useless useless skrev:
Om det är rollat tätskikt så kan det ena (under ringen) vara manchetten och det ovanpå ringen det rollade "gummiskiktet". Kolla om det går att lossa skruvarna och lirka upp ringen.
Oj, vågar jag det. Är inte risken att något av tätskiktet går sönder, om det är denna som sticker ut. Materialet verkar lite bräckligt då det bryts av enkelt. Är det kanske bättre att ta hit en golvläggare för inspektion. Om man nu kan hitta någon som gör sådana saker.
 
Det vanliga felet, som det ser ut som du också har. Är att manschetten skall gå ned och klämmas fast i sidled av klämringen, den skruvade plastringen. Den är konisk och insidan av brunnen är konisk vid ringen. Så ju mer den pressas nedåt, ju mer trycker den i sidled mot brunnens sida och klämmer manschetten. MEN manschetten skall inte gå ut under ringen, för då kan inte ringen nå ända ned i sitt säte, trycket mot sidan av brunnen blir inte maximalt. Det finns en speciell skärmall från brunnstillverkarna. Om man använder den så blir hålet i manschetten exakt rätt innan man pressar ned den i brunner med ringen. Den investeringen (typ 100 kr, återanvändbar) tycker många plattsättare är på tok för dyr.

Nu tror jag man skall se detta mer som ett formellt fel, plattsättaren har inte följt brunnstillverkarens monteringsanvisning, men det "brukar" bli tätt ändå.

Sedan kompliceras frågan av att det tydligen finns något udda fabrikat av golvbrunn där manschetten SKALL gå ned under ringen.

Det finns två stora märken av brunnar JAFO och Purus. Jafo har skruvad klämring som på bilden, Purus har en ring som bara kläms fast.

Anvisning för JAFO: https://indd.adobe.com/view/fb272e8c-9f31-44ba-9c19-c77d69e6201b

Speciellt bilden på sida 12. Den visar hur manschetten skall sluta ovanför klämringens nedre kant.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det vanliga felet, som det ser ut som du också har. Är att manschetten skall gå ned och klämmas fast i sidled av klämringen, den skruvade plastringen. Den är konisk och insidan av brunnen är konisk vid ringen. Så ju mer den pressas nedåt, ju mer trycker den i sidled mot brunnens sida och klämmer manschetten. MEN manschetten skall inte gå ut under ringen, för då kan inte ringen nå ända ned i sitt säte, trycket mot sidan av brunnen blir inte maximalt. Det finns en speciell skärmall från brunnstillverkarna. Om man använder den så blir hålet i manschetten exakt rätt innan man pressar ned den i brunner med ringen. Den investeringen (typ 100 kr, återanvändbar) tycker många plattsättare är på tok för dyr.

Nu tror jag man skall se detta mer som ett formellt fel, plattsättaren har inte följt brunnstillverkarens monteringsanvisning, men det "brukar" bli tätt ändå.

Sedan kompliceras frågan av att det tydligen finns något udda fabrikat av golvbrunn där manschetten SKALL gå ned under ringen.

Det finns två stora märken av brunnar JAFO och Purus. Jafo har skruvad klämring som på bilden, Purus har en ring som bara kläms fast.

Anvisning för JAFO: [länk]

Speciellt bilden på sida 12. Den visar hur manschetten skall sluta ovanför klämringens nedre kant.
Tack för din långa beskrivning. Börjar få lite bättre uppfattning och förståelse.

Det står Jafo

Närbild, vit plast, text "Iafo Mikro PP", skruvar, röranslutning, smuts, använda komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så med andra ord är det inte tätskiktet som syns, utan manschetten? Om jag dessutom utgår från sidan 12 för Jafos brunnar.
 
Frågan är nu om jag behöver försöka få hit någon behörig person som kan inspektera det hela.

