Badrum
Arne H.: Tack för svaren och för välkomnandet! :) Det hjälpte till! Det var, som ni sa, anpassat för renovering av äldre badrum (och inte statligt bidrag :))
kniv: [citat] Precis. Han la hela nätet över och klippte upp för brunnen. Vinklade inte ner ändarna i monteringsplattan eller nått sånt krångligt... Han stifta fast nätet i golvspånet med häftklammer
blanes: [citat] Ok, tack för detta. Ja, vi väntar med spänning på hur det ser under ytskikten….när hanverkare nu behagar komma…de verkar ha sina egna arbetstider :) [citat]
Masthugg: Precis, ni kan väl köra kallvatten i varmvattenröret istället?
Stefan1972: Höja golvet ett par dm är visst inte ovanligt alls i tex stockholms innerstad. Har varit hem till folk där det är så och det är inte nåt jag skulle välja själv om man säger så....
kniv: Om du skulle mjukfoga, varför vill du lägga hårdfog under? Går ju fint att bara spruta in mjukfog. En sprucken mjukfog är inte lika bra på att hålla ute väta och fukt som en osprucken. Men i praktiken så har en mindre spricka inte så stor påverkan ändå. Kaklet och fogens uppgift är ju att skydda tätskiktet, och tätskiktet är ju faktiskt det som ska stoppa väta från
Fixar_Krille: kanske EPS betong och sedan 20mm flytspackel upp i nivå med gamla golvet, sedan måla på tätskickt och slutligen lägga en klinkerrad ovanpåmed överlapp in på gamla klinkern
enklast: Och jag undrade precis samma sak.. finns det ingen som har erfarenhet av eländet?
Calvert: Tack, Har inte testat något alls än, så den kanske inte så hårt som jag tror.
alm82: Går kanske att ställa in en duschkabin någonstans så länge? Bara för att det är ett badrum måste man ju inte spola vatten på väggarna och golvet hej vilt :D
Emanuel01: Då borde den den mystiska kabeln vara tändtråd men det vet man ju inte då vi inte fått några bilder eller något.
Fasterfia: [citat] Tack så mycket! Då vet jag att det iaf inte är något som är "fel" utan att det går att fixa
Claes Sörmland: [citat] Javisst, man får vara pragmatisk med gamla byggnader. Men logiken är ju att varje dold koppling som tas bort vid renoveringar minskar risken för krypläckor/droppläckor. Eftersom badrummen inte har evigt liv så blir det ju bättre och bättre badrumsrenovering för badrumsrenovering även i ett flerbostadshus. Det ligger vanligen inte på föreningen att utföra tätning av golv.
Mobjo: Jag står här inne och bara hittar fler och fler fula fogar och fog på rosa kaklet som inte går bort och silikonkorvar i alla hörn och kanter. Jag ska kontakta en oberoende besiktningsman omgående.
hejhopp: Någon här som har monterat Jafos spygatter i badrum och kan bekräfta att jag gör rätt? Monteringsinstruktionerna är inte helt självklara för den inkopplingen jag gör. Jag monterar golvbrunnar i nytt badrum. Jag ska ha en Jafo PDX75 (extra inlopp) i duschen och 2 meter bort en spygatt Jafo PSU32 i bastun kopplad tll PDX75. Pga att PDX75 har extra inlopp monterar jag PDX75 med
9thAve: Gör lite research för en liknande budgetrenovering, hur lagade du de stora hålen?
Storebrollan: [citat] Har förvisso inte testat än, det kanske får bli att peta i en decimeter slätrör trots allt. Tackar för tipset.
Alexn72: Sväng förbi en mekanisk firma med vattenskärare. Blir säkert dyrare men raka snitt blir det
Storebrollan: [citat] Diamantfräsen var kanon Köpte även en diamantkapskiva på Bauhaus för ca 50 spänn och den har också till suverän hjälp. Tack för tipset.
nova383: Hej, Har ångbroms i väggarna enligt säkert vatten. Men ska det vara samma ångbroms i taket ? Hittade några trådar om detta men det verkar som många inte vet skillnaden mellan spärr och broms riktigt. Badrummet ligger på entréplan och har loft ovanför = uppvärmda utrymmen både under och över.
ådal: Dagen du byter till dusch så kommer det att märkas, klart vattnet blir stillastående på hela plattan, ser riktigt dåligt gjort ut.
BirgitS: Inspiration går nog bra att hitta här: Bilder på badrum....! Inspireras av 10 små badrum https://www.byggahus.se/forum/threads/litet-badrum.439875/ https://www.byggahus.se/forum/threads/planering-av-litet-badrum-2-6-kvm.392199/ Det är ju så väldigt personligt vad man tycker känns fint, hemtrevligt osv. så det är ju svårt att rekommendera något. Mest modernt är ju jätteplattor (minst
BirgitS: Klinkerfog är inte tät utan vattengenomsläpplig. Så hela huset byggdes 2015. Då tror jag det är mycket bra att du kontaktar styrelsen. Ingen orsak, bara trevligt att kunna hjälpa till lite ibland :)
BirgitS: Man kan dra och skära bort silikonet, med försiktighet så att man inte skär för djupt och ner i tätskiktet, samt tvätta bort resterna (se nedan). Därefter kan man foga på nytt. https://www.byggahus.se/forum/threads/ta-bort-silicon-kladd-pa-laminatskiva.121783/ https://www.casco.eu/se/gor-det-sjalv-ta-bort-silikon/
Anders Mattsson2: Stort tack, då vet jag hur jag skall göra. Toppen hälsar Anders
Naesstrom: [bild] Vi håller på att välja tapet och golv till vårt badrum och det kommer bli tarkett Karuma som golvmatta och Magnolia på väggarna. Någon som har Magnolia redan och kan komma med lite bilder vad ni har valt för bård i överkanten. Vi är lite i valet och kvalet att bara välja en vit eller hitta någon som matchar hyffsat med bakgrunden på väggen...
LeifA: Hej, Tänkte höra om det finns någon med erfarenhet och kloka ideer om VVS-installation. All VVS installeras i princip på den innervägg i toalett/dusch som bilden nedan försöker illustrera (hoppas den går att tyda). Varmvattenberedaren sitter till vänster i angränsande tvättstuga. Inkommande PEM genom golvet under handfatet. Nu till mina funderingar: - Jag vill dra 15mm kromade