogar bild på offerten och jag tycker spontant att arbetskostnaden är brutal? Eller tar det så jäkla mkt längre tid än vad jag tror?
Det kostar att ta in hantverkare. Dem skall överleva på pengen. Gå med vinst.
Vad är din bild av det hela? Att dem precis skall gå runt på jobbet för att dem skall va schyssta.
Arbetet kräver flera resor till dig.
Antag 700kr per timme, då blir det 34h som ska användas till detta, avunda till 4 heldagar.
@Rörmokaren84 du har ju sett många jobb som detta får man anta, hur lång tid skulle det ta för dig att flyta golvet, lägga klinker och sedan foga?`
@amaelamin - ta in två offerter till så vet du vad som är rätt nivå. Det kan ju fortfarande vara "dyrt" men då vet du att det är marknadspriset iallafall.
@Rörmokaren84 du har ju sett många jobb som detta får man anta, hur lång tid skulle det ta för dig att flyta golvet, lägga klinker och sedan foga?`
@amaelamin - ta in två offerter till så vet du vad som är rätt nivå. Det kan ju fortfarande vara "dyrt" men då vet du att det är marknadspriset iallafall.
Klart jag förstår att det kostar och jag är inte ute efter ”billigaste” pris. Vi valde att ta offert från lokalt företag för vi hellre gynnar dom.. men samtidigt är jag inte tillräckligt rik för att kasta bort pengar för skojs skull.. är det vad det kostar så är det så.. brukar alltid jämföra offerter annars men nu tänkte jag att jag kollar runt lite innan man tar in andra..
I min värld är 4 dagars heltidsjobb väldigt mkt i detta lilla rum när man vet vad man gör..?
I min värld är 4 dagars heltidsjobb väldigt mkt i detta lilla rum när man vet vad man gör..?
Inte mer än att det ska vara golvvärme men det har vi elektriker som fixar. Har räknat med att det kommer kosta mer eftersom det blir pillrigare med fiskensläggning än vanlig läggning men inbillade mig kanske 2-2,5 dag totalt..
Ta in fler offerter för denna är sinnessjuk dyr, både materialkostnader och timmar är ju helt uppåt väggarna.
Flytspackling 2 timmar
Tätskikt 2 timmar
Läggning 6 timmar (nu räknar jag högt med tanke på fiskben)
Fogning 1 timme
Släng på en timme till för skojs skull så är vi uppe i tolv timmar totalt så blir arbetskostnaden efter ROT-avdrag 5040 kr ink moms. Material kostar 3000 kr. Bilkostnad 500 kr.
Då landar vi på 8500 kr ink moms som jag hade tagit för detta jobb men så vet jag att jag får höra att jag är för billig men jag brukar vara juste och köra på löpande och då får kunden betala för den tid jag är där.
Flytspackling 2 timmar
Tätskikt 2 timmar
Läggning 6 timmar (nu räknar jag högt med tanke på fiskben)
Fogning 1 timme
Släng på en timme till för skojs skull så är vi uppe i tolv timmar totalt så blir arbetskostnaden efter ROT-avdrag 5040 kr ink moms. Material kostar 3000 kr. Bilkostnad 500 kr.
Då landar vi på 8500 kr ink moms som jag hade tagit för detta jobb men så vet jag att jag får höra att jag är för billig men jag brukar vara juste och köra på löpande och då får kunden betala för den tid jag är där.
ja det va ju en jäkla skillnad på timmar!! Man kanske ska höra av sig till firman och höra hur dom räknat? Dom kanske har skickat fel offertT tank77 skrev:Ta in fler offerter för denna är sinnessjuk dyr, både materialkostnader och timmar är ju helt uppåt väggarna.
Flytspackling 2 timmar
Tätskikt 2 timmar
Läggning 6 timmar (nu räknar jag högt med tanke på fiskben)
Fogning 1 timme
Släng på en timme till för skojs skull så är vi uppe i tolv timmar totalt så blir arbetskostnaden efter ROT-avdrag 5040 kr ink moms. Material kostar 3000 kr. Bilkostnad 500 kr.
Då landar vi på 8500 kr ink moms som jag hade tagit för detta jobb men så vet jag att jag får höra att jag är för billig men jag brukar vara juste och köra på löpande och då får kunden betala för den tid jag är där.
Problemet med ett så pass litet jobb är just att själva arbetet i sig inte tar lång tid, men det är ju inte säkert du kan styra in jobbet ihop med ett annat jobb du kan åka till övriga timmar. Detta är ett dilemma ibland.
Tanks timmar stämmer bra med den förmodade faktiska tid detta arbete borde ta, men det finns andra faktorer som gör totalpriset, hämtning av material, förberedelser, var utförs arbetet i förhållande till firman m.m.
Arbetet kräver 4 eller 5st vändor, beroende på vem som primar.
Själv hade jag legat på en prisbild ungefär mellan Tanks och den visade offerten, iaf så här utan att veta andra ev omständigheter.
Den offerten ni fått är iaf def i den högre skalan!
Tanks timmar stämmer bra med den förmodade faktiska tid detta arbete borde ta, men det finns andra faktorer som gör totalpriset, hämtning av material, förberedelser, var utförs arbetet i förhållande till firman m.m.
Arbetet kräver 4 eller 5st vändor, beroende på vem som primar.
Själv hade jag legat på en prisbild ungefär mellan Tanks och den visade offerten, iaf så här utan att veta andra ev omständigheter.
Den offerten ni fått är iaf def i den högre skalan!
Redigerat:
De utgår från en ”färghandel”, det är deras egna personal så det kan inte vara många minuter det tar att hämta material
och de har själva sagt att de tar oss emellan andra jobb då de inte har så mkt stora jobb bokade. Hade prislappen legat på 10-15 hade vi nog inte reagerat men över 20 hade vi inte alls räknat med. Vi ska kolla runt lite innan vi bestämmer oss iaf, hade vi fått rungande svar att det är ett bra pris så då hade man ju bara fått betala å se glad ut
Klicka här för att svara
