BirgitS
O olof63 skrev:
Hej, jag är ingen expert på det, men jag pratade med en skadereglerare om att det blev nedslag vid besiktningen på bristande fall del av golv, och då frågade jag om det påverkade ersättningen vilket han
bekräftade att det kunde det göra, beroende på hur skadan uppkommit mm. Här är det ju framför en tvättmaskin så även om det inte är bakfall så rinner inte vattnet ned i brunnen och därför vill jag ha det åtgärdat. Tänk om jag skall sälja huset och måste informera köparen om att det vid renoveringen tyvärr inte blev helt rätt med
fallet. Jag själv hade krävt prisavdrag då, men jag kanske är petig som står på mig och kräver att det skall
vara en entreprenad som klarar en våtrumsbesiktning ua.
Javisst, kan det bli nedsatt ersättning från försäkringsbolaget om det är felaktigt gjort. Det är ju därför som firman bör göra om en del av golvet så att det blir korrekt.

Alternativt att du anser att du kan leva med risken och i stället får ett saftigt belopp i stället så gör det inget att en möjlig framtida köpare vill ha ett prisavdrag eller att det blir nedsatt ersättning från försäkringsbolaget.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag tror inte kravet är fall på hela golvet. Det får däremot inte vara bakfall.
Läs på vilka våtrumsregler som försäkringsbolaget hänvisar till.
Jag ser detta svar som mycket tydligt
Om skada uppstår får du ersättning om inget bakfall upptäcktes
LEnnart

C
De försäkringsvillkor som gäller idag kanske gäller på annat sätt nästa försäkringsår....Försäkringsbolagen kan när som helst ändra sina villkor,det som reglerar förhållandet mellan dem o dig.... Ändringarna genomförs från nästkommande förfallodag... Så det som accepteras idag kanske inte accepteras nästa år eller därpå följande år p.g.a. kommande ändringar i villkoren....

Avtal kan inte ändras!
Försäkring som tecknas idag gäller även om villkor ändras i framtiden!

C
Jag har haft 22 olika jobb i försäkringsbolag,skrivit försäkringsvillkor varit skadereglerare ,skadechef o direktör o en del andra jobb... Du har inte rätt....

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Du hittar branschreglerna (bkr i och med att du har klinker) här: https://www.bkr.se/regler/branschregler.

Sida 15 framgår reglerna tydligt. Läs där istället för att lyssna på våra svar, som i bästa fall refererar till reglerna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.