7 870 läst ·
24 svar
8k läst
24 svar
Kopparrör genom vägg badrum
Skulle inte låta rören gå ut på det där viset.
Kan du inte använda sånna skruvade genomföringar som jag länkade till?
Kan du inte använda sånna skruvade genomföringar som jag länkade till?
Huddingebo skrev:
Dom skruvade genomföringarna behöver ju rör PEX/Cu från väggen på något sätt för att fungera dock... Vad ska annars transportera vattnet?Huddingebo skrev:
Dom brickorna sätter man ju efter ytskiktet är klart kakel/matta.
Redigerat:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Du har ju fler rörgenomföringar i våtzon 1 (nere i hörnet), så själva torken är ju inte enda avvikelsen. Det är ju ok att göra avvikelser om man är medveten om att det innebär att det blir svårt att få försäkringsersättning vid en eventuell fuktskada.
Utifrån det läget gissar jag att genomföringarna till mitt på väggen kommer utgöra en mindre risk än dom nere i hörnet (där det troligtvis kommer skvätta mer vatten från badkaret) - men det är bara min amatörgissning.
Det alternativ som finns annars är ju att gå ut med rören uppe vid taket (över 220 cm höjd) och mata torken från det hållet, då håller du dig inom reglerna för dom genomföringarna. Kräver nog en luftningsventil vid högsta punkt i så fall, kan nog sitta på tvättstugesidan.
Utifrån det läget gissar jag att genomföringarna till mitt på väggen kommer utgöra en mindre risk än dom nere i hörnet (där det troligtvis kommer skvätta mer vatten från badkaret) - men det är bara min amatörgissning.
Det alternativ som finns annars är ju att gå ut med rören uppe vid taket (över 220 cm höjd) och mata torken från det hållet, då håller du dig inom reglerna för dom genomföringarna. Kräver nog en luftningsventil vid högsta punkt i så fall, kan nog sitta på tvättstugesidan.
Ja och i min värld säkerställer de en godkänd genomföring i våtson ett.Krilleman skrev:
Skarven på rätt sida och en säker stabil förankring.
Att ha en genomföring som ska förse blandare med vatten är godkänt. Det är dock den enda genomföringen man får ha i zon 1.
Ni behöver inte oroa er att rören inte sitter fast. Stenlim och fogskum är insmetat rejält. Rören rör sig Max 1 mm.
Ni behöver inte oroa er att rören inte sitter fast. Stenlim och fogskum är insmetat rejält. Rören rör sig Max 1 mm.
Vad man får ha och vad som är rekommenderat i våtson ett är kanske inte samma sak.
Läckage i rörgenomföringar är vanligt i våtson ett.
Läckage i rörgenomföringar är vanligt i våtson ett.
Hemma hos mig just nu, kostnad ett par hundralappar.
Visserligen till en duschblandare och den kromade kopplingen är till toaletten men principen är densamma.
Visserligen till en duschblandare och den kromade kopplingen är till toaletten men principen är densamma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte vad du vill få fram med bilden. Fästet sätter man ju efter klinkers. Och mina rör kommer ju se ut som dina när det är tätat.
Vart ska det läcka menar du? Är ju ingen skarv på röret i väggen.. om jag ville kan jag lägga ett 15 rör i 22röret som sitter. Då har vi rör i rör. och rören tätas med manchetter. Manschetter sitter garanterat mest rätt på ett kHuddingebo skrev:
Huddingebo skrev:
Klicka här för att svara