Hej.

Hur hade ni förstärkt infästningarna i väggen för denna kommod? Kommoden är Ikea Godmorgon 120cm bred. Ovanpå ska där stå 2st tvättställ. Känns inte helt hundra att den enbart hänger i 6st skruvar. Vi vill inte ha ben under (om vi absolut inte måste dvs).

Min tanke är antigen en konsol undertill i mitten. Eller en regel som är 90-100cm lång under den.

Hur hade ni gjort för att den ska sitta kvar utan ben även under ett mindre krig?

Edit: glömde bilden

Ikea Godmorgon-kommod utan ben med synliga skenor och infästningar mot en tapetserad vägg under montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skånepöjk
6 rejäla skruvar håller LÄTT upp den där. Du kan alltid använda ett bra lim också men då blir det ett helvete att byta i framtiden.

Den sitter nu med 6st 5x50 kullrig träskruv, helgängade, in i 13mm gips och 15mm plywood. Jo, det håller nog men fan om skiten börjar hänga ner efter ett tag.

• Gilla
Stevee
  • Laddar…
Skånepöjk
JLyck JLyck skrev:
Den sitter nu med 6st 5x50 kullrig träskruv, helgängade, in i 13mm gips och 15mm plywood. Jo, det håller nog men fan om skiten börjar hänga ner efter ett tag.
dåså, du kan vara helt lugn.

Paul-Staffanstorp
Man får ju titta i monteringsanvisningen.

Kräver Ikea stödben så anser de att inte möbeln är hållfast nog för att endast skruvas upp på väggen.
Då bör man sätta stödben och så får man leva med det för att man köpt en Ikeamöbel. ;)

Kräver de inga stödben så är det bara att skruva upp den som man gör med alla andra kommoder som aldrig kräver stödben.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Man får ju titta i monteringsanvisningen.

Kräver Ikea stödben så anser de att inte möbeln är hållfast nog för att endast skruvas upp på väggen.
Då bör man sätta stödben och så får man leva med det för att man köpt en Ikeamöbel. ;)

Kräver de inga stödben så är det bara att skruva upp den som man gör med alla andra kommoder som aldrig kräver stödben.
Det är ju här jag blir lite fundersam. Där följer inte med några stödben, men i anvisningen är där även bilder på stödben (dock skuggade). Känns inte rimligt att sälja en kommod utan stödben om den nu måste ha stödben?

JLyck JLyck skrev:
Det är ju här jag blir lite fundersam. Där följer inte med några stödben, men i anvisningen är där även bilder på stödben (dock skuggade). Känns inte rimligt att sälja en kommod utan stödben om den nu måste ha stödben?
Det står i anvisningen att du ska använda ben om du är osäker på väggens bärförmåga. I ditt fall har du ju bra grejer i väggen så du behöver inte vara orolig.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
JLyck JLyck skrev:
Håller med dig men jag är inte själv något Ikeafan så jag vet inte vad de kräver men oftast säljs ju allt separat för man ska kunna välja modeller på t.ex ben då i detta fallet så det bör nog kollas upp om de kräver detta.

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Håller med dig men jag är inte själv något Ikeafan så jag vet inte vad de kräver men oftast säljs ju allt separat för man ska kunna välja modeller på t.ex ben då i detta fallet så det bör nog kollas upp om de kräver detta.
Behöver jag nämna vem som insisterade på just en Ikea möbel? :crysmile:

Får ta och kontakta kundtjänst.

Paul-Staffanstorp
JLyck JLyck skrev:
Behöver jag nämna vem som insisterade på just en Ikea möbel? :crysmile:

Får ta och kontakta kundtjänst.
Ja, det kan ju omöjligtvis vara jag i alla fall... :crysmile::crysmile::crysmile:

• Haha
JLyck
  • Laddar…
Jag ska sätta upp en sådan kommod på en liknande vägg; 13 mm gips och 15 mm plywood.
Förstärkte du upphängningen något eller blev det bara med 6 skruvar?

I Intershade skrev:
Jag ska sätta upp en sådan kommod på en liknande vägg; 13 mm gips och 15 mm plywood.
6 rejäla skruvar, och den sitter där än.

JLyck JLyck skrev:
6 rejäla skruvar, och den sitter där än.
5x50 kullrig träskruv, helgängade?

K
I Intershade skrev:
Vi har sån kommod som sitter i en nybyggd vägg där jag kortlat i väggen (liggande 45x120) så det får extra bra fäste. Sen 15mm plyfa och 13mm våtrumsgips på det. Sitter med 6mm franska träskruv. Så det sitter som berget. Svaga punkten i det hela är snarare de små skruvarna och infästningen i själva kommoden. Väggfästena är jag inte ett dugg orolig över. Håller än (2år+) med två tvättställ på och en jäkla massa skräp i lådorna…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.