Hej!
Vi är i slutskedet av vår badrumsrenovering, det är bara duschväggen som skall upp och takduschen och blandaren som skall monteras, här dök det upp ett problem idag och rörmokaren säger att det inte funkar med det kitet vi har köpt.
vi har köpt denna,
https://outl1.se/takduschset-sprudla-svart
Enligt honom så kommer det att bygga ut om man använder excenterna och då blir det för långt mellan vägg och fästet upp till, längden räcker inte.
Han påpekade även att de svarta fyrkantiga höljen mot väggen inte kommer täcka hålen de gjort.
Det stod ju i beskrivningen att denna skulle passa svenska måttet, 160 cc. nu står vi här och vet inte vad vi skall göra, måste vi verkligen köpa en helt ny??
Vi var överens om att vi skulle köpa eget material till duschen men de har inte ens tittat på vad vi hade valt för dusch, de hade monterat stora runda silvriga fästen.
Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig att förstå? Är det helt kört måste vi köpa en ny?
just nu har de satt upp en blandare till låns.
Vi är i slutskedet av vår badrumsrenovering, det är bara duschväggen som skall upp och takduschen och blandaren som skall monteras, här dök det upp ett problem idag och rörmokaren säger att det inte funkar med det kitet vi har köpt.
vi har köpt denna,
https://outl1.se/takduschset-sprudla-svart
Enligt honom så kommer det att bygga ut om man använder excenterna och då blir det för långt mellan vägg och fästet upp till, längden räcker inte.
Han påpekade även att de svarta fyrkantiga höljen mot väggen inte kommer täcka hålen de gjort.
Det stod ju i beskrivningen att denna skulle passa svenska måttet, 160 cc. nu står vi här och vet inte vad vi skall göra, måste vi verkligen köpa en helt ny??
Vi var överens om att vi skulle köpa eget material till duschen men de har inte ens tittat på vad vi hade valt för dusch, de hade monterat stora runda silvriga fästen.
Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig att förstå? Är det helt kört måste vi köpa en ny?
just nu har de satt upp en blandare till låns.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Låter ju som outl.1 har något feltänkt här. Om de skickar med excenterkoppling, som visserligen anpassar blandaren till CC160, men den då kommer ut för långt ifrån väggen för att passa till övriga monteringsdetaljer.
Nu är väl outl.1 en av de mest oseriösa webbshopparna, av de mest oseriösa webbshopparna. Så jag är inte förvånad.
Jag skulle nog inte montera en blandare därifrån med håltagning i nytt kakel. Trist om den måste bytas om ett par år för att det inte finns reservdelar.
Nu är väl outl.1 en av de mest oseriösa webbshopparna, av de mest oseriösa webbshopparna. Så jag är inte förvånad.
Jag skulle nog inte montera en blandare därifrån med håltagning i nytt kakel. Trist om den måste bytas om ett par år för att det inte finns reservdelar.
Okej, den hade bra betyg på hemsidan och känns riktigt bra kvalitetsmässigt, vi har inte upplevt att den sidan skulle vara oseriös. Det är många faktiska butiker som säljer denna typ av takdusch med samma konstruktion.H hempularen skrev:Låter ju som outl.1 har något feltänkt här. Om de skickar med excenterkoppling, som visserligen anpassar blandaren till CC160, men den då kommer ut för långt ifrån väggen för att passa till övriga monteringsdetaljer.
Nu är väl outl.1 en av de mest oseriösa webbshopparna, av de mest oseriösa webbshopparna. Så jag är inte förvånad.
Jag skulle nog inte montera en blandare därifrån med håltagning i nytt kakel. Trist om den måste bytas om ett par år för att det inte finns reservdelar.
Enligt deras instruktioner ser det inte ut som att det byggs ut något extra med excenterna därav jag frågar, ser gärna att någon kunnig inom rörmockeri svarar/förklarar.
