Q
Qaniel: Jag kör nästan alltid husfix på sånna här saker. Lite dyrare men smidigt att jobba med.
5 svar · 991 läst
·
nizzehult
nizzehult: [citat] Vulktejp - var då? Någonstans kommer ju röret att bryta fuktspärren (bastufolien) och det går väl inte att få en sån övergång där? Men jag har sett att man använder speciellt aluminiumtejp om man behöver skarva eller lappa folien, är det sån man ska använda på nåt sätt? CC 40 för rör som bara löper genom en mellanvägg i själva badrummet, är det OK?
150 svar · 24,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Då blir det till att chansa då, det kommer nog gå bra men ingen kommer garantera det.
4 svar · 961 läst
O
OskarL: [citat] Hyffsat tjock. En gipsskruv kommer bara snurra genom gipsen men det är klart om du vill skruva in i skåpet kan du trycka dig in. Men följdfrågan är vilken höjd du har fördelar/vattenskåpet på? Nära golvet är det inte så ofta jag skruvar upp saker på väggen... Ska du skruva genom vvs är innuti skåpet ett av de bättre ställena. Där har du ju dränering och allt
3 svar · 3,1k läst
M
Mackk: Är problemet med sådant mögel bara att det är fult eller är det också ohälsosamt/risk att det sprider sig? Mvh Mackk
10 svar · 6,3k läst
·
T
tank77: Ja!
1 svar · 1,5k läst
T
1 svar · 1,5k läst
H
Husärlivet: Vad är snubben dålig på [citat] Vad är snubben dålig på?
11 svar · 2,3k läst
L
Lwathnen: Tack för er återkoppling. Har lyft avståndet mellan WC och badkar med mäklaren som sa att det bara var i vårt hus WC var placerat så nära. VVS-kille har kollat och nu ska vi istället få en vägghängd WC som placeras i mitten av handfat/WC.
5 svar · 2,0k läst
·
Johning
Johning: Ska fixa det! Då kanske du även kan svara på följande vad gäller badrum//tvåårsbesiktning. - Tvåårsbesiktningen är mig veterligen till för att fånga sådant man inte upptäckt på slutbesiktningen samt fel och brister som kan ha uppkommit inom två år. Jag har en balkongdörr där karmen spruckit vid nedre gångjärnet. Besiktningsmannen tyckte inte detta var något att bry sig om
5 svar · 2,3k läst
drakbane
drakbane: Har länge tänkt skriva om vårt fenomen. Har ett badrum samt en toa, sidan om varandra. I dessa har jag Oras Optima 1714F batteridriven samt Julas Rörelsevakt Anslut 230volt ansluten, (kan vara Art. nr: 400235) kopplad till likadan Ikea armatur med likadana ikea ledlampor. I badrummet har denna kombo fungerat klockrent sedan installationen, vatten kommer när man för handen under kranen, och
0 svar · 844 läst
H
HuvudetPaSpiken: Centrum på 135mm håltagning från väggen är svaret. Tack allesammans!
18 svar · 4,0k läst
·
T
TheGame: [citat] Ja varför gör man så där. Att ha "vägghängd" förlorar ju lite av sin innebörd om det ska vara en gigantisk låda, kan man ju lika ha en stol stående på golvet som är billigare och mindre jobb
27 svar · 5,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Jag förstår nog inte problemet. Om badrumsgolvet är lägre så får du ju väldigt hög tröskel/kant på insidan att vika upp tätskiktet mot. [citat] Trösklar sätter man dit efter att golven är lagda. [citat] Man använder en blindtröskel, se https://www.gvk.se/branschregler/golv/dorroppning/fortydligande-av-kravet-for-dorroppning-i-vatutrymme/
6 svar · 2,0k läst
N
Nikorasu: Den brunnen ska skruvas fast mot reglar och sedan flytspacklar man upp till kant av förhöjningsringen.
3 svar · 1,3k läst
·
J
jonaserik: Börja lite kort och öka någon grad vartannat dygn tills ni är nöjda. Är det för totalvärme eller komfort. Komfort är om det finns andra värmekällor. Totalvärme kanske det behövs något över komfort, det är fötterna som bestämmer. Var sitter termostaten, i golvet eller på en vägg
1 svar · 778 läst
Jennifer Edman
Jennifer Edman: [citat] Nej eller hur haha. Känns så fruktansvärt onödigt o lägga 200-300 k för att jag enbart vill bort med duschkabinen när badrummet är relativt fräscht. Måste ju kunna slippa undan genom ordentlig uppfräschning genom att byta till dusch och även typ byta kommod.
