Hej!

Jag vill lägga ett golv i ett visst mönster (se bild) på badrumsgolvet. Det ska antingen vara en kombination av 5x5 cm och 10 x 10 cm eller 10x10 och 15x15 cm plattor. Det finns inte att köpa färdigmonterat på nät.

Vår plattsättare säger att de inte kan lägga plattor som är 10x10 eller mindre, om de inte är på nät, för att de då skulle gå sönder. Stämmer detta, eller vill de inte göra det extra jobbet? Jag är självklart beredd att betala extra för jobbet, förstår ju själv att det kostar mer än att lägga något som redan är monterat på nät. Men stämmer det verkligen att plattorna kommer att gå sönder?

Tack för råd och tips!

• Svartvitt mönster med varierande storlek på fyrkantiga plattor som användaren vill lägga på badrumsgolvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
Säg det till denna kille…

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
K kmf_85 skrev:
Hej!

Jag vill lägga ett golv i ett visst mönster (se bild) på badrumsgolvet. Det ska antingen vara en kombination av 5x5 cm och 10 x 10 cm eller 10x10 och 15x15 cm plattor. Det finns inte att köpa färdigmonterat på nät.

Vår plattsättare säger att de inte kan lägga plattor som är 10x10 eller mindre, om de inte är på nät, för att de då skulle gå sönder. Stämmer detta, eller vill de inte göra det extra jobbet? Jag är självklart beredd att betala extra för jobbet, förstår ju själv att det kostar mer än att lägga något som redan är monterat på nät. Men stämmer det verkligen att plattorna kommer att gå sönder?

Tack för råd och tips!
Nej, det stämmer inte. Jag har själv lagt 10x10 cm klinker i ett av mina badrum, för ca 8-9 år sedan. Inte en enda har gått sönder eller lossnat.

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
T
Inga problem att lägga vita 10x10cm och sedan svarta 5x5 cm som är lösa, kommer inte att gå i sönder, konstigaste jag har hört på länge.:surprised:

Byt plattsättare......

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
B
Terrakottafärgade klinkerplattor storlek 10x10 cm med fogar, vissa plattor på ett nät för enkel installation.
Skapa konto
Klinkergolv med 10x10 cm plattor och ojämna fogavstånd, några plattor har lossnat.
Skapa konto

Jo det går. Och det håller så klart. Småplattorna ovan är 10x10.

Har ibland fått ta loss 5cm mosaik från nät av olika skäl, det brukar vara en del pyssel med att få rätt fogavstånd mellan plattorna då, det går inte snabbt att sätta kaklet/klinkers då.

• Gilla
Fredrik K och 2 till
  • Laddar…
Tack alla för svar! Har också pratat med två olika kakelbutiker som bekräftade det ni skrev. Såklart det blir en del jobb, men är som sagt villig att betala för det. Ska göra ett nytt övertalningsförsök!

En gissning är väl att plattsättaren inte ”pallar” eller kanske snarare inser att det tar rätt mkt tid att få det jämnt med skarvar etc. Har antagligen andra byggen på g i kalendern efter ditt. Kanske oroar sig för att det ska bli mkt skarv och du sen klagar.
Men osnyggt att säga att de går sönder. Men han kanske har varit med om det om han nu säger så. Låter dock märkligt

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
O olofh skrev:
En gissning är väl att plattsättaren inte ”pallar” eller kanske snarare inser att det tar rätt mkt tid att få det jämnt med skarvar etc. Har antagligen andra byggen på g i kalendern efter ditt. Kanske oroar sig för att det ska bli mkt skarv och du sen klagar.
Men osnyggt att säga att de går sönder. Men han kanske har varit med om det om han nu säger så. Låter dock märkligt
Jo så kan det absolut vara, dock kommunicerade jag det här mönstret för två månader sen ungefär och då var det inga problem, och nu när det är för sent att beställa ngt annat är det plötsligt ett problem :(

Hej igen! Nu har plattsättaren gått med på att lägga mönstret mot extra kostnad. Han vill ha ca. 10 000 kr för 5 kvm. Låter det rimligt? Tycker det låter väldigt högt, men är också 700 individuella plattor. Tack igen :)

T
K kmf_85 skrev:
Hej igen! Nu har plattsättaren gått med på att lägga mönstret mot extra kostnad. Han vill ha ca. 10 000 kr för 5 kvm. Låter det rimligt? Tycker det låter väldigt högt, men är också 700 individuella plattor. Tack igen :)
Som sagt, byt plattsättare för din försöker blåsa dig. Ska MAX kosta 5000 kr.........

Det här golvet på 8 kvm som jag har gjort tog 14 timmar med läggning och fogning:

LÄNKTEXT

• Gilla
kmf_85
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.