När jag rensade vattenlåset smulades röret sönder.

Jag tänker att jag sågar av gjutjärnsröret, som sitter i garderoben bakom toaletten, och sedan skarvar ihop med 40mm avloppsrör. Gjutjärnsröret ärr 36mm diameter utsidan.

Tänker jag rätt? Har letat i timmar efter muff/nippel/koppling för 36 mm, utan att hitta.

• Ett hörn av ett rum med rörledning och en röd låda märkt "TRYGG". Kläder delvis synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Korroderade och rostiga rör, del av en konstruktion, behöver underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, bara större varianter där. Men Amazon får funka.
Tack igen!

Liten uppdatering att jag nog bara förutsatte gjutjärn. När jag kollar närmare funderar jag på om det är koppar.. Om det gör någon skillnad?

Har ingen betydelse. skarven är av gummi och ger inga galvaniska strömmar, så kör på som du tänkt, eller löd i en bit, vad är det för dim i mm.

36 mm på metallröret.

1 mm för tjock, 35 mm standard. Det kan gå att utvidga röret lite och få in delar som är 35 invändigt och troligtvis ska det hårdlödas. Kanske bäst med en röris om du inte har svets och verktyg för det

Aha. 36 mm yttermått. Inte öppnat och sett innermått än.
Kanske skjuta in annan del i det, och det inte blir för litet.
Funderar på om man kan smalna av till en 32mm plaströr och sen dra sockan på det.
Börjar även luta mot att skarva redan i badrummet, istället för garderoben. Tror dock att det är samma rörtyp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.