Jag har byggt nytt badrum och hållt på att kakla i snart två månader nu. Standard vitt 10x20 kakel köpt på K-rauta för 180kr/kvm

Upptäckte förra veckan när jag foga att en platta hade krakelerat i emaljen (hel platta som jag alltså inte har kapat eller misshandlat på något sätt). Lite smått irriterande såklart men jag knacka bort plattan och bytte den. Pratade med K-rauta som aldrig hade hört talas om något sådant. Kunde givetvis inte vara 100 på att den inte va krakelerad från start även om det är osannolikt....man måste alltså titta ganska noga men när man väl ser sprickorna är det inget snack. EN platta hade ju inte varit hela världen heller...

Idag kika jag över kaklet igen och upptäckte 4st till på olika ställen som även dessa hade sprickor (snackar svarta små små streck i den vita emaljen). Två av dessa va "kapade"/knäckta plattor men två andra va "helplattor"

SÅ nu är ju frågan vad man ska ta sig till. Givetvis får jag gå tillbaka till Krauta men det är ju inte så att pengarna tillbaka på kaklet skulle trösta mig.

Om det fortsätter krakelera så är ju hela badrumsrenoveringen förstörd med allt vad det innebär i tid och pengar som lagts. Vem bär det ansvaret?

Knivigt, men det måste väl fastställas vad orsaken till att de krackelerar är. Risigt kakel eller om orsaken är något annat, typ underlaget.

Att K- Rauta aldrig hört talas om problemt bottnar nog mer i ren okunskap än något annat.
Är inte speciellt vanligt problem, men inte ngt unikt, oftast handlar det om tillverkningsfel.
Små små sprickor i kakel är i princip omöjliga att upptäcka innan fogning, det upptäcks oftast just vid fogning.
Stå på dig gentemot K- Rauta!!

Ok men vad har jag rätt till egentligen. Kan säkert få igenom att det är nått fel på kaklet mot krauta men att få pengarna tillbaka på kaklet är ju en droppe i havet iffall jag måste riva och göra om allt. 100k hade varit lagom i så fall.... om det stoppar

Sedan kan jag ju stå ut med att byta några plattor idag... men om det ploppar nya plattor allt eftersom så hela badrummet måste rivas ut är en annan sak.

Jag är heller inte så sugen på att lägga de dagar och pengar som jag har kvar innan allt är klart ifall skiten krakelerar om en månad.

Det är ju däremot riktigt goda nyheter att det kan vara krakeleringar som syns först när man fogat. Rimmar ju helt med hur det har upptäckts.

Redigerat:
T
Inget ovanligt, ibland har man oturen att råka ut för sådana plattor och det syns inte förrän man fogar. Drygt som fan att byta ut plattorna när fixet har härdat men du ska vara glad för att det "bara" är fyra plattor:)

Butiker som säljer skiten har naturligtvis aldrig hört talas om problemet vilket är BULLSHIT!!

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
gott att höra ändå eftersom jag i förmiddags va beredd på att få göra om hela badrummet ::)

Men det är la bara att gilla läget och byta då eller finns det nått att hämta från k-rauta tro? Det är ju ett jäkla jobb att byta... vill inte skada tätskiktet. Förra plattan jag bytte tog mig nån timma att få loss + ett rejält skärsår :(

Nu har jag fogat resten och tyvärr dök det upp betydligt fler på slutet så totalt sett 17 plattor hade småsprickor i sig. Såg tydligt denna gång att dom dök upp när fogen gick på....

SÅ va kan jag kräva av K-rauta ? Dett är väll ändå inte ok! Att få pengarna tillbaka bara för kaklet är ju ett skämt men det minsta man kan begära tycker jag.

Jag har bytt en platta och det tog typ 2h.... ett jäkla pill efrersom man måste vara 110 på att tätskiktet inte skadas och inte skada pklattorna brevid...

Första steget är väl att prata med dom och se vad dom säger.
Du har fått en felaktig produkt, och vill ha ersättning, inta bara för plattorna, utan även för arbetet det tar att byta.
Hur mycket får du fundera över, vägrar dom ngn form av ersättning, så får du stå på dig.
I värsta fall får du dra dom till ARN....
Och som sagts tidigare, detta är ingenting nytt, det händer då och då....

japp men jag är ju ganska inställd på vad randompersonalen kommer säga så det vore bra med lite kött på benen.

att anlita någon att byta platta kostar 750kr/platta har jag hittat. Att anlita någon som kan garantera att tätskiktet inte bryts "går inte" . Inte heller försäkringsbolaget kommer gå med på att tätskiktet är ok efter byte så det är ganska stor ersättning jag anser vara rimlig... Kommer givetvis byta själv och tar det en dag per platta så får det väll göra det för att vara 110 på att tätskiktet inte skadas....

A Arne999 skrev:
japp men jag är ju ganska inställd på vad randompersonalen kommer säga så det vore bra med lite kött på benen.

att anlita någon att byta platta kostar 750kr/platta har jag hittat. Att anlita någon som kan garantera att tätskiktet inte bryts "går inte" . Inte heller försäkringsbolaget kommer gå med på att tätskiktet är ok efter byte så det är ganska stor ersättning jag anser vara rimlig... Kommer givetvis byta själv och tar det en dag per platta så får det väll göra det för att vara 110 på att tätskiktet inte skadas....
Har du golvvärme och är den på (om sprickorna är på golv ) ?

