Badrum
HSP: Är det gips bakom så är den förmodligen också bytt vid förra renoveringen. specielt om det varit kakel även tidigare, du uptäckte själv att det är svårt att få loss kaklet utan att ha sönder gipsen... Bra att du tänker efter och funderar före rivningen. Det är många som bara kör på och sedan kommer på att det kanske var asbest.... Hantverkarna bör ha koll så om även du har
Macoo: Jag skulle säga att pluggarna inte fick så bra fäste tyvärr... men nu sitter iaf rörklämmorna "fast" så länge vi inte börjar slå och rycka i rören allt för mycket :)
Hannamor90: [citat] [citat] Kanske är det så! Vi har lika stora rum i källaren (bara cementväggar men "rum"). Massa gamla ugnar och kärl för tvätt. Kanske är det där man evt. haft "badrum" också. Detta har jag inte tänkt på tidigare! Då kan dessa rum varit något annat i sin tid. Spännande! Får leta vidare. Vi får också se vad vi hittar när vi en dag river ut.
Stenberra: Tack för alla bra svar! Vilken resurs detta forumet är!
fremax: Kontakta en glasmästare, det löser dem! Med vänlig hälsning, fremax
Jörgen Ö: Dom flesta skulle jag vilja säga brukar var hyfsat kompatibla, men kolla på Gerberit, tycker jag känner igen måtten...
Gammastralning: Lyckades du slutligen? Har kanske samma sak framför mig.
Snickrahemma: Huvuddusch är nog den korrekta benämningen. Strålsamlare verkar mera gälla i disksammanhang. Tack alla för era svar! /Roland
Sjbibbxhjvvv: Medlet jag länkade funkade jättebra och lämnade inga märken efter sig, rekommenderar den varmt! Tack för svar
azmon: [citat] tack för ditt svar. återkommer med info.
atomlab: Sådana där får det bli och får man ta att det blir lite stökig felsökning och lista ut vart fallet ligger. Tur plattan göts i somras och skåpen redan då var installerade på provtryckta! Vad är den egentliga anledningen till att det skall vara 500mm?
BirgitS: Välkommen till forumet! Det finns flera trådar med bilder på det i forumet. Ofta går det bra men inte alltid för beroende på hur befintlig matta är kan det bli en yta som inte torkar ordentligt.
svinx: Tackar ska kolla i dag o återkommer om jag hittar något Mvh Christer
Anonymiserad 342590: Hur blir det egentligen att måla kakel som är gjort av färgad natursten som har grov matt yta?
Annananna: Det är våtrumsskiktet bakom kaklet som ska gå upp en bit (3 cm?) på väggen. Över den tätskiktsdelen ska sedan våtrumsskikten gå ner (mot kakelkanten som då ska sitta på plats). Tror jag...
Dippsoss: Liten uppdatering här, hittade ingen planadapter. Testade gettolösningen och ta mig fan det funkade strålande!!! nu ska det tvättas här hehe.. Så jag tar och beställer det du/ni linkade :) och tar min gängtejp där tills det kommer. Stort tack återigen!
Larsson93: [citat] Som föregående talare säger, långt ifrån ok. Dessa ojämnheter borde även kännas om du stryker handen över mattan.? Ta ett snack med ansvarig firma.
oscarwww: Vad för tejp bör man använda för tejpa cellplast skivorna? Silvertejp?
Finalisa: Badkaret under snedtaket, vitvarorna rakt fram, duschen i hörnet utan varken dörrar och fönster, toastol direkt till höger när man kommer in och tvättställ mellan dusch och toastol.
Claes Sörmland: Det står underligt nog inget tydligt om maximal torktid i arbetsbeskrivningen för Mira 4118. Det är ju en vanlig akrylatbaserad primer, alltså samma grundkemi som vanlig väggfärg (eller nästan all färg numera). Den härdar efter den omedelbara vattenavgången där ett skinn med tiden över dagar till veckor. Detta är det som finns i arbetsbeskrivningen så följ det: [bild]
amaelamin: De utgår från en ”färghandel”, det är deras egna personal så det kan inte vara många minuter det tar att hämta material :) och de har själva sagt att de tar oss emellan andra jobb då de inte har så mkt stora jobb bokade. Hade prislappen legat på 10-15 hade vi nog inte reagerat men över 20 hade vi inte alls räknat med. Vi ska kolla runt lite innan vi bestämmer oss iaf, hade vi
tank77: Nej, inget tätskikt på modulbyggnaden!
Bosatorpet: [citat] Det ska vara ett duo-badkar, så att man får plats två i det och de flesta jag hittar till rimliga priser dessutom, är 170 cm långa.
katten12: [citat] Ja det är just den jag hade velat byta då den börjat svälla och ha sig. Fattar inte varför man ens har trösklar i mdf, sämsta materialet på ett sånt utsatt ställe :/ Hmm nu äger vi inget multiverktyg såklartt. Förlsag på något annat förutom vinkelslip som vi inte heller har som skulle kunan fgixa jobbet?
FDT: Kollade precis i badrum jag tycker fungerar bra. Duschytan hade fall på mellan 13 - 17 mm/m. Uppfattades inte som kälkbacke och vattnet rinner dit det ska utan att flöda utåt.
Joacimz: [citat] Den är inte speciellt gammal. Misstänker att det är avlagringar som gör att flottören kärvar. Något medel som tar bort avlagringar från gammalt vatten.
T2k: Hej, jag har en renoveringsfirma hos mig som renoverar mitt badrum på övervåningen. Allt ”by the book” med våtrumscert etc. När de rev golvet på övervåningen i badrummet kom jag på att det kan ju vara ett ypperligt tillfälle för dem att dra el till en PAX-fläkt till badrummet på nedre våningen som är precis under, man hade ju exponerat spiro-röret hela vägen fram till