F
Fajo: [citat] Tack för svar håller med men man får räkna med sådant här när man börjar riva i gammla hus tack för multiverktyget
2 svar · 1,1k läst
S
snicknick: Hej, nu har du säkert fått tag i rätt för länge sedan, men det är nog av märket Blucher och golvbrunnsilen är 155 mm i diam. : https://www.blucher.se/products/drainage-solutions/floor-drains-channels-trench/gratings/spare-parts-old-drain-grating?Filters=%5B%7BName%3A%22Size%22%2CValues%3A%5B%22%C3%98155%22%5D%7D%5D&Page=0 Hoppas någon annan amnvändare kan ha nytta detta :-) Mvh Nicke
3 svar · 2,7k läst
·
T
tank77: [citat] Glöm silikon, kommer inte att fastna och om den gör det så kommer den inte att sitta kvar länge!
3 svar · 937 läst
·
Scsi
Scsi: [citat] Hej, Enklast är att spraymåla den svart. Blir nog billigare också. VH Alexander
1 svar · 1,1k läst
·
V
Verelius: Hej! På landet i skogen bland bergen tänkte jag bygga en "japanskt" badhus av en timmerstuga. Tanken är att man sitter på en bänk mitt i rummet och häller varmt vatten över sig medan man tittar på bergen genom de stora öppna dörrarna. Det varma vattnet kommer ifrån en vedeldad murpanna. Huset är på 4 x 4 m och kommer också att ha ett antikt badkar samt tvättställ i urkarvat trä.
0 svar · 659 läst
S
Stairhaze: Har nu avkalkat och verkar kunna reglera värmen så stort tack för all hjälp!
6 svar · 1,4k läst
·
P
Anonymiserad 197593: Verkar som idioten till badrumssnickare gjort ett värdelöst jobb. De kommer ifrån kanterna av röret, gäller att ta bort allting, rengöra sedan dra på med vettig TEC7 eller Silikon. Kommer bli andra regler (!) på rengöring fr.o.m detta. Usch. Storleken är ca 1 cm på maskerna.
7 svar · 15,2k läst
·
K
kniv: Den ska sitta kvar, och den fyrkantiga plattan med ”rillor” i ska ligga i liv med golvspånet.
2 svar · 3,2k läst
·
Mats-S
Mats-S: [citat] Betvivlar starkt att det är en gipsvägg, men det kan du avgöra lätt. Betongväggen ger avsevärt motstånd när du borrar i den, kräver dessutom i princip att du kör med en riktig betongborr och slagborrmaskin. - Är det en betongvägg, se mitt svar ovan. - Är det en gipsväggs så har du borrat i en metallregel som gipsen är fäst i. Då tar du en metallborr och borrar igenom
7 svar · 3,0k läst
·
S
Sallader: [citat] ah! Får rätta mig där. Ber om ursäkt för det. Vi har gips och konstruktionsplywood i badrum.. Inte OSB… OSB i resten av huset.
13 svar · 3,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Ser ut som att någon har målat våtrumsfärg på en silikonfog. Då flagnar det med tiden. Men tätt lär det vara. Skrapa av och stryk ett nytt lager och få fem år till sen flagnar det igen.
7 svar · 2,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Med tanke på att badrummet vid köpet var ungefär 15 år gammalt är det risk för att åldersavdraget blir så stort att återstående värde blir för litet för det ska vara troligt att det hade påverkat marknadsvärdet i tillräckligt hög grad för att det ska gå att få ut något pga. dolt fel.
2 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Normalt planerar nog plattsättaren in sitt jobb så att torktiderna är över natten. Det man kanske kan vinna är elektriker och rörmokare behöver åka ut färre gånger för deras jobb är ofta typ en halv dag per badrum åt gången. Vad jag tror i alla fall men det bästa är ju att ta ut en firma och fråga.
1 svar · 567 läst
M
My*: [citat] Nu är i alla fall bollen i rullning. Vi ser ju vart det slutar
8 svar · 4,1k läst
·
G
greenorangebay: Ok, tack! men då kör jag på det
2 svar · 1,1k läst
·
T
tergo: du vet kanske hur gammal den är, där står tillverkningsår i katalogen Ifo-reservdelskatalog-2017-SE Udskift pakninger i IFØ Aqua - YouTube
1 svar · 1,3k läst
·
nizzehult
nizzehult: [citat] Rören i sig är sällan något problem utan det är där dom slutar (eller skarvas) som problemen brukar uppstå. I en blandare där rören kommer bakifrån och slutar vid blandaren - om man har slarvat med monteringen - kan det i teorin droppa vatten i flera år inuti väggen utan att det på nåt sätt märks. I mitt fall är skarven i dagen och även om det i teorin kan rinna vatten
201 svar · 148,5k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Våtrumsspackel
1 svar · 1,9k läst
·
EddieHansson
EddieHansson: [citat] Ja, du har rätt.
9 svar · 8,8k läst
·
FredrikR
FredrikR: [citat] Då känns det som det bör vara något stabilare bakom gipset. Vårt badrum renoverades 2018 och då sattes 20?mm plyfa på väggarna innan våtrumsskivorna.
13 svar · 2,7k läst
T
Tuhe: Det låter betydligt mkt enklare.. hoppas på det!
10 svar · 1,6k läst
·
M
Mats Munther: Tack för hjälpen !
7 svar · 6,2k läst
·
J
Johan456: Jaha, du ska ha matta. Jag vet faktiskt inte men då hade jag också valt en T2 röd.
5 svar · 2,4k läst
T
Timberman88: [citat] Ja vet =(. Har en liten wc med dusch, samt för eventuellt försäljning ser det mer öppet ut. Har en gemensam tvättstuga annars.
6 svar · 2,7k läst
·
T
tank77: [citat] Det beror på vilket fabrikat du använder men fogar du ena dagen så kan du duscha dagen efter. Till exempel PCI Nano Premium som jag använder är gångbar efter 2 timmar och fullt belastningsbar efter ett dygn.
6 svar · 2,1k läst
·
B
b8q: Byt åtminstone stammarna ut från själva badrummen, så ni inte behöver riva dem igen senare. Resten av rören kan man ta vid behov eller när man renoverar nästa rum.
1 svar · 1,1k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] I så fall lär det ju vara bäst att låta skruvarna sitta kvar där och man behöver inte göra något.
5 svar · 1,7k läst
·
leby
leby: Hmm, ingen som har förslag? Har i alla fall hittat modellen, den heter IFÖ SIGN INSTALLATIONSSYSTEM ICM 98670 2015 - 2016 Funderar på om jag skall byta Ifö Sign ICM2X utloppsventil kompl?
1 svar · 2,7k läst
·
K
Köttisar: [citat] Marken idag ä sprängsten, sand å lera. Får iof sig ingen vattensamling på tomten som de är idag. Utedusch till husgrund är ca 4m. Du kanske har rätt, jag gör nog det för komplicerat än vad det egentligen är.
6 svar · 1,6k läst
N
Nikko1: [citat] Tack snälla Anders för analys och råd! Jag skruvar bort den gamla och inspekterar packningen och ser om jag kan göra något där nu över helgen, så får jag köpa universalventilen på måndag. Tack igen! :-)
2 svar · 7,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.