Hej,

Vårt nya badrum står just klart och det har inte blivit rätt, så nu vore jag mycket tacksam för råd och expertutlåtanden!

Det första vi märkte var att fallet inte blivit rätt. Generellt sett är det flytspacklat med fall vid duschen, men det finns en puckel på höger sida ungefär där duschstrålen landar. Och även en grop där skilje-väggen slutar, så att det samlas en pöl vid ytterhörnen på väggen. Tyvärr slutar det inte där. Efter att vi duschat ett tiotal gånger (och oftast skrapat bort pölen med gummiskrapa), så upptäcker vi att de två nedersta kakelplattorna vid pölen börjat sticka ut i ytter-hörnen.

Nu har jag tre frågor:

Går det att plattsättaren tar bort klinkers kring puckel och grop, för att slipa ner puckeln och flytspackla, samt tätskikta igen (Kiilto)? Blir det tätt i anslutning till tidigare tätskikt? Eller hur bör han åtgärda detta? Kan puckeln tom ha orsakats av för mycket fix, så att fallet på tätskiktet mestadels är korrekt?

Vad gäller väggen, som verkar ha expanderat längst ner: Den är ditsatt strax innan flytspackling (dvs inte bärande). Jag kan inte se något annat förklaring än att tätskiktet inte var tätt vid pölen (t ex ytterhörn), och att det därför svällt. Kan ni se några alternativa förklaringar? Och hur lätt blir detta att åtgärda?

Vi har Länsförsäkringar som hemförsäkring. Jag hade ändå tänkt ringa dem för inspektion, eftersom detta är ett nytt badrum (inget badrum där tidigare). Ska jag försöka få dem att göra inspektion när snickare och plattsättare kommer dit och tittar? Eller senare när åtgärder genomförs, så att allt är öppet? (Jag förstår att detta inte är ett försäkringsärende, men LF inspekterar våtrum i förebyggande syfte)

Lite mer bakgrund:

Golv: Kerasafe+Folie System G, Våtzon 1 och 2: Kerasafe+Folie System V.

Badrummet står “färdigt” och vi har fått ett våtrumsintyg (och sluträkning) ifrån plattsättaren, som förutom kakel och klinkers, även gjorde flytspackling och tätskikt. Enskild firma. Vi tog in denna plattsättaren på rekommendation utav snickarfirman - Plattsättaren har gjort flera jobb med dem tidigare som blivit bra. Snickarfirman litar vi på. Men jag tror inte att de har gjort något fel. Plattsättaren kommer och tittar nästa vecka, och han verkar inställd på att fixa golvet. Men det blir isåfall något som han aldrig gjort tidigare. Och sen verkar han tycka att väggen måste vara konstruktionsfel - men kanske har han inte reflekterat än över att expansionen ligger PRECIS vid pölen. Men jag blir lite orolig över åtgärderna, för det verkar ju illa ifall plattsättaren både misslyckats med fallet, och med tätskiktet i ytterhörnen. Plattsättaren jobbade på löpande räkning, men kommer naturligtvis att åtgärda utan att vi betalar för materiel eller tid, förutsatt att han tar på sig felen.

Jag vet att jag borde ha testat fallet med en metallkula redan när det var flytspacklat - då hade det blivit lätt att åtgärda det första felet. Men jag hade för mycket annat att göra. Det var ju dessutom enklaste fallet av flyta, med Unidrain längst in mot väggen.

Jag har heller inga bilder från vare sig flytspackling eller tätskikt, men lägger med några bilder som illustrerar problemen med det färdiga badrummet.

• Nytt badrumsgolv med felaktigt fall, vattenansamling och synliga defekter vid klinkers och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt badrumsgolv med felaktigt fall, mörka hexagonkakel med vattenpölar synliga runt en skiljevägg.
    Skapa konto
  • Kakelplattor i ett hörn av badrummet där den nedersta plattan sticker ut och uppvisar en spricka.
    Skapa konto
  • Närbild på hörn av nyrenoverat badrum med svart hexagonalt kakel och vit väggkakel.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.