10 054 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Nylagt golv ej godkänt
Sida 1 av 2
Hej forumet, vid renovering av en tvättstuga som gjordes om till badrum krävdes bl a fall från alla hörn mot någon av de två brunnarna. Det är vanligt spackel, värmeslingor och klinker. Vid besiktningen så underkändes fallet på ca 1-2 kvm ”övrig yta”, jag undrar:
i) är badrummet försäkringsbart i befintligt skick? vad är praxis om jag får en skada, t.ex översvämning eller läckage ?
ii) byggaren duckar detta, vad är rimligt att kräva för åtgärd ?
tack för bra forum
i) är badrummet försäkringsbart i befintligt skick? vad är praxis om jag får en skada, t.ex översvämning eller läckage ?
tack för bra forum
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Normalt är att man inte får ersättning om vattenskadan uppstod pga. en avvikelse från branschreglerna. Andra skador får man ersättning för. Men du bör ju höra med just ditt försäkringsbolag vad de har för regler.O olof63 skrev:
Vad är övrig yta och hur stort är rummet?O olof63 skrev:
Var det bakfall eller inget fall alls?
Tillägg: Ska vara: "får nedsatt ersättning", sen om det blir med 10 % eller 100 % i det här fallet vet jag inte.
Redigerat:
Ett bakfall gör automatiskt inte en fuktskada i ditt badrum. Har rivit oändligt. Många badrum genom åren och alla har fått ersättning, även ifall bakfall finns. Det som betyder något är bevisbördan och dokumentation.O olof63 skrev:Hej forumet, vid renovering av en tvättstuga som gjordes om till badrum krävdes bl a fall från alla hörn mot någon av de två brunnarna. Det är vanligt spackel, värmeslingor och klinker. Vid besiktningen så underkändes fallet på ca 1-2 kvm ”övrig yta”, jag undrar:
tack för bra forum
Tack, änrligen blev det lite fart på byggaren så jag kopplade in föesäkringsbolaget som inte gillade besiktningsrapporten, Skall träffa byggaren och plattsättaren för at.t gå igenom detta - frågan är om det går,att göra något alls åt ett spacklat golv som inte lutat på en del av ytan, vad gör man åt saken för att få lutning ?
Aha, det var väl det jag misstänkte, kommer nog inte vara populärt hos mitt försäkringsbolag - de har ingen acceptans för att man öppnar upp ett tätskikt alls, så det vågar jag inte. Skulle det bli en skada så riskerar jag ju nedsatt ersättning eller ingen ersättning alls. FInns det inga andra alternativ ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 135 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 135 inlägg
Jag har inte sett något om att det absolut är bakfall på tätskiktet, bara att det är konstaterat att det är det på klinkern.
Vad har ditt försäkringsbolag att göra med att göra om delar av jobbet?
Det finns godkända metoder för att laga och skarva tätskiktsfolie.
Vad har ditt försäkringsbolag att göra med att göra om delar av jobbet?
Det finns godkända metoder för att laga och skarva tätskiktsfolie.
Hej, jag är ingen expert på det, men jag pratade med en skadereglerare om att det blev nedslag vid besiktningen på bristande fall del av golv, och då frågade jag om det påverkade ersättningen vilket han
bekräftade att det kunde det göra, beroende på hur skadan uppkommit mm. Här är det ju framför en tvättmaskin så även om det inte är bakfall så rinner inte vattnet ned i brunnen och därför vill jag ha det åtgärdat. Tänk om jag skall sälja huset och måste informera köparen om att det vid renoveringen tyvärr inte blev helt rätt med
fallet. Jag själv hade krävt prisavdrag då, men jag kanske är petig som står på mig och kräver att det skall
vara en entreprenad som klarar en våtrumsbesiktning ua.
bekräftade att det kunde det göra, beroende på hur skadan uppkommit mm. Här är det ju framför en tvättmaskin så även om det inte är bakfall så rinner inte vattnet ned i brunnen och därför vill jag ha det åtgärdat. Tänk om jag skall sälja huset och måste informera köparen om att det vid renoveringen tyvärr inte blev helt rätt med
fallet. Jag själv hade krävt prisavdrag då, men jag kanske är petig som står på mig och kräver att det skall
vara en entreprenad som klarar en våtrumsbesiktning ua.