Hej forumet, vid renovering av en tvättstuga som gjordes om till badrum krävdes bl a fall från alla hörn mot någon av de två brunnarna. Det är vanligt spackel, värmeslingor och klinker. Vid besiktningen så underkändes fallet på ca 1-2 kvm ”övrig yta”, jag undrar:

i) är badrummet försäkringsbart i befintligt skick? vad är praxis om jag får en skada, t.ex översvämning eller läckage ?

ii) byggaren duckar detta, vad är rimligt att kräva för åtgärd ?


tack för bra forum
 
Åsa Lund
Jag tror inte kravet är fall på hela golvet. Det får däremot inte vara bakfall.
Läs på vilka våtrumsregler som försäkringsbolaget hänvisar till.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Går inte att fråga personen som utförde besiktningen?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
O olof63 skrev:
i) är badrummet försäkringsbart i befintligt skick? vad är praxis om jag får en skada, t.ex översvämning eller läckage ?
Normalt är att man inte får ersättning om vattenskadan uppstod pga. en avvikelse från branschreglerna. Andra skador får man ersättning för. Men du bör ju höra med just ditt försäkringsbolag vad de har för regler.
O olof63 skrev:
Vid besiktningen så underkändes fallet på ca 1-2 kvm ”övrig yta”, jag undrar:
Vad är övrig yta och hur stort är rummet?
Var det bakfall eller inget fall alls?

Tillägg: Ska vara: "får nedsatt ersättning", sen om det blir med 10 % eller 100 % i det här fallet vet jag inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Hej forumet, vid renovering av en tvättstuga som gjordes om till badrum krävdes bl a fall från alla hörn mot någon av de två brunnarna. Det är vanligt spackel, värmeslingor och klinker. Vid besiktningen så underkändes fallet på ca 1-2 kvm ”övrig yta”, jag undrar:

i) är badrummet försäkringsbart i befintligt skick? vad är praxis om jag får en skada, t.ex översvämning eller läckage ?

ii) byggaren duckar detta, vad är rimligt att kräva för åtgärd ?


tack för bra forum
Ett bakfall gör automatiskt inte en fuktskada i ditt badrum. Har rivit oändligt. Många badrum genom åren och alla har fått ersättning, även ifall bakfall finns. Det som betyder något är bevisbördan och dokumentation.
 
Tack, änrligen blev det lite fart på byggaren så jag kopplade in föesäkringsbolaget som inte gillade besiktningsrapporten, Skall träffa byggaren och plattsättaren för at.t gå igenom detta - frågan är om det går,att göra något alls åt ett spacklat golv som inte lutat på en del av ytan, vad gör man åt saken för att få lutning ?
 
  • Gilla
Murris
  • Laddar…
det är alltså kaklat, fogat och klart…
 
Var är golvytan med bristande fall i förhållande till golvbrunnar och ytor som får mycket vatten? Snackar vi någon millimeter som saknas eller vad krävs för att få ett fall?
 
  • Gilla
Murris
  • Laddar…
motsatt sida från duschen och framför tbättmaskinen, kan bli vatten kvarär om den börjar läcka
 
flera mm behövs golvytan ca 2 kvm
 
  • Gilla
Ripley
  • Laddar…
BirgitS
Om det är bakfall på tätskiktet så måste man riva så att man får bort tätskiktet på det aktuella området, spackla till korrekt fall för att sen återställa.
 
  • Gilla
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
Aha, det var väl det jag misstänkte, kommer nog inte vara populärt hos mitt försäkringsbolag - de har ingen acceptans för att man öppnar upp ett tätskikt alls, så det vågar jag inte. Skulle det bli en skada så riskerar jag ju nedsatt ersättning eller ingen ersättning alls. FInns det inga andra alternativ ?
 
BirgitS
Jag har inte sett något om att det absolut är bakfall på tätskiktet, bara att det är konstaterat att det är det på klinkern.

Vad har ditt försäkringsbolag att göra med att göra om delar av jobbet?
Det finns godkända metoder för att laga och skarva tätskiktsfolie.
 
  • Gilla
Denis Tomic
  • Laddar…
Hej, jag är ingen expert på det, men jag pratade med en skadereglerare om att det blev nedslag vid besiktningen på bristande fall del av golv, och då frågade jag om det påverkade ersättningen vilket han
bekräftade att det kunde det göra, beroende på hur skadan uppkommit mm. Här är det ju framför en tvättmaskin så även om det inte är bakfall så rinner inte vattnet ned i brunnen och därför vill jag ha det åtgärdat. Tänk om jag skall sälja huset och måste informera köparen om att det vid renoveringen tyvärr inte blev helt rätt med
fallet. Jag själv hade krävt prisavdrag då, men jag kanske är petig som står på mig och kräver att det skall
vara en entreprenad som klarar en våtrumsbesiktning ua.
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Klantigt att inte kolla fallet efter spackling. Hade ju varit en smal sak att fixa då.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.