Annars är det ett bra sätt skapa sådana sprickor du talar om. Är golvvärmen på så blir det spänningar under torktiden som skapar sprickorna. Standard är att vänta 4 veckor efter plattsättning innan värmen slås på.

I annat fall så har du troligen tillverkningsfel på plattorna som inte håller för en normal torkning (förutsatt att golvet/väggen har rätt bärighet). Enda gången jag råkat ut för detta var en stor platta på ett golv som var 60 kvm, den plattan var troligen skadad innan och under torkningen så uppstod en hårfin spricka, bara att byta.

Om man fuktar/blöter plattorna innan så kan sprickorna komma fram innan man monterar dessa.

Hoppas det löser sig bra för dig(y)

Lägg gärna upp bild.

det är väggarna och ingen golvvärme är på (som inte hade haft något med det att göra iof)

Att det är tillverkningsfel på plattorna borde väll vara självklart tycker jag... så om vi förutsätter det för en sekund vad kan jag då rimligen kräva av K-rauta? Känner mig inte helt opartisk så jag har lite svårt att bedöma vad som är rimligt.

Hopplöst att fota bra men här ser man iaf en men vissa har flera

Vit kakelplatta med spricka och diskussionskontext om möjligt tillverkningsfel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
A Arne999 skrev:
det är väggarna och ingen golvvärme är på (som inte hade haft något med det att göra iof)

Att det är tillverkningsfel på plattorna borde väll vara självklart tycker jag... så om vi förutsätter det för en sekund vad kan jag då rimligen kräva av K-rauta? Känner mig inte helt opartisk så jag har lite svårt att bedöma vad som är rimligt.

Hopplöst att fota bra men här ser man iaf en men vissa har flera

[bild]
Så ska det inte se ut, problemet är om sprickan fanns där innan du satte upp dom utan att du upptäckte det så är ditt "fel". Då skulle du reklamerat dom innan dom sattes upp.

I mitt senaste badrum som jag kaklade (ca 7 kvm) så kasserade jag ca 30 plattor pga sprickor, missfärgningar i glasyr mm.

Du hamnar i ett svårt läge där du ska visa att plattorna var hela innan du satte upp dom och att skadan uppstått efteråt. Min gissning är att om du ska få ersättning så beror det mer på goodwill än reklamation (nu pratar jag juridiskt)

Det är helt omöjligt att se innan. Efter att första plattan upptäcktes (efter att jag börjat foga) så gick jag över övriga "med lupp" utan att se något.

När jag sedan fogade med vetskapen att det sannolikt är fogen som avslöjar sprickorna så "dök dom upp" direkt fogen slevades på.

Hade det varit 1st platta så hade jag inte kunnat vara säker på att det berodde på fabriksfel men när det ploppar upp 17st! Jag har varit extrremt försiktig med plattorna hela tiden

Enligt konsumentköplagen så är det säljaren som har bevisbördan dom första 6 månaderna (hur dom nu ska kunna bevisa nått... men det är så det står i lagtexten...)

Håller dock med om att det är svårt att bevisa nått men hur skulle dessa sprickor annars uppkommit? Om det är ett ovanligt men förekommande fenomen som beror på tillverkning så borde jag väll ha lite rätt på min sida iaf.

Kikar man vidare i lagen (§31) så har man rätt till ersättning på skador som uppkommit pga fel på varan. Det är inget försäkringsbolag vill ge mig ersättning i framtiden pga att tätskiktet inte kan garanteras. SÅ ska man hårddra det så är det nytt badrum som gäller för att åtgärda skadan, 100k . Detta tror jag ju aldrig att jag får till såklart men att bara få pengarna tillbaka för kaklet i bästa fall är ju skandal enligt mig.

A Arne999 skrev:
Det är helt omöjligt att se innan. Efter att första plattan upptäcktes (efter att jag börjat foga) så gick jag över övriga "med lupp" utan att se något.

När jag sedan fogade med vetskapen att det sannolikt är fogen som avslöjar sprickorna så "dök dom upp" direkt fogen slevades på.

Hade det varit 1st platta så hade jag inte kunnat vara säker på att det berodde på fabriksfel men när det ploppar upp 17st! Jag har varit extrremt försiktig med plattorna hela tiden

Enligt konsumentköplagen så är det säljaren som har bevisbördan dom första 6 månaderna (hur dom nu ska kunna bevisa nått... men det är så det står i lagtexten...)

Håller dock med om att det är svårt att bevisa nått men hur skulle dessa sprickor annars uppkommit? Om det är ett ovanligt men förekommande fenomen som beror på tillverkning så borde jag väll ha lite rätt på min sida iaf.

Kikar man vidare i lagen (§31) så har man rätt till ersättning på skador som uppkommit pga fel på varan. Det är inget försäkringsbolag vill ge mig ersättning i framtiden pga att tätskiktet inte kan garanteras. SÅ ska man hårddra det så är det nytt badrum som gäller för att åtgärda skadan, 100k . Detta tror jag ju aldrig att jag får till såklart men att bara få pengarna tillbaka för kaklet i bästa fall är ju skandal enligt mig.
Tätskikt påverkas inte av dessa, men jag antar att du menar att bytet av skadade plattor riskerar tätskikt. Med foliebaserade tätskikt brukar det gå bra att byta plattor (men omständligt och tar tid).

Det är sannolikt inte fogen som får sprickorna att bli synligare utan vattnet. Det tyder på att skadorna fanns där innan men var svåra att upptäcka.

Förhoppningsvis får du till en bra lösning med leverantören

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.