Badrum
BirgitS: [citat] Försäkringsbolagen är nog mest oroade för att det blir fukt inne i väggen för det kan bli väldigt dyra skador innan det upptäcks.
Jocke Dusch: Tack för svar, jag har tittad på monteringsinstruktioner för duschdörrar som ser ut att vara monterade på samma sätt, men hittar ingen information som hjälper mig. Verkar som att dörren (som lossnar för mig) kommer förmonterad i delen som man fäster i väggprofilen(?). Här är en youtube-video som visar hur man monterar en liknande duschvägg, som är helt ohjälpbar:
tank77: Lättare att sätta nya plattor uppe på dom nuvarande, alltså klinker på klinker. Jag hoppas att ni säger upp bekantskapen med svärfar:mad:;)
Rosen1: Ser att det här är en gammal tråd men kollar ändå, vet du var du fick tag på fixtur ”tanken” till toan som passade i med rören från stambytet? Något särskilt märke eller företag?
aomko: Hej! Jag ska också måla badkaret. Kunde du måla utan att ta bort den gamla färgen?
HenningÖland: Hej. Ni kan prata med företaget nedan. Kanske de kan rådge i ert ärende. https://instagram.com/badrumsbesiktningar?igshid=YmMyMTA2M2Y= Badrumsbesiktningar. Kanske kan de vara behjälpliga. De är väldigt kunniga och noggranna. Men svårt att säga om de går in och hjälper till när man inte köpt en tjänst. Men kostar inte att fråga. Kolla deras Instagram. Finns mkt nyttigt där. MVH
Aleqz: [citat] Efter att ha gjort exakt så upp emot 20 gånger fick jag nog och kletade på med silikon över dom "små hålen" och nu läcker det det ingenting! Helt sjukt att dom kan sälja toaletter som inte är täta inuti skålen. Förstår att kleta silikon inte är någon permanent lösning, så antingen reklamerar jag den eller tätar det med något annat som är gjort för den saken
J6789: Läser du BKRs standarder? På GVKs hemsida finns det här under frågor och svar. Tolkar det som att kravet på utbyte kom 2005 GVK har sedan 1998 hänvisat till Golvbranschens Golvbrunnsnyckel beträffande anvisning hur man ska ansluta andra tätskikt än plastmatta i brunnar efter 1990/91. Detta gäller också plastmattor i brunnar före 1990. Byggkeramikrådet angav den 29 mars 2005 att man
Tuhe: Tack! Ja precis (startade den här tråden innan jag fick ditt svar i den första), det jag tycker är problemet är att det framförallt är fult och inte ser så proffsigt ut. Men du förklarade ju vad jag skulle be dom om så det ska jag göra.
Christer G.V.: [citat] Men det är en Gustavsberg på fotot!
Intershade: [citat] Har 240 mm isolering i Masonite Beams stomme så tror det bör vara lugnt. Ska inte dra någon VVS i installationsskiktet, allt kommer upp i innerväggar. Enligt elektrikern så ska 28 mm räcka för eldragningen.
jocek: Kika så det finns reservdelar att köpa till den du väljer, t.ex "hjul-rullarna" brukar ha en tendens att gå sönder. (Julas CurAqua finns INTE hjulen som reservdel att köpa. Meh!)
Stefan1972: [citat] det är ju bra men som sagt. Dessa komponenter hör inte ihop och du har antagligen inte ens ett säte för en tätningskona i adaptern. Nu har du bara dragit så hårt att metallerna har malts ihop så pass att det är tätt.
Simornus: Hej! Ny på forumet och ny husägare här! Vi har ett bubbelbad som följde med i husköpet som har fungerat tidigare men nu klickar det bara när man ska slå igång bubblorna. Misstänker att det kan ha stänkts lite väl mycket vatten då barnen badat men är som sagt bara en spekulation. Har ingen aning om vad jag kan försöka göra men har förstått att folket här är hjälpsamt Jag har
Rolle314: Jag har köpt en kombinerad bad och duschkabin från Sparmax. Känns som låg kvalitet. Defekta skruvar. Hålbilderna stämmer ibland inte. Behövde borra ett antal hål. Manualen är otydlig och ofullständig. Hade de kompletterat instruktionen hade det varit bättre. Man får gissa var man skall borra hålen i badkaret. När den är färdig så ser den ganska OK ut.
BirgitS: Om ett företag har klantat sig när det gäller våtrumsmatta och glömt silikon i hål så vänder man sig till företaget och klagar på utförandet. De ska då åtgärda felen. Läs på om konsumenttjänstlagen.
Jonatan79: Ligger på undergolvet, du har kanske spånskiva eller träplank under gamla mattan ?
munrow: Har en exakt likadan toastol som också gått sönder på samma sätt. Det gick smidigt att beställa reservdel. Sen finns det videos som visar hur man byter.
Krilleman: Är det ingen som har klurat ut vilket vattenlås det gäller så har just detta vattenlåset med mekanisk luktspärr RSK: 7133864 är från JAFO. Äldre varianten med röd "plopp", uppdaterad variant i grått utförande med nytt RSK: 7137020. [bild] [bild]
Isfors: [citat] Tack så mycket. Det bästa budet på husets ålder är innan 1850. Får gräva lite i det. Hon som genomförde vår besiktning tyckte att ålder innan 1850 styrktes av att det vad fina breda plank (i olika bredd, "man fick ta vad man hade, även finaste brädrona") på insidan av gavelspetsen. Tyvärr inga ritningar, men kanske inte så förvånande. Håller tummarna för flera kanaler
Claes Sörmland: Ser dessutom korrekt installerat ut med silikonguck kring pluggen.
Rauk1udd: Hej Tack för lösningen! Det löste verkligen mitt bekymmer så vi inte behövde lägga nytt golv!
BirgitS: [citat] Ja, det är över huvud taget en mycket konstig konstruktion med den blå isoleringen. Det vanliga är väl att man har Lux-skiva eller liknande som tål fukt och sen kaklar på den.
Holpers: [citat] Precis, det är det jag kom fram till också, Jag kan inte använda Unidrain. Kikade t.o.m. på avlopp för storkök och liknande men problemet där var att det blev riktigt dyrt. Såg också en del linjeavlopp för ex garage men de saknar ju vattenlås vilket kommer innebära en hel del lukt. Det var så jag kom in på dessa billiga brunnar men är det Wish-kvalité så får jag ju
Ursviken: Jag använde utedasset och hämtade vatten vid vattentornet när vi var utan två månader. Bybastun och havet för tvagning. Skönt att jag bodde själv då.
Spanarn10: För ett par år sedan använde jag Glabete lim och montagebrickor vid montering av duschdörr. ”Sitter som bultat” sa reklamen för/från Glabete. Inte hos mig i alla fall för nu har det lossnat och dörren är satt åt sidan. :thinking: Nu blir frågan om Glabete trotsallt skall få ännu en chans. Jag har en oöppnad tub ”No More nails” som skall vara en bra produkt - vet dock inte
Jonatan79: Någon typ av stenkomposit, ring någon bänkskivetillverkare och kolla, kanske kan dom även borra hål för gångjärn och om det behövs handtag eller liknande :=)