Hej,
Följt forumet en del men aldrig skrivit något inlägg tidigare.

Vi har precis flyttat in i en nyproducerad brf.
Överlag var vi sådär nöjda med en hel del men efter många vänder med arbetsledaren och besiktningsmannen börjar vi närma oss slutet:)

Vad jag däremot inte riktigt kan släppa är två plattor som ligger närmast golvbrunnen i ett av badrummen.

Besiktningsmannen håller med om att det inte är snyggt utfört men hävdar att mödan inte är värd risken med att byta ut dessa med tanke på tätskikt och liknande.

Vad säger ni med erfarenhet inom ämnet, är det värt för mig att driva detta vidare och i så fall hur?
Fråga gärna om jag har varit otydlig!

Jag bifogar tre bilder. Bild ett och två är samma platta som visar att kanten är bruten, sågmärken i innerhörnet samt en vass kant, bild tre är den brevid som visar sågmärken en och naggad kant.

Allt gott

• Hörn av en vägg och fotografi med svart ram, suddig närbild, gråa och svarta färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett finger trycker på en surfplatta eller smartphone-skärm med synlig reflektion och ljus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild på kakelgolv och en vägg; reflektion och vattendroppar synliga.
    Skapa konto
Slarvigt men troligen inom "gränsvärdet/skönhetsvärdet" tyvärr...

Såg ju inte jätte kul ut, men som tidigare talare förmodligen inom gränserna. dock e ju frågan hur mycket man stör sig på detta just vid brunnen? efter några år av förslitning och annat kanske det helt enkelt smälter in?

Sen är dte såklart inte kul att börja så när det är helt nytt och ni är de första ägarna.

BirgitS
I allmänhet ska estetiska problem betraktas på 1-2 m avstånd så hur mycket ser man i ditt fall när man står raklång och tittar ned?
Sen finns det en regel som säger att kostnaden för att åtgärda ett fel inte får vara orimligt hög i förhållande till det estetiska felet. I sådana fall kan man ofta få lite pengar som plåster på såren.

Det finns fogfärg som man kan måla en fog med, och en ljus färg just där fogen finns för att täcka skadorna skulle ju göra att det syns mindre. Det håller väl inte så länge så där vid brunnen men det är ju inte mycket att måla över heller.

Välkommen till forumet också!

Har en hel del erfarenhet inom yrket med diverse ytskikt. mycket fel man ser är slarv och enkla misstag som kan kosta mycket pengar att rätta till. Man ska kunna gå in i rummet och se felet på håll alternativ känna felet med hand eller fot. Om man till exempel kan skära sig på det.
När man behöver ligga på knä och fotografera och förstora upp bilden eller lägga en ficklampa för att få ett släpljus för att se felet så är det inte mycket man kan få igenom om inte entreprenören är väldigt snäll, oerfaren eller är rädd att någon ska smutsa ner ens rykte om han inte hunnit bygga upp sig ett starkt namn på marknaden ännu.

på de få bilderna skulle jag säga låt det va.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Tack för era profssiga svar.
Ber om ursäkt för sen återkoppling kring detta.
Som ni skrev själv är detta inget besiktningsmannen kunde anmärka på.

När jag endå har er här tänkte jag lyfta en fråga kring vad som sägs om klinkerfog kring rördragningar i golv, dels under VP samt bakom WC stol. Som jag förstått det skall det vara så pass bra fogat att damm och smuts ej skall kunna fasta där l och det skall kunna vara lätt att hålla rent.(rätta mig gärna här).
Jag lägger upp ett par bilder som exempel.

Skall tilläggas att det sitter vita täcklock bakom wc stolarna.
Rörledningar och ventiler markerade med blå cirkel för att indikera möjligt intresse eller problem.
Skapa konto

En toalettstol med synliga skadade fogar och svart mögel på golvet.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.