Förstår att ingen kan tala om hur det ser ut på insidan. Eller kan en behörig person kanske skruva loss ringen, lyfta loss den, inspektera och, om det behövs, göra någon förändring, för att sedan skruva tillbaka ringen? För att ta loss ringen måste man ju ta bort ramen till silen och fogmassan som sticker ut över ringen/brunnen antar jag, så det får väl denna person också göra.
 
Förra året hade vi tekniker som gjorde rent ventilationskanaler i hela huset, trimmade och mätte flöden etc. För några år sedan mätte man fukten i mitt badrum utan anmärkning, då grannen hade vattenläcka. Kan det indikera att jag åtminstone inte har någon fukt/läcka under klinkersen eller ovan/under tätskiktet? Det är för övrigt betonggolv i hus från 40-talet.
 
Var för oroar du dig?
Det har fungerat in20 år varför skulle det vara fel nu?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Var för oroar du dig?
Det har fungerat in20 år varför skulle det vara fel nu?
Mest för att förut stod ett badkar ovanpå och jag kollade aldrig själva brunnen mer än att sticka in handen när jag gjorde rent. Nu när badkaret är borta och jag kan se ner undrar jag lite över den synliga tunna hårda duken (som jag trodde var tätskiktet) som bryts av lätt och fogmassa som hänger ut i brunnen. Kändes som att det borde vara mer rent.

Och efter att ha läst andra trådar om samma sak tyckte jag det var bäst att fråga efter lite feedback. Och uppenbarligen verkar några tycka att något ser lite märkligt ut. Så min undran verkar inte helt felplacerad.
 
Hade man ens tätskiktsdukar/folie runt 2002-2003? Jag är tveksam. Det var väl ett sånt rollat tjockt klegg man hade. Tror man kan ladda ned de våtrumsregler som gällde för olika år på nätet. Är det byggt enligt gällande regler för sin tid och fungerar skulle inte jag vara orolig.
 
  • Gilla
marp68
  • Laddar…
Kramla
Hej!

Ditt badrum är utfört -03 alltså ca 19 år och har hittills ej resulterat i skada.
Att manschetten är felskuren kan vi med enkelhet se, de positiva är att jafos klämring är skruvad och då är det mindre risk att den kryper ur sitt läge som tex Purus kan göra vid felaktigt skuren manschett/tätskikt.
Det viktiga här är att Jafos klämring skall dras med moment och inte skruvas ner i bottenläge, det blir automatiskt en glipa beroende på vilket tätskikt som använts och det har med tjockleken på materialet.

-03 då detta utfördes fanns endast tätskikt av typen rollningsbara/flytande gummi och inte duk, att nu som lekman ta upp klämring skulle jag avråda ifrån, dels då gummit med stor sannolikhet har torkat/åldrats så det är hårt o sprött, men även då det av bilderna ser ut att vara gummi över klämringen som kan brytas.

Vad är planen för badrummet nu? Kommer badkaret att ställas åter eller är tanken att endast ha dusch nu mot denna golvbrunn, jag tror att detta får avgöra dina nästa steg.

//Kramla
 
  • Gilla
marp68 och 3 till
  • Laddar…
Tack för feedback alla.

Nu har jag en klart bättre förståelse för vad det är jag ser och hur det antagligen är byggt enligt den tidens regler och standard. Som ni säger, det funkar säkert alldeles utmärkt, så jag vill inte börja skruva i något med risk för att förstöra.

Tanken är att enbart använda duschen. Badkaret är redan sålt. Men det kommer ju rinna mer vatten på golvet, så jag håller på att se över skarvar etc. Har även tagit bort det gamla fula silikonet längs vägg/golv, då den hade en massa svarta fläckar och var lös på sina ställen.

Tyvärr sitter blandare/dusch till höger och golvbrunn till vänster. Se bilden högre upp i tråden. Men det kan jag leva med. Gör ju att jag inte står på brunnen heller. Ska limma en gummisarg på golvet för att rama in duschområde inklusive brunn.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.