Vi köpte fritidshus i våras och nyligen så började det droppa långsamt från två vinkelkopplingar i badrummet, rören går från varmvattenberedaren och ut i annat rum. Det är plaströr in i väggen och det ser ut som att vattnet tränger ut i fästet mot plaströren, de sitter i lite vinkel och det är också därför brickan mot väggen inte sitter helt rätt. Jag ny husägare, helt grön på rör men har inte tummen mitt i handen. Vad ska jag tänka på när jag försöker byta ut kopplingarna?

• Vattenflödeskontroll för apparat, fastklämd slang, säkerhetskran, väggmonterad, möjlig vattenläcka, behöver rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jeriksen skrev:
Vi köpte fritidshus i våras och nyligen så började det droppa långsamt från två vinkelkopplingar i badrummet, rören går från varmvattenberedaren och ut i annat rum. Det är plaströr in i väggen och det ser ut som att vattnet tränger ut i fästet mot plaströren, de sitter i lite vinkel och det är också därför brickan mot väggen inte sitter helt rätt. Jag ny husägare, helt grön på rör men har inte tummen mitt i handen. Vad ska jag tänka på när jag försöker byta ut kopplingarna?
Har du provat att dra åt kopplingen först litegrann ?
Klämringskopplingar kan ju droppa lite om dom inte är helt åtdragna eller har rört sig pga temperatur, vibrationer osv.
Dra inte för kung och fosterland, men ett litet snäpp kanske funkar ?

Där skulle iaf jag börja.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lossa lite och dra åt igen (lite hårdare än innan).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Har du provat att dra åt kopplingen först litegrann ?
Klämringskopplingar kan ju droppa lite om dom inte är helt åtdragna eller har rört sig pga temperatur, vibrationer osv.
Dra inte för kung och fosterland, men ett litet snäpp kanske funkar ?

Där skulle iaf jag börja.
Tack, jag ska prova det innan jag gör något annat!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
useless useless skrev:
Tack, börjar med det!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fel mutter.

• Gilla
jeriksen
  • Laddar…
J jeriksen skrev:
Tack, jag ska prova det innan jag gör något annat!

Nej gör inte det.

Den muttern som sitter närmast väggen ser inte ut som en Vatetteprodukt (som @RPM2006 redan sagt) och då passar den nog dåligt mot vinkelkopplingen.

Se till att du har rätt koppling och samma fabrikat i alla delar. Vinklad skruvdel, klämring, ev stöhylsa mot pex (den borde vara kombinerad ring och hylsa till till PEX eftersom du har Vatette) och mutter.

Beroende på vad du har för dimension på pex och kopparrör så tror jag att närmaste Hornbach har allt du behöver på hyllan.

När du sedan återmonterar så drar du åt enligt Vatettes anvisning för de dimensioner du har. På pexsidan är det 2 varv efter handdraget, på cu-sidan minns jag inte riktigt.

• Gilla
jeriksen och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej gör inte det.

Den muttern som sitter närmast väggen ser inte ut som en Vatetteprodukt (som @RPM2006 redan sagt) och då passar den nog dåligt mot vinkelkopplingen.

Se till att du har rätt koppling och samma fabrikat i alla delar. Vinklad skruvdel, klämring, ev stöhylsa mot pex (den borde vara kombinerad ring och hylsa till till PEX eftersom du har Vatette) och mutter.

Beroende på vad du har för dimension på pex och kopparrör så tror jag att närmaste Hornbach har allt du behöver på hyllan.

När du sedan återmonterar så drar du åt enligt Vatettes anvisning för de dimensioner du har. På pexsidan är det 2 varv efter handdraget, på cu-sidan minns jag inte riktigt.
Utmärkt, stort tack för det!

• Gilla
jerwes
  • Laddar…
Krilleman
Det ser ut att vara LK Lopplingsset AX16 som sitter mot dina Vatette-vinklar.

Inte helt korrekt.

Lossa dessa och kolla om röret är i botten, det syns via dom slitsade "klämringarna".

Förpackning med metalliska rörkopplingsdelar, etiketter med produktspecifikationer, industriellt, tio stycken.
Skapa konto

4814373_4814374.jpg

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:

Inte helt korrekt.

Lossa dessa och kolla om röret är i botten, det syns via dom slitsade "klämringarna".

[bild]

[bild]
Krilleman Krilleman skrev:

Inte helt korrekt.

[bild]

[bild]
Om röret inte är i botten, är det något som man kan rätta till eller måste man byta något oavsett? Om jag förstått det som MathiasS skrev rätt så bör jag byta klämring/stödhylsa/mutter på pex-sidan till vatette.

Njaa, om krilleman har rätt (och det brukar han ha), så har du troligen PEX rör från LK. Då bör även kopplingen vara av typ LK. Kopplingen är då hela vinkelkopplingen inklusive mutter etc. mot väggen. Så du skall snarare byta till LK vinkelkoppling.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vatettes Kopplingar är godkända för (nästan) alla rör.

Text om Vatette Plast, plastkopplingar för rörinstallation, produktbeskrivning på svenska.
Skapa konto

• Gilla
jeriksen
  • Laddar…
Det ska ju dock poängteras att risken är ju överhängande att man åker på att byta nå rör om det vill sig illa och det inte lirar riktigt ihop......Är ju inte säkert att man får isär nåt för att kombinera ihop korrekta anslutningsdelar.
En variant är ju att man lossar allt och kollar så röret bottnar som sagt och sen monterar ihop igen med någon slags flytande vvs tätning. Då kanske det kan kompensera lite vinkelfel eller vad det nu än kan vara. Är ju enklare än att byta rör iallafall om det skulle visa sig vara skadat eller påverkat av klämring.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vatettes Kopplingar är godkända för (nästan) alla rör.

[bild]
kan säga att jag är helt såld på Vatette efter senaste projektet. Alla deras kopplingar passar med varandra (cu, pex osv), det finns tydliga instruktioner och dessutom ett väldigt bra sortiment på Hornbach. Och de kan blandas med iprincip vilka andra fabrikat på rör som helst.

H hempularen skrev:
Njaa, om krilleman har rätt (och det brukar han ha), så har du troligen PEX rör från LK. Då bör även kopplingen vara av typ LK. Kopplingen är då hela vinkelkopplingen inklusive mutter etc. mot väggen. Så du skall snarare byta till LK vinkelkoppling.
MathiasS MathiasS skrev:
kan säga att jag är helt såld på Vatette efter senaste projektet. Alla deras kopplingar passar med varandra (cu, pex osv), det finns tydliga instruktioner och dessutom ett väldigt bra sortiment på Hornbach. Och de kan blandas med iprincip vilka andra fabrikat på rör som helst.
Tack, bra att veta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.