Håller på att installera en fixtur för en vägghängd toalett där avloppet kommer genom golvet, enligt regelverket 6 cm från väggen. Detta innebär att hela fixturen med inklädning kommer ca 28 cm från väggen vilket gör det trångt i gästtoaletten. Min fråga: Är det möjligt med en excentrisk rörskarv flytta in fixturen några cm ovanför golvet innan kopplingen? Vad säger reglerna? Eller har ni andra tips? Installation av fixtur för vägghängd toalett med måttband som visar avståndet från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Excentrisk WC-anslutning i vit plast för justering av toalettavlopp med 40 mm förskjutning.
Skapa konto
Schematisk illustration av vägghängd toaletts installation, med avlopp och regelavstånd markerat.
Skapa konto
Installation av vägghängd toalettfixtur med synligt avloppsrör och mätpunkter på isolermaterial.
Skapa konto

B Bygg_Nils skrev:
Håller på att installera en fixtur för en vägghängd toalett där avloppet kommer genom golvet, enligt regelverket 6 cm från väggen. Detta innebär att hela fixturen med inklädning kommer ca 28 cm från väggen vilket gör det trångt i gästtoaletten. Min fråga: Är det möjligt med en excentrisk rörskarv flytta in fixturen några cm ovanför golvet innan kopplingen? Vad säger reglerna? Eller har ni andra tips? [bild][bild][bild][bild]
Hej!
Jag har samma fråga nu. Hur löste du det?

Hej,

Vi flexade lite på reglerna och valde en flexbar rördel där, så fixturen blev grundare och vi fick plats med den vägghängda toaletten. Skall vara lika säkert enligt rörmokaren

Inser att jag kommer komma i samma sits om ett tag...
Men det kan väl aldrig vara fel att sätta en excenter? Avloppet är ju rätt, att man sen flyttar in det måste ju kvitta

Rörisen sa dock att ett flexrör var bättre än ett excenterdel, då det fastnar lättare i detta

• Gilla
nino
  • Laddar…
OT. Har svårt att förstå att inbyggt ör så populärt. Inbyggnaden är större än wc, behållaren så tar mer plats. Läcker det så är åtgärden rejält mycket jobbigare. Snyggt ja, om man har en ordentlig vägg att offra. Men när det blir en framkaklad ”låda” så känns det mest som bekymmer. Wc sitsen kommer man inte undan ändå

Lägg istället extra pengar på en lite mer påkostad stol.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
B Bygg_Nils skrev:
Hej,

Vi flexade lite på reglerna och valde en flexbar rördel där, så fixturen blev grundare och vi fick plats med den vägghängda toaletten. Skall vara lika säkert enligt rörmokaren
Hej!
Tack för svar. för min del lutar det åt att bara sätta en 30 graders böj 100mm, en gummimuff ovanpå denna och sedan kommer 90mm röret från fixturen ner i denna. Det hamnar pdf centrum och manschetten tätar ev mellanrum. Testade och det såg ok ut. Med denna lösning kommer flödet inte att påverkas tolkar jag det som.

Några uppdateringar kring detta än? Hur gick det? :)

Står inför samma dilemma då det är trångt inne på toan och jag vill ha så grund låda som möjligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.