Hej.
Hur hade ni förstärkt infästningarna i väggen för denna kommod? Kommoden är Ikea Godmorgon 120cm bred. Ovanpå ska där stå 2st tvättställ. Känns inte helt hundra att den enbart hänger i 6st skruvar. Vi vill inte ha ben under (om vi absolut inte måste dvs).
Min tanke är antigen en konsol undertill i mitten. Eller en regel som är 90-100cm lång under den.
Hur hade ni gjort för att den ska sitta kvar utan ben även under ett mindre krig?
Edit: glömde bilden
Hur hade ni förstärkt infästningarna i väggen för denna kommod? Kommoden är Ikea Godmorgon 120cm bred. Ovanpå ska där stå 2st tvättställ. Känns inte helt hundra att den enbart hänger i 6st skruvar. Vi vill inte ha ben under (om vi absolut inte måste dvs).
Min tanke är antigen en konsol undertill i mitten. Eller en regel som är 90-100cm lång under den.
Hur hade ni gjort för att den ska sitta kvar utan ben även under ett mindre krig?
Edit: glömde bilden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Man får ju titta i monteringsanvisningen.
Kräver Ikea stödben så anser de att inte möbeln är hållfast nog för att endast skruvas upp på väggen.
Då bör man sätta stödben och så får man leva med det för att man köpt en Ikeamöbel.
Kräver de inga stödben så är det bara att skruva upp den som man gör med alla andra kommoder som aldrig kräver stödben.
Kräver Ikea stödben så anser de att inte möbeln är hållfast nog för att endast skruvas upp på väggen.
Då bör man sätta stödben och så får man leva med det för att man köpt en Ikeamöbel.
Kräver de inga stödben så är det bara att skruva upp den som man gör med alla andra kommoder som aldrig kräver stödben.
Det är ju här jag blir lite fundersam. Där följer inte med några stödben, men i anvisningen är där även bilder på stödben (dock skuggade). Känns inte rimligt att sälja en kommod utan stödben om den nu måste ha stödben?Paul-Staffanstorp skrev:
Man får ju titta i monteringsanvisningen.
Renoverare
· Stockholm
· 388 inlägg
Det står i anvisningen att du ska använda ben om du är osäker på väggens bärförmåga. I ditt fall har du ju bra grejer i väggen så du behöver inte vara orolig.JLyck skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Håller med dig men jag är inte själv något Ikeafan så jag vet inte vad de kräver men oftast säljs ju allt separat för man ska kunna välja modeller på t.ex ben då i detta fallet så det bör nog kollas upp om de kräver detta.JLyck skrev:
Behöver jag nämna vem som insisterade på just en Ikea möbel?Paul-Staffanstorp skrev:
Får ta och kontakta kundtjänst.
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Jag ska sätta upp en sådan kommod på en liknande vägg; 13 mm gips och 15 mm plywood.
Förstärkte du upphängningen något eller blev det bara med 6 skruvar?
Förstärkte du upphängningen något eller blev det bara med 6 skruvar?
Lösvirkesbyggare
· Gävle
· 158 inlägg
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Vi har sån kommod som sitter i en nybyggd vägg där jag kortlat i väggen (liggande 45x120) så det får extra bra fäste. Sen 15mm plyfa och 13mm våtrumsgips på det. Sitter med 6mm franska träskruv. Så det sitter som berget. Svaga punkten i det hela är snarare de små skruvarna och infästningen i själva kommoden. Väggfästena är jag inte ett dugg orolig över. Håller än (2år+) med två tvättställ på och en jäkla massa skräp i lådorna…I Intershade skrev:
Klicka här för att svara