25 svar · 4,3k läst
·
L
Lillekitte: Tack - testar detta! :-)
3 svar · 2,8k läst
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Du skulle kunna pröva att skära med ett rakblad eller en pianotråd. Dock kommer det antagligen att bli limrester kvar på mattan.
1 svar · 1,3k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Lite silikon kan ju tryckas in i pluggen också efter att den har härdat fast så blir det kanske ännu lite mer enligt normen.
5 svar · 1,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Dags att renovera.
7 svar · 1,5k läst
·
M
mlkjhr: [citat] Det är nog bara skuggan som gör att det ser tomt ut.
3 svar · 1,1k läst
·
T
Talisman: [citat] Ursäkta sen återkoppling; livet kom emellan. Jag är osäker på vad du menar med "hur det ser ut i badkaret", men bifogar ett foto på vad-det-nu-heter, där vattnet rinner ut ur karet. Badkarsproppen är av typen "tryck för att öppna, tryck en gång till för att stänga". Endast den övre delen av badkarsproppen går att ta loss, vilket jag har gjort på bilden. "Skaftet" till
9 svar · 3,4k läst
·
F
fujjis: Kan bara meddela alla som ev ser detta längre dram och undrar. @BirgitS bland andra. :) Tyvärr fick vi riva ut hela golvet, slita ut den lagda vattenburna golvärmen och gör som ALLT! Blev el golvvärme istället och det vet vi ju alla att den kan man ju inte ha på i dessa tider med dyra elpriser... Blev en del bråk med de två olika firmor som var inblandade och kostanden blev 50 000:-
6 svar · 3,4k läst
·
T
tobben87: Jag hade en entrepenör som renoverade mitt badrum byggt 56 i våras, det var uppbyggt på följande sätt. Jag har också gjutet mellanbjälklag/Valv som du har. Valvet är typ ca 15cm tjockt. Ovanpå det ligger det sedan utfyllnad av något slag, kan vara sten, sand, slagg eller något annat. ovanpå det är det gjutet en slipsats som sedan plattorna monteras på. Utfyllnaden inklusive slipsats
2 svar · 1,6k läst
·
Morgan Rody
Morgan Rody: Hej, Vi har en bastu som vi aldrig använda och nu ska den var en liten tvättstugan istället. Kommer har bara en stacking tvätt maskin och torktumlare plus en liten bänk bredvid. Blir inte alls super fancy. Jag kommer gör det själv och kan bygga om en del men aldrig gjort en tvättstugan. Efter jag ta ut bastu panel osv, hur ska jag gör väggen och inner tak? Golvet är redan bra. Tack
0 svar · 1,3k läst
P
Patzie: Profilen skruvar du i väggen, den är mjuk så den kommer mer eller mindre följa väggens form, sen skjuter du bara i glasdörren och fixerar den där du är nöjd, brukar va några små skruvar igenom profilen som låser den.
1 svar · 1,3k läst
S
slurppe99: [citat] Det var det jag menade. Att de väljer att inte försäkra sådana delar, Utan väljer att ta eventuell smäll om det händer något.
10 svar · 2,6k läst
T
tank77: Det finns klinkerramar för mosaik "bara" bygger 4mm, en vanlig är 7mm tror jag. Fast det är kanske en sådan du redan har, lite svårt att urskilja på din bild? https://www.velltra.se/product/klinkerram-200x200mm-rostfri Plastlocket är absolut inte till för att användas med klinker/mosaik.
1 svar · 1,4k läst
·
M
Mr Hawkanson: Förtydligande. Vad gör ångbromsen för nytta om man har ett tätskikt i badrummet?
3 svar · 1,5k läst
·
J
JonasJN: Jag tänkte att det kunde vara dags för en uppdatering! Entreprenören gick helt på vår, BKR och tillverkaren av tätskiktets linje, d.v.s knacka ner kaklet runt fönstret och skarva tätskiktet enligt konstens alla regler samt ansluta mot karmen. [bild] Alla rörgenomföringar har rätt manchetter och golvbrunnen är även den utan anmärkning. Här har vi slutresultatet: [bild]
12 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.