Undrar även vad man skall köpa för blandare/takdusch då om det nu skiljer så mycket mellan märken? Det känns mest förlegat att vissa märken skulle vara bättre än andra idag men det kanske fortfarande är så? Jag är verkligen ingen snickare eller rörmockare så jag har ingen koll, jag tar gärna in tips om vi nu mot förmodan måste köpa en ny.
Vi rekommenderar tråkigt nog alltid Gustavsberg, Fm Mattson, Oras, och några fler. Anledningen är enkel. Det ÄR skillnad. Något du nu dystert fått erfara själv.J Jesbro skrev:Undrar även vad man skall köpa för blandare/takdusch då om det nu skiljer så mycket mellan märken? Det känns mest förlegat att vissa märken skulle vara bättre än andra idag men det kanske fortfarande är så? Jag är verkligen ingen snickare eller rörmockare så jag har ingen koll, jag tar gärna in tips om vi nu mot förmodan måste köpa en ny.
Schysst av rörmokaren att låna ut en blandare tillfälligt måste jag säga.
Krille-72 skrev:
Ja, det kan tyckas. Vi ser det lite annorlunda. Vi hade en renoveringsplan på Max 8 veckor (pga av en vattenläcka) som nu är uppe i 17e veckan, en familj på fem utan badrum eller tvättrum i 17 veckor, inte jättehäftigt. Så en blandare är nog de minsta de kan låna ut.
Hur lyckas man renovera ett badrum i 17 veckor? Om vattenläckan är inräknad så kan jag förstå. Annars låter det som ni råkat illa ut och givetvis borde ha valt en annan firma. Men det är alltid lätt att vara klok i efterhand.J Jesbro skrev:
Jag tänkte lite på ditt första inlägg. Om hålen i kakelplattan är förstora och orsakar problemet så får dom väl byta platta och göra mindre hål.
Normalt sätter man dit ett blandarfäste likt dessa. https://www.bauhaus.se/badrum/blandare/blandarfaste/blandarfaste-cc-160?gclid=Cj0KCQjwqKuKBhCxARIsACf4XuHxy1YDz8vKfDmVVCHGlKxbmwYwrx0Gkg28IeJFpDqHwu--3Ip_IV8aAvu7EALw_wcB
Men ni kanske har gjort andra val själva?
Tyvärr är outl.1 sämsta skitaffären man någonsin kan tänka sig (läsa alla omdömen).J Jesbro skrev:Hej!
Vi är i slutskedet av vår badrumsrenovering, det är bara duschväggen som skall upp och takduschen och blandaren som skall monteras, här dök det upp ett problem idag och rörmokaren säger att det inte funkar med det kitet vi har köpt.
vi har köpt denna,
[länk]
Enligt honom så kommer det att bygga ut om man använder excenterna och då blir det för långt mellan vägg och fästet upp till, längden räcker inte.
Han påpekade även att de svarta fyrkantiga höljen mot väggen inte kommer täcka hålen de gjort.
Det stod ju i beskrivningen att denna skulle passa svenska måttet, 160 cc. nu står vi här och vet inte vad vi skall göra, måste vi verkligen köpa en helt ny??
Vi var överens om att vi skulle köpa eget material till duschen men de har inte ens tittat på vad vi hade valt för dusch, de hade monterat stora runda silvriga fästen.
Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig att förstå? Är det helt kört måste vi köpa en ny?
just nu har de satt upp en blandare till låns.
Jag är förvånad över att vvs:aren ens tänkte sätta upp sakerna. Av de jag pratat med så sätter de inte upp något okänt märke, inte ens Ikeas saker och det av bra anledningar tydligen.
Köp ett vettigt märke istället
Jag skulle returnera duschsetet med hänvisning till att det inte går att montera och köpa nåt bra märke istället. Det finns ju svarta set bland de svenska märkena också
Min erfarenhet är att billiga blandare och duschgrejer har en tendens att gå sönder fortare. Mer och sämre plast helt enkelt.
Klicka här för att svara



