6 975 läst ·
35 svar
7k läst
35 svar
Krakelerade plattor i nytt badrum
ok men är det någon risk att knackningen orsakar att fixet lossar från tätskiktet eller skadar tätskiktet på något sätt snarare än att lossa från plattan. Det är ju nästan så att fixet och plattan är "sammansvetsat" och i början har man ju inte en knackande kraft som träffar gränsskiktet platta flix utan varje knack kommer ge en smäll åt kontaktytan fix tätskikt
såklart om man vet att folien blivit skadad och om det råkar ske mitt i gamla plattan så man får till ett överlapp. Det jag undrar är ju om det finns risk att skada folien utan att man vet om det
Kan den bli skadad av att man tar bort plattan och någon mm på fixen
Om man tex bänner lite i plattan/fix vad ger sig först? Är det fixen som släpper lite från folien, folien som släpper från gipset, eller plattan från fixet.
Första plattan jag tog bort på andra sidan rummen över fönstret knacka jag bort bit för bit. Ibland lossa bara plattan ibland fixet från tätskiktet. Tätskiktet klara sig "nog" men det va ju på ett ofarligt ställe så jag är inte orolig.
Kan den bli skadad av att man tar bort plattan och någon mm på fixen
Om man tex bänner lite i plattan/fix vad ger sig först? Är det fixen som släpper lite från folien, folien som släpper från gipset, eller plattan från fixet.
Första plattan jag tog bort på andra sidan rummen över fönstret knacka jag bort bit för bit. Ibland lossa bara plattan ibland fixet från tätskiktet. Tätskiktet klara sig "nog" men det va ju på ett ofarligt ställe så jag är inte orolig.
Testat att pilla bort en platta till nu långt ifrån duschen uppe vid taket. Jag snitta den 1cm in med multiverktyget och en diamantklinga. Knacka lätt lätt lätt och vips lossna flisen. Sedan gick det att komma åt med trubbigt stämmjärn mellan platta och fix och knacka lätt lätt lätt. Plattan lossna från fixet bit för bit. men fixet är kvar. och stenhårt att slipa på....
dock lossna även en klutt fix på ett ställe och tätskiktet kom fram. det fastna inte på fixet men tätskiktets yta blev lite "luddigt" Antar att det är intakt annars är det bara att ge upp detta byte .... Lite oklart hur tätskitsfolien är uppbyggd. Men det är ju knappast "luddet" som tätar utan den "blåa filmen"
dock lossna även en klutt fix på ett ställe och tätskiktet kom fram. det fastna inte på fixet men tätskiktets yta blev lite "luddigt" Antar att det är intakt annars är det bara att ge upp detta byte .... Lite oklart hur tätskitsfolien är uppbyggd. Men det är ju knappast "luddet" som tätar utan den "blåa filmen"
Uppdaterar status här efter en ny tur med K-rauta. besiktningsmannen bekräftade allt som sagts här att det måste vara ett fabriksfel och att sprickornas natur inte kan ha uppkommit på något annat sätt. Men nu ifrågasätter K-rauta detta och letar en ny besiktningsman... Gissar ju att dom inte kommer ifrågasätta den som säger motsatsen......
Klicka här